UPS zoekt naar goedkeuring FAA voor pakketbezorging met drones
We bestellen met zijn allen steeds meer producten online, en het moet daarnaast ook nog eens een stuk sneller in huis zijn. Waar je vroeger wel eens een week op een pakket mocht wachten, is het tegenwoordig ‘normaal’ dat het pakket de volgende dag in huis is. Deze vraag naar snelle bezorging heeft ook zo zijn effecten op de infrastructuur: de straten raken vol. Meerdere bedrijven hebben al onderzoek gedaan naar andere manieren van bezorging: het lijkt nu toch de drone te worden. UPS heeft op woensdagochtend aangegeven goedkeuring van de Amerikaanse FAA te moeten ontvangen om het concept