Test

Dit is een popup

Dit is de eerste fysieke AliExpress-winkel in Europa

WireCard
AliExpress zet voet aan wal in Europa. Met zijn eerste fysieke winkel in Madrid wil de e-commercegigant sterker concurreren met Amazon of eBay.

Heb jij al eens een AliExpress zonnebril aangekocht in de app of website? Wel, binnenkort zal je hem gewoon achter de hoek kunnen gaan halen in een fysieke winkel. Zo weet je meteen wat je bestelt.

AliExpress in Madrid

Vorige zaterdag ging in Madrid de allereerste fysieke winkel van AliExpress open. Het Spaanse persbureau EFE toonde dat het publiek in lange rijen klaarstond om de fysieke winkel te bezoeken. Iedereen zou heel nieuwsgierig zijn naar de winkel. De eerste honderd bezoekers zouden ook serieuze cadeau’s ontvangen. Maar waarover dat juist ging is niet duidelijk.

Apple’ish

De winkel lijkt op het eerste gezicht nogal hard op een Apple-store. In de winkel kan je het aanbod van de grootste fabrikanten van AliExpress kopen. Het gaat om meer dan 1000 producten van 60 merken, allemaal in één winkel. De store heet AliExpress Plaza en bevindt zich in het grote winkelcentrum Xandadu in Madrid. Overigens zou het de bedoeling zijn om de winkel op lange termijn te behouden en gaat het dus niet om een pop-up store.

Aankoop online

Je zou nu zeggen dat je gewoon naar de Ali wandelt, er een goedkope smartwatch haalt en blij weer naar huis keert. Maar zo werkt het niet. In de AliExpress Plaza kan je het product testen en bekijken, maar je kan het niet meteen kopen. De aankoop gebeurt immers nog steeds gewoon online.

Voet aan wal

De nieuwe winkel is een grote stap voor de Chinese e-commercegigant om een nog grotere voet aan land in Europa te zetten. Sinds 2018 heeft het bedrijf ook een affiliate-programma waarbij Europese verkopers nu ook hun producten kunnen aanbieden op het Ali-platform.

Op die manier wil het concurrenten als Amazon uitdagen en hoopt het weer meer te verkopen in ons continentje. Om dat platform goed uit te bouwen in Europa heeft het in december 2018 in Luik zijn eerste slag geslagen voor een groot magazijn. Van daaruit wil de Chinese e-commercekoning zijn aanwezigheid op de Europese markt versterken.

Spanje

Volgens Forbes zou Spanje de 4e grootste afnemer van AliExpress-producten zijn. Geen wonder dat het bedrijf dus voor Madrid koos voor zijn eerste fysieke winkel. Op die manier kan het bedrijf van Jack Ma nog beter vaststellen wat nu eigenlijk de koopgewoontes van hun Spaanse vrienden zijn.

Of er ooit een fysieke winkel in België komt is onduidelijk.

AliExpress
Ook merken als Huawei en Oppo zijn aanwezig in Madrid.

Heb jij al eens een AliExpress zonnebril aangekocht in de app of website? Wel, binnenkort zal je hem gewoon achter de hoek kunnen gaan halen in een fysieke winkel. Zo weet je meteen wat je bestelt.

AliExpress in Madrid

Vorige zaterdag ging in Madrid de allereerste fysieke winkel van AliExpress open. Het Spaanse persbureau EFE toonde dat het publiek in lange rijen klaarstond om de fysieke winkel te bezoeken. Iedereen zou heel nieuwsgierig zijn naar de winkel. De eerste honderd bezoekers zouden ook serieuze cadeau’s ontvangen. Maar waarover dat juist ging is niet duidelijk.

Apple’ish

De winkel lijkt op het eerste gezicht nogal hard op een Apple-store. In de winkel kan je het aanbod van de grootste fabrikanten van AliExpress kopen. Het gaat om meer dan 1000 producten van 60 merken, allemaal in één winkel. De store heet AliExpress Plaza en bevindt zich in het grote winkelcentrum Xandadu in Madrid. Overigens zou het de bedoeling zijn om de winkel op lange termijn te behouden en gaat het dus niet om een pop-up store.

Aankoop online

Je zou nu zeggen dat je gewoon naar de Ali wandelt, er een goedkope smartwatch haalt en blij weer naar huis keert. Maar zo werkt het niet. In de AliExpress Plaza kan je het product testen en bekijken, maar je kan het niet meteen kopen. De aankoop gebeurt immers nog steeds gewoon online.

Voet aan wal

De nieuwe winkel is een grote stap voor de Chinese e-commercegigant om een nog grotere voet aan land in Europa te zetten. Sinds 2018 heeft het bedrijf ook een affiliate-programma waarbij Europese verkopers nu ook hun producten kunnen aanbieden op het Ali-platform.

Op die manier wil het concurrenten als Amazon uitdagen en hoopt het weer meer te verkopen in ons continentje. Om dat platform goed uit te bouwen in Europa heeft het in december 2018 in Luik zijn eerste slag geslagen voor een groot magazijn. Van daaruit wil de Chinese e-commercekoning zijn aanwezigheid op de Europese markt versterken.

Spanje

Volgens Forbes zou Spanje de 4e grootste afnemer van AliExpress-producten zijn. Geen wonder dat het bedrijf dus voor Madrid koos voor zijn eerste fysieke winkel. Op die manier kan het bedrijf van Jack Ma nog beter vaststellen wat nu eigenlijk de koopgewoontes van hun Spaanse vrienden zijn.

Of er ooit een fysieke winkel in België komt is onduidelijk.

AliExpress
Ook merken als Huawei en Oppo zijn aanwezig in Madrid.
AliExpressAliExpress couponamazonbusinessdigital commercemadridnieuwsontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!