Ook Daimler start met autonome vrachtwagens op de weg
Eerder dit voorjaar startte Volvo nog met een proefproject waarbij zijn autonome vrachtwagens de publieke weg op gingen. Onder de naam Vera ging Volvo in zee met logistieke partner DFDS om de vrachtwagens volledig autonoom tussen de haven en dokken laten rijden. Nu komt ook Daimler, het moederbedrijf boven onder andere Mercedes, met autonome vrachtwagens op de weg.
Daimler level 4
De vrachtwagens in kwestie rijden autonoom op level 4. Dat wil zeggen dat ze volledig op zichzelf kunnen rijden, mits een aantal specifieke commando’s. Het streefdoel bij niveau 4 bij wagens is dan ook dat chauffeurs zelf niet meer moeten rijden en een dutje kunnen doen. Dat geldt dan in principe ook voor vrachtwagens.
Echter rijdt Vera van Volvo zelfs zonder bestuurder. Er is ook geen cockpit meer voorzien. Alles berust dus op technologie. Bij Daimler ligt dat helaas anders. In dit geval is wel nog een bestuurder aanwezig die de weg in het oog moet houden. De bestuurder zal ook specifiek opgeleid worden hiervoor. In ieder geval is het voor de moeder van Mercedes een goeie stap in de richting van volwaardig autonome vrachtwagens.
Belofte nakomen
Het bedrijf zou zijn eerste tests uitvoeren op publieke wegen in Virginia. Naar verwachting zal Daimler nog in 2019 met de proeven beginnen, maar de kans is klein dat Amerikanen de autonome vrachtwagens geregeld zullen tegenkomen op de weg. Het zal nog jaren duren vooraleer autonome vrachtwagens – waaronder die van Daimler – onze publieke wegen gaan vullen. Bij Daimler hebben ze recent nog een apart departement opgericht die zich focust op autonoom rijden. Veel bedrijven sukkelen nog met de uitdaging rond verkeersveiligheid, maar ook weersomstandigheden of slechte wegen.
Eerder dit voorjaar startte Volvo nog met een proefproject waarbij zijn autonome vrachtwagens de publieke weg op gingen. Onder de naam Vera ging Volvo in zee met logistieke partner DFDS om de vrachtwagens volledig autonoom tussen de haven en dokken laten rijden. Nu komt ook Daimler, het moederbedrijf boven onder andere Mercedes, met autonome vrachtwagens op de weg.
Daimler level 4
De vrachtwagens in kwestie rijden autonoom op level 4. Dat wil zeggen dat ze volledig op zichzelf kunnen rijden, mits een aantal specifieke commando’s. Het streefdoel bij niveau 4 bij wagens is dan ook dat chauffeurs zelf niet meer moeten rijden en een dutje kunnen doen. Dat geldt dan in principe ook voor vrachtwagens.
Echter rijdt Vera van Volvo zelfs zonder bestuurder. Er is ook geen cockpit meer voorzien. Alles berust dus op technologie. Bij Daimler ligt dat helaas anders. In dit geval is wel nog een bestuurder aanwezig die de weg in het oog moet houden. De bestuurder zal ook specifiek opgeleid worden hiervoor. In ieder geval is het voor de moeder van Mercedes een goeie stap in de richting van volwaardig autonome vrachtwagens.
Belofte nakomen
Het bedrijf zou zijn eerste tests uitvoeren op publieke wegen in Virginia. Naar verwachting zal Daimler nog in 2019 met de proeven beginnen, maar de kans is klein dat Amerikanen de autonome vrachtwagens geregeld zullen tegenkomen op de weg. Het zal nog jaren duren vooraleer autonome vrachtwagens – waaronder die van Daimler – onze publieke wegen gaan vullen. Bij Daimler hebben ze recent nog een apart departement opgericht die zich focust op autonoom rijden. Veel bedrijven sukkelen nog met de uitdaging rond verkeersveiligheid, maar ook weersomstandigheden of slechte wegen.