Test

Dit is een popup

Tesla duikt in het rood ondanks recordaantallen autoverkopen

Tesla sloot het eerste kwartaal af met een verlies van 702 miljoen dollar. Het tweede kwartaal is wat positiever, dankzij de hogere afzet van auto’s, maar Tesla duikt nog altijd ver in de rode cijfers.

Tesla heeft moeite om winst te behalen. Al sinds het begin van de operatie staat de onderneming in de rode cijfers. Alhoewel het de laatste twee kwartalen van 2018 erg goed leek te gaan, is daar nog maar vrij weinig van over. Inmiddels zijn de kwartaalcijfers over Q2 2019 binnen, en daarin zien we voornamelijk rode cijfers. Vooral het verlies van Q2 is lastig te omzeilen, Tesla zit in 2019 al boven de 1 miljard dollar aan verliezen. Om precies te zijn verloor het bedrijf gedurende Q2 2019 408 miljoen dollar. Het is verrassend dat het verlies zo hoog uitvalt, gezien het bedrijf gedurende Q2 tevens de meeste auto’s ooit heeft gebouwd en afgeleverd in één kwartaal. Een behoorlijke klap voor Tesla.

Tesla in de rode cijfers

Het is goed om te vermelden dat het verlies gedurende Q2 lager uitvalt in vergelijking met Q1 2019, toen de autofabrikant van Musk nog 702 miljoen dollar verloor. Dat het zoveel verlies lijdt, laat ook zien dat de Model 3 het bedrijf (nog) niet uit de rode cijfers weet te halen. Aan de omzet van Tesla is goed te zien dat het een recordkwartaal had, met een omzet die uitkwam op 6,3 miljard dollar. Het einde van Q2 heeft Tesla gehaald met zo’n 5 miljard dollar op de bankrekening, volgens Musk het hoogste bedrag ooit voor Tesla om een kwartaal mee te eindigen. Dat heeft dan wel weer te maken met een kapitaalinjectie van 2,7 miljard dollar, die de autofabrikant in mei binnen wist te slepen.

Een deel van het verlies over het tweede kwartaal, 117 miljoen dollar, is toe te schrijven aan werk dat Tesla moest verzetten om zijn organisatiestructuur aan te passen. Het gaat onder andere om het ontslaan van medewerkers, maar ook het (deels) sluiten van zijn winkels. Verder is er de opvallende daling van de omzet per verkochte auto. Deze is gedurende het tweede kwartaal gedaald naar 18,9 procent, terwijl de omzet eerder nog boven de 20 procent lag. Deze dalende lijn heeft voornamelijk van doen met de dalende verkopen van de Model S en X, twee auto’s die het meeste geld in het laatje brengen. Dat terwijl de Model 3 juist een goedkoper model is met lagere (winst)marges.

Hogere winstmarge Model 3

Tesla’s CEO heeft verder aangegeven dat er in de toekomst een fundamentele focus zal liggen op de Model 3 en Y en dat er momenteel ‘te veel focus zou liggen op de Model S en X’. Een lange toekomst hoef je ook niet meer te verwachten voor de S en X. Na de recente upgrade van de twee auto’s, zou er op korte termijn in elk geval geen vernieuwing meer aan zitten te komen. Verder hoopt Tesla dat het op de lange termijn de winstmarge op de Model 3 kan verhogen door meer klanten te lokken naar het ‘Full Self Driving’ pakket van de Autopilot. Musk hoopt binnen het jaar op een winstmarge van tussen de 25 en 30 procent uit te komen, het is nog maar afwachten hoe hij dit wil behalen.

Nu Tesla ook klaar is om de productie in China op te starten – de belangrijkste groeimarkt voor het bedrijf – is de kans groot dat het de komende kwartalen nog meer records zal verbreken. Of er ook een hogere winst geboekt zal worden, is nog moeilijk te zeggen. Alhoewel de verkopen in Europa vrij stabiel lijken te zijn, is de Amerikaanse markt iets conservatiever. Dat heeft ook te maken met het op korte termijn verdwijnen van alle premies bij het aanschaffen van een schonere auto. Waar ze in de VS nog tot eind vorig jaar bijna 7.000 dollar in voordelen kregen, ligt dat bedrag inmiddels al een stuk lager. In Europa zijn er soms wel initiatieven, maar een collectieve bijdrage voor EVs is er voorlopig nog niet.

