Test

Dit is een popup

Nike koopt AI-startup aan die voorspelt wat klanten willen

Nike
Want dat is uiteraard de droom van zowat elk bedrijf dat iets verkocht wil krijgen.  

Het marktkapitaal van Nike is aangezwollen tot 100 miljard, maar toch ziet de schoenenfabrikant nog steeds potentieel. Zo wil Nike nu via big data, analytics en AI te weten komen wat de consument nu precies wil, en hoe zij tegemoet kunnen komen aan die wensen. Het bedrijf kondigde aan dat het daarvoor ‘Celect’ had overgekocht, die Nike bijstaat met zijn predictive analytics.

Zoals het een goede start-up uit Boston betaamt, is Celect een spinoff van MIT; beide mede-oprichters van het bedrijf waren er namelijk hoogleraar. De start-up focust op het aanleveren van data-inzichten op basis van gestructureerde en ongestructureerde data uit de retailsector. Dat geeft retailers een inzicht in de kosten-batenanalyse van hun inventaris.

Eric Sprunk, COO van Nike, wist het volgende te zeggen over de deal. “De vraag naar onze producten blijft maar aangroeien. Daarom moeten we steeds meer data-driven te werk gaan, en moeten we meer focussen op consumentengedrag. Enkel zo kunnen we de consument beter van dienst zijn.”

Het marktkapitaal van Nike is aangezwollen tot 100 miljard, maar toch ziet de schoenenfabrikant nog steeds potentieel. Zo wil Nike nu via big data, analytics en AI te weten komen wat de consument nu precies wil, en hoe zij tegemoet kunnen komen aan die wensen. Het bedrijf kondigde aan dat het daarvoor ‘Celect’ had overgekocht, die Nike bijstaat met zijn predictive analytics.

Zoals het een goede start-up uit Boston betaamt, is Celect een spinoff van MIT; beide mede-oprichters van het bedrijf waren er namelijk hoogleraar. De start-up focust op het aanleveren van data-inzichten op basis van gestructureerde en ongestructureerde data uit de retailsector. Dat geeft retailers een inzicht in de kosten-batenanalyse van hun inventaris.

Eric Sprunk, COO van Nike, wist het volgende te zeggen over de deal. “De vraag naar onze producten blijft maar aangroeien. Daarom moeten we steeds meer data-driven te werk gaan, en moeten we meer focussen op consumentengedrag. Enkel zo kunnen we de consument beter van dienst zijn.”

aiecommercenikezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!