BMW toont X5 op waterstof in Frankfurt
De internationale autobeurs van Frankfurt draait op volle toeren. Grote automerken zoals Volkswagen, Mercedes en Honda lanceerden eerder al nieuwe elektrische modellen. Alternatieven voor conventionele diesel- en benzinewagens hebben hun weg naar de autobeurzen nu echt wel gevonden. Gisteren onthulde BMW zijn bekende X5 SUV op waterstof aan de wereld.
BMW in Frankfurt
“Er is geen eenzijdige oplossing voor het vervoer van de toekomst”, zo begint BMW met de voorstelling van zijn op waterstof gebaseerde X5 SUV. Naast elektrische wagens moet ook de mogelijkheid tot rijden op waterstof ernstiger bekeken worden, vind de Duitse autobouwer. Daarom stapte het in 2016 in zee met het Japanse Toyota.
Sindsdien werken beide autobouwers samen aan de ontwikkeling van de volgende generatie waterstofmotoren. Een ingewikkelde technologie waarbij samenwerking cruciaal is, zo blijkt. De samenwerking tussen de twee toont dat ook grote automerken een toekomst zien in emissievrij rijden op waterstof. Ondertussen hebben BMW en Toyota samen de ‘Hydrogen Council’ opgericht. Waarbij ze andere autobouwers uitnodigen om meer samen te werken. Sinds juni 2019 zetelen al zo’n 60 bedrijven mee in de organisatie.
Vanaf 2022
En dus haalde BMW zijn X5 op waterstof van onder de doeken op de IAA autobeurs gisteren. Je zal zien dat het om een X5 gaat, maar BMW zelf spreekt van de i Hydrogen Next. Vanaf 2022 wil de Duitse premiumautobouwer meerdere wagens op waterstof uitbrengen. Allen zouden ze voorzien zijn van ‘de volgende generatie brandstofcelrijsystemen’. Een heus woord.
Design
De wagen heeft duidelijk een heleboel aanpassingen gekregen t.o.v. zijn vervuilende broertje. Voornamelijk vooraan en achteraan. Vooraan heeft BMW het gekende i Blue patroon op de motorkap gezet waardoor de wagen in een soort thema van water en mineralen wordt ondergedompeld. Langs de achterkant zijn dan weer de uitlaten afgedekt en bedekt met twee blauwe panelen die de lijn in het waterstof-thema moet doortrekken. BMW wil dus duidelijk maken dat deze wagen wel degelijk emissieloos door het leven zal gaan.
Verder heeft BMW redelijk weinig specificaties vrijgegeven. Naar verwachting zullen we in 2022 alles te weten komen.
De internationale autobeurs van Frankfurt draait op volle toeren. Grote automerken zoals Volkswagen, Mercedes en Honda lanceerden eerder al nieuwe elektrische modellen. Alternatieven voor conventionele diesel- en benzinewagens hebben hun weg naar de autobeurzen nu echt wel gevonden. Gisteren onthulde BMW zijn bekende X5 SUV op waterstof aan de wereld.
BMW in Frankfurt
“Er is geen eenzijdige oplossing voor het vervoer van de toekomst”, zo begint BMW met de voorstelling van zijn op waterstof gebaseerde X5 SUV. Naast elektrische wagens moet ook de mogelijkheid tot rijden op waterstof ernstiger bekeken worden, vind de Duitse autobouwer. Daarom stapte het in 2016 in zee met het Japanse Toyota.
Sindsdien werken beide autobouwers samen aan de ontwikkeling van de volgende generatie waterstofmotoren. Een ingewikkelde technologie waarbij samenwerking cruciaal is, zo blijkt. De samenwerking tussen de twee toont dat ook grote automerken een toekomst zien in emissievrij rijden op waterstof. Ondertussen hebben BMW en Toyota samen de ‘Hydrogen Council’ opgericht. Waarbij ze andere autobouwers uitnodigen om meer samen te werken. Sinds juni 2019 zetelen al zo’n 60 bedrijven mee in de organisatie.
Vanaf 2022
En dus haalde BMW zijn X5 op waterstof van onder de doeken op de IAA autobeurs gisteren. Je zal zien dat het om een X5 gaat, maar BMW zelf spreekt van de i Hydrogen Next. Vanaf 2022 wil de Duitse premiumautobouwer meerdere wagens op waterstof uitbrengen. Allen zouden ze voorzien zijn van ‘de volgende generatie brandstofcelrijsystemen’. Een heus woord.
Design
De wagen heeft duidelijk een heleboel aanpassingen gekregen t.o.v. zijn vervuilende broertje. Voornamelijk vooraan en achteraan. Vooraan heeft BMW het gekende i Blue patroon op de motorkap gezet waardoor de wagen in een soort thema van water en mineralen wordt ondergedompeld. Langs de achterkant zijn dan weer de uitlaten afgedekt en bedekt met twee blauwe panelen die de lijn in het waterstof-thema moet doortrekken. BMW wil dus duidelijk maken dat deze wagen wel degelijk emissieloos door het leven zal gaan.
Verder heeft BMW redelijk weinig specificaties vrijgegeven. Naar verwachting zullen we in 2022 alles te weten komen.