Tesla heeft moeite om winst te behalen. Al sinds het begin van de operatie staat de onderneming in de rode cijfers. Alhoewel het de laatste twee kwartalen van 2018 erg goed leek te gaan, is daar nog maar vrij weinig van over. Inmiddels zijn de kwartaalcijfers over Q2 2019 binnen, en daarin zien we voornamelijk rode cijfers. Vooral het verlies van Q2 is lastig te omzeilen, Tesla zit in 2019 al boven de 1 miljard dollar aan verliezen. Om precies te zijn verloor het bedrijf gedurende Q2 2019 408 miljoen dollar. Het is verrassend dat het verlies zo hoog uitvalt, gezien het bedrijf gedurende Q2 tevens de meeste auto’s ooit heeft gebouwd en afgeleverd in één kwartaal. Een behoorlijke klap voor Tesla.

Tesla in de rode cijfers

Het is goed om te vermelden dat het verlies gedurende Q2 lager uitvalt in vergelijking met Q1 2019, toen de autofabrikant van Musk nog 702 miljoen dollar verloor. Dat het zoveel verlies lijdt, laat ook zien dat de Model 3 het bedrijf (nog) niet uit de rode cijfers weet te halen. Aan de omzet van Tesla is goed te zien dat het een recordkwartaal had, met een omzet die uitkwam op 6,3 miljard dollar. Het einde van Q2 heeft Tesla gehaald met zo’n 5 miljard dollar op de bankrekening, volgens Musk het hoogste bedrag ooit voor Tesla om een kwartaal mee te eindigen. Dat heeft dan wel weer te maken met een kapitaalinjectie van 2,7 miljard dollar, die de autofabrikant in mei binnen wist te slepen.

Een deel van het verlies over het tweede kwartaal, 117 miljoen dollar, is toe te schrijven aan werk dat Tesla moest verzetten om zijn organisatiestructuur aan te passen. Het gaat onder andere om het ontslaan van medewerkers, maar ook het (deels) sluiten van zijn winkels. Verder is er de opvallende daling van de omzet per verkochte auto. Deze is gedurende het tweede kwartaal gedaald naar 18,9 procent, terwijl de omzet eerder nog boven de 20 procent lag. Deze dalende lijn heeft voornamelijk van doen met de dalende verkopen van de Model S en X, twee auto’s die het meeste geld in het laatje brengen. Dat terwijl de Model 3 juist een goedkoper model is met lagere (winst)marges.

Hogere winstmarge Model 3

Tesla’s CEO heeft verder aangegeven dat er in de toekomst een fundamentele focus zal liggen op de Model 3 en Y en dat er momenteel ‘te veel focus zou liggen op de Model S en X’. Een lange toekomst hoef je ook niet meer te verwachten voor de S en X. Na de recente upgrade van de twee auto’s, zou er op korte termijn in elk geval geen vernieuwing meer aan zitten te komen. Verder hoopt Tesla dat het op de lange termijn de winstmarge op de Model 3 kan verhogen door meer klanten te lokken naar het ‘Full Self Driving’ pakket van de Autopilot. Musk hoopt binnen het jaar op een winstmarge van tussen de 25 en 30 procent uit te komen, het is nog maar afwachten hoe hij dit wil behalen.

Nu Tesla ook klaar is om de productie in China op te starten – de belangrijkste groeimarkt voor het bedrijf – is de kans groot dat het de komende kwartalen nog meer records zal verbreken. Of er ook een hogere winst geboekt zal worden, is nog moeilijk te zeggen. Alhoewel de verkopen in Europa vrij stabiel lijken te zijn, is de Amerikaanse markt iets conservatiever. Dat heeft ook te maken met het op korte termijn verdwijnen van alle premies bij het aanschaffen van een schonere auto. Waar ze in de VS nog tot eind vorig jaar bijna 7.000 dollar in voordelen kregen, ligt dat bedrag inmiddels al een stuk lager. In Europa zijn er soms wel initiatieven, maar een collectieve bijdrage voor EVs is er voorlopig nog niet.

Connected Carelon muskkwartaalcijfersmodel 3zakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!