Airbus A350 moet elke 149 uur herstart worden wegens softwareproblemen
Per vrijdagochtend is het voor alle Europese airlines met de A350-941 verplicht om het vliegtuig elke 149 uur te herstarten – dat geldt ook voor vliegtuigen van niet-Europese A350’s die hier meer dan de aangegeven 149 uur aanwezig zijn. Het gaat om een volledige systeemreboot, die nodig blijkt te zijn nadat er in 2017 softwareproblemen opdoken met het toestel. Airbus heeft deze problemen al opgelost door middel van een software-update, maar nog niet elke airline heeft de update naar zijn toestellen uitgerold. Het gaat overigens specifiek om de 941-variant van de Airbus A350. In Europa vliegt onder andere Air France met deze toestellen rond, die dus verplicht herstart moeten worden.
Problemen Airbus A350-941
Met ingang van vrijdagochtend heeft de EASA (European Aviation Safety Agency) een airworthiness directive ingesteld om de airlines te verplichten deze maatregelen door te voeren. In de directive staat aangegeven dat het voor airlines ofwel verplicht is om de update door te voeren, ofwel ze zijn verplicht om het toestel op de grond te herstarten. Welke toestellen en/of airlines de update nog niet hebben doorgevoerd, is onbekend. Het is daarmee dus ook ongeweten hoeveel toestellen er nu nog door de directive beïnvloed worden. EASA verplicht deze werkwijze, omdat de communicatie tussen systemen stil kan vallen als de herstart niet wordt uitgevoerd, zo bleek uit onderzoek.
Het probleem heeft onder andere te maken met een fout in een systeem dat data van sensoren van de A350 verzamelt. Als de Airbus A350-941 voor meer dan 149 uur is ingeschakeld, bestaat er de kans dat de communicatie wegvalt tussen verschillende avionica-systemen. Een herstart zorgt ervoor dat het systeem weer werkt zoals verwacht mag worden. Reizigers zullen er uiteindelijk maar weinig van merken: de kans is immers groot dat deze herstarts ‘s nacht uitgevoerd worden. Daarnaast sluiten veel van de airlines ‘s nachts sowieso al hun vliegtuigen ‘af’, voor zover dat kan. Uiteindelijk maakt deze extra directive het luchtruim alleen maar veiliger, zelfs al zou het probleem sowieso niet mogen bestaan.
Per vrijdagochtend is het voor alle Europese airlines met de A350-941 verplicht om het vliegtuig elke 149 uur te herstarten – dat geldt ook voor vliegtuigen van niet-Europese A350’s die hier meer dan de aangegeven 149 uur aanwezig zijn. Het gaat om een volledige systeemreboot, die nodig blijkt te zijn nadat er in 2017 softwareproblemen opdoken met het toestel. Airbus heeft deze problemen al opgelost door middel van een software-update, maar nog niet elke airline heeft de update naar zijn toestellen uitgerold. Het gaat overigens specifiek om de 941-variant van de Airbus A350. In Europa vliegt onder andere Air France met deze toestellen rond, die dus verplicht herstart moeten worden.
Problemen Airbus A350-941
Met ingang van vrijdagochtend heeft de EASA (European Aviation Safety Agency) een airworthiness directive ingesteld om de airlines te verplichten deze maatregelen door te voeren. In de directive staat aangegeven dat het voor airlines ofwel verplicht is om de update door te voeren, ofwel ze zijn verplicht om het toestel op de grond te herstarten. Welke toestellen en/of airlines de update nog niet hebben doorgevoerd, is onbekend. Het is daarmee dus ook ongeweten hoeveel toestellen er nu nog door de directive beïnvloed worden. EASA verplicht deze werkwijze, omdat de communicatie tussen systemen stil kan vallen als de herstart niet wordt uitgevoerd, zo bleek uit onderzoek.
Het probleem heeft onder andere te maken met een fout in een systeem dat data van sensoren van de A350 verzamelt. Als de Airbus A350-941 voor meer dan 149 uur is ingeschakeld, bestaat er de kans dat de communicatie wegvalt tussen verschillende avionica-systemen. Een herstart zorgt ervoor dat het systeem weer werkt zoals verwacht mag worden. Reizigers zullen er uiteindelijk maar weinig van merken: de kans is immers groot dat deze herstarts ‘s nacht uitgevoerd worden. Daarnaast sluiten veel van de airlines ‘s nachts sowieso al hun vliegtuigen ‘af’, voor zover dat kan. Uiteindelijk maakt deze extra directive het luchtruim alleen maar veiliger, zelfs al zou het probleem sowieso niet mogen bestaan.