Japanse luchtvaartmaatschappij toont waar baby’s zitten in het vliegtuig
Iedereen heeft het weleens meegemaakt tijdens de vlucht: een baby die maar niet stopt met huilen. Het liefst wil je daar dan zo ver mogelijk vandaan zitten, maar je kunt weleens pech hebben en er voor of achter zitten. Een Japanse luchtvaartmaatschappij heeft daar nu iets op gevonden.
Baby symbool
Japan Airlines maakt het mogelijk voor passagiers om een stoel uit te kiezen waar geen baby in de buurt is. Als je namelijk online een stoel gaat boeken kun je in het systeem zien of er een baby met de vlucht meereist en waar het kindje zit. Je ziet dan boven de stoel een icoontje van een baby staan. Dit kunnen overigens ook kinderen zijn van twee jaar oud. De functie werkt alleen als je bij Japan Airlines hebt geboekt of je stoel op tijd reserveert, zo laat een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij weten. “Als de ticket via een externe partij is geboekt, of er wordt op het laatste moment veranderd van vliegtuig, dan verschijnt er geen symbool”.
Gemengde reacties
De functie zal voor sommige mensen een uitkomst zijn. Denk aan mensen die veel moeten reizen voor hun werk en willen werken tijdens de vlucht, of reizigers die lange vluchten boeken. Als je bijvoorbeeld van de acht uur, zes uur lang een krijsende baby achter je hebt zitten, kom je natuurlijk allesbehalve uitgerust aan op je bestemming. Zo zegt iemand op Twitter: “Bedankt Japan Airlines dat jullie me waarschuwen waar baby’s kunnen gaan krijsen tijdens een vlucht van 13 uur. Dit zou eigenlijk verplicht moeten worden in vliegtuigen. Qatar Airways letten jullie op, twee weken geleden had ik bij jullie drie huilende baby’s naast me”.
Maar er is ook kritiek. Zo zegt iemand op Twitter: “Het zijn baby’s, zoals we allemaal zijn geweest, we moeten leren om tolerant te zijn anders gaat het straks zo ver dat we ook mensen die luid ademhalen, kwijlen of aangeschoten zijn gaan vermijden”. Anderen zeggen dat reizigers die zich ergeren aan een huilend kind ook met een simpelere oplossing kunnen komen, zoals het opzetten van een geluiddempende koptelefoon.
Als je op zoek bent naar een kindervriendelijke luchtvaartmaatschappij, kijk dan even op de website Flyingwithababy. Zij hebben een lijst samengesteld van de meest familievriendelijke airlines, onder andere Etihad en Emirates (allebei uit de Verenigde Arabische Emiraten) scoorden daar heel hoog.
Iedereen heeft het weleens meegemaakt tijdens de vlucht: een baby die maar niet stopt met huilen. Het liefst wil je daar dan zo ver mogelijk vandaan zitten, maar je kunt weleens pech hebben en er voor of achter zitten. Een Japanse luchtvaartmaatschappij heeft daar nu iets op gevonden.
Baby symbool
Japan Airlines maakt het mogelijk voor passagiers om een stoel uit te kiezen waar geen baby in de buurt is. Als je namelijk online een stoel gaat boeken kun je in het systeem zien of er een baby met de vlucht meereist en waar het kindje zit. Je ziet dan boven de stoel een icoontje van een baby staan. Dit kunnen overigens ook kinderen zijn van twee jaar oud. De functie werkt alleen als je bij Japan Airlines hebt geboekt of je stoel op tijd reserveert, zo laat een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij weten. “Als de ticket via een externe partij is geboekt, of er wordt op het laatste moment veranderd van vliegtuig, dan verschijnt er geen symbool”.
Gemengde reacties
De functie zal voor sommige mensen een uitkomst zijn. Denk aan mensen die veel moeten reizen voor hun werk en willen werken tijdens de vlucht, of reizigers die lange vluchten boeken. Als je bijvoorbeeld van de acht uur, zes uur lang een krijsende baby achter je hebt zitten, kom je natuurlijk allesbehalve uitgerust aan op je bestemming. Zo zegt iemand op Twitter: “Bedankt Japan Airlines dat jullie me waarschuwen waar baby’s kunnen gaan krijsen tijdens een vlucht van 13 uur. Dit zou eigenlijk verplicht moeten worden in vliegtuigen. Qatar Airways letten jullie op, twee weken geleden had ik bij jullie drie huilende baby’s naast me”.
Maar er is ook kritiek. Zo zegt iemand op Twitter: “Het zijn baby’s, zoals we allemaal zijn geweest, we moeten leren om tolerant te zijn anders gaat het straks zo ver dat we ook mensen die luid ademhalen, kwijlen of aangeschoten zijn gaan vermijden”. Anderen zeggen dat reizigers die zich ergeren aan een huilend kind ook met een simpelere oplossing kunnen komen, zoals het opzetten van een geluiddempende koptelefoon.
Als je op zoek bent naar een kindervriendelijke luchtvaartmaatschappij, kijk dan even op de website Flyingwithababy. Zij hebben een lijst samengesteld van de meest familievriendelijke airlines, onder andere Etihad en Emirates (allebei uit de Verenigde Arabische Emiraten) scoorden daar heel hoog.