Gezichtsherkenning moet slaperige Russische taxichauffeurs doen pauzeren
Een nieuwe tool moet Russische taxichauffeurs meer pauze doen nemen. Yandex.Taxi is een Russisch taxibedrijf dat onder andere actief is in Moskou. Vorig jaar vonden in Moskou zo’n 764 accidenten plaats waarvan 23 met de dood tot gevolg. Dat zijn geen positieve cijfers dus. Als een reactie op die dramatische toestand, wil de overheid ingrijpen en vraagt het aan taxibedrijven om meer preventie bij taxichauffeurs.
Yandex en Uber
Yandex.Taxi, het grootste taxibedrijf in Rusland, gaat nu in al zijn wagens een toestel installeren dat aan de hand van automatische gezichtsherkenning slaperige taxichauffeurs moet herkennen en hen doen stoppen of pauze nemen. Yandex werd vorig jaar nog samengevoegd met Uber zodat de dienst een nog groter bereik heeft. Je ziet dat startups en reguliere diensten toch hand in hand kunnen gaan als ze dat willen. Daar kan o.a. Antwerpen of Brussel nog iets van leren.
Concreet zal het toestel geïnstalleerd worden op de voorruit van de wagen. De software in het toestel herkent wanneer de chauffeur begint te geeuwen, zijn ogen dicht vallen of wanneer hij achteruit of scheef begint te zakken van vermoeidheid. In totaal kan het toestel zo’n 68 punten in het gezicht vastleggen en analyseren of de chauffeur al dan niet moet pauzeren.
Subaru
De technologie op zich is niet echt nieuw, maar het is redelijk uitzonderlijk dat ook taxibedrijven hiermee aan de slag gaan. Ten slotte hebben zij de verantwoordelijkheid om passagiers op een veilige manier op hun bestemming te brengen. Maar ook voor eigen bescherming is dit nieuwe toestel een goede zaak. Bij Subaru hebben ze sinds 2019 een nieuwe functie die DriverFocus heet. Ook hier is het systeem zo gemaakt dat de software erachter je gezichtsuitdrukkingen analyseert en meldt dat een pauze al dan niet nodig is.
Bij Uber doen ze het anders. Na 12 uur gebruik gaat de chauffeur zijn applicatie automatisch offline. Hij kan vanaf dan dus geen nieuwe klanten meer aannemen en moet pauze nemen. Yandex laat weten dat ze een succesvol pilootproject hebben uitgevoerd en dat ze snel de nieuwe technologie in al zijn wagens wil installeren.
Een nieuwe tool moet Russische taxichauffeurs meer pauze doen nemen. Yandex.Taxi is een Russisch taxibedrijf dat onder andere actief is in Moskou. Vorig jaar vonden in Moskou zo’n 764 accidenten plaats waarvan 23 met de dood tot gevolg. Dat zijn geen positieve cijfers dus. Als een reactie op die dramatische toestand, wil de overheid ingrijpen en vraagt het aan taxibedrijven om meer preventie bij taxichauffeurs.
Yandex en Uber
Yandex.Taxi, het grootste taxibedrijf in Rusland, gaat nu in al zijn wagens een toestel installeren dat aan de hand van automatische gezichtsherkenning slaperige taxichauffeurs moet herkennen en hen doen stoppen of pauze nemen. Yandex werd vorig jaar nog samengevoegd met Uber zodat de dienst een nog groter bereik heeft. Je ziet dat startups en reguliere diensten toch hand in hand kunnen gaan als ze dat willen. Daar kan o.a. Antwerpen of Brussel nog iets van leren.
Concreet zal het toestel geïnstalleerd worden op de voorruit van de wagen. De software in het toestel herkent wanneer de chauffeur begint te geeuwen, zijn ogen dicht vallen of wanneer hij achteruit of scheef begint te zakken van vermoeidheid. In totaal kan het toestel zo’n 68 punten in het gezicht vastleggen en analyseren of de chauffeur al dan niet moet pauzeren.
Subaru
De technologie op zich is niet echt nieuw, maar het is redelijk uitzonderlijk dat ook taxibedrijven hiermee aan de slag gaan. Ten slotte hebben zij de verantwoordelijkheid om passagiers op een veilige manier op hun bestemming te brengen. Maar ook voor eigen bescherming is dit nieuwe toestel een goede zaak. Bij Subaru hebben ze sinds 2019 een nieuwe functie die DriverFocus heet. Ook hier is het systeem zo gemaakt dat de software erachter je gezichtsuitdrukkingen analyseert en meldt dat een pauze al dan niet nodig is.
Bij Uber doen ze het anders. Na 12 uur gebruik gaat de chauffeur zijn applicatie automatisch offline. Hij kan vanaf dan dus geen nieuwe klanten meer aannemen en moet pauze nemen. Yandex laat weten dat ze een succesvol pilootproject hebben uitgevoerd en dat ze snel de nieuwe technologie in al zijn wagens wil installeren.