Test

Dit is een popup

Met de Zao-app kun je in je favoriete Hollywoodfilm spelen

Zao
Met de Chinese deepfake-app Zao kun je het gezicht van een bekende filmster vervangen door je eigen gezicht. De app is razend populair, maar er is ook kritiek.

De gezichts-apps duiken de laatste tijd overal op, een aantal weken terug berichtten we over Faceapp, de Russische app waarmee je jezelf een stuk ouder of jonger kan laten lijken. En nu is er Zao, een app uit China die het mogelijk maakt om in de huid te kruipen van een Hollywoodster.

Net als Leonardo

Is het altijd al je droom geweest om de rol van Leonardo DiCaprio te spelen in Titanic? Dat kan dus nu met Zao, althans als je in China woont want alleen daar is de app nog te downloaden. Nadat je de app op je telefoon hebt geïnstalleerd, wordt er gevraagd of je een selfie wil uploaden. Vervolgens wordt deze gebruikt om een deepfake te creëren. Dit zijn audio- of videobeelden die door middel van kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. En even later zie je jezelf schitteren in een Hollywood-film! De app is in China inmiddels zo populair dat de servers bijna gecrasht waren, zo liet de ontwikkelaar van Zao weten. Hier kun je zien hoe het werkt.

Kritiek

Maar, net als bij Faceapp is er ook kritiek op Zao. De privacy van gebruikers komt door dit soort apps in gevaar, omdat hun foto niet alleen voor de app wordt gebruikt maar ook voor marketingdoeleinden. Als je de app namelijk wil gebruiken, moet je akkoord gaan met de voorwaarden die de ontwikkelaar hiervoor stelt. En daarin staat dat je afstand doet van de intellectueel eigendomsrechten van je gezicht en je geeft Zao toestemming om je selfie te gebruiken voor marketingdoeleinden. Nadat dit bekend werd, hebben de ontwikkelaars de voorwaarden aangepast en wordt je foto alleen nog gebruikt voor de app of voor zaken waar je zelf toestemming voor hebt gegeven.

Toch is het met apps als Faceapp of Zao lastig in te schatten wat er precies met je foto gebeurt. Zeker als het gaat om apps die in andere landen zijn ontwikkeld, daar geldt namelijk een andere privacywetgeving. Iets om in gedachten te houden als de app ook naar Europa komt.

 

De gezichts-apps duiken de laatste tijd overal op, een aantal weken terug berichtten we over Faceapp, de Russische app waarmee je jezelf een stuk ouder of jonger kan laten lijken. En nu is er Zao, een app uit China die het mogelijk maakt om in de huid te kruipen van een Hollywoodster.

Net als Leonardo

Is het altijd al je droom geweest om de rol van Leonardo DiCaprio te spelen in Titanic? Dat kan dus nu met Zao, althans als je in China woont want alleen daar is de app nog te downloaden. Nadat je de app op je telefoon hebt geïnstalleerd, wordt er gevraagd of je een selfie wil uploaden. Vervolgens wordt deze gebruikt om een deepfake te creëren. Dit zijn audio- of videobeelden die door middel van kunstmatige intelligentie zijn gemaakt. En even later zie je jezelf schitteren in een Hollywood-film! De app is in China inmiddels zo populair dat de servers bijna gecrasht waren, zo liet de ontwikkelaar van Zao weten. Hier kun je zien hoe het werkt.

Kritiek

Maar, net als bij Faceapp is er ook kritiek op Zao. De privacy van gebruikers komt door dit soort apps in gevaar, omdat hun foto niet alleen voor de app wordt gebruikt maar ook voor marketingdoeleinden. Als je de app namelijk wil gebruiken, moet je akkoord gaan met de voorwaarden die de ontwikkelaar hiervoor stelt. En daarin staat dat je afstand doet van de intellectueel eigendomsrechten van je gezicht en je geeft Zao toestemming om je selfie te gebruiken voor marketingdoeleinden. Nadat dit bekend werd, hebben de ontwikkelaars de voorwaarden aangepast en wordt je foto alleen nog gebruikt voor de app of voor zaken waar je zelf toestemming voor hebt gegeven.

Toch is het met apps als Faceapp of Zao lastig in te schatten wat er precies met je foto gebeurt. Zeker als het gaat om apps die in andere landen zijn ontwikkeld, daar geldt namelijk een andere privacywetgeving. Iets om in gedachten te houden als de app ook naar Europa komt.

 

appchinafacegezichtzao

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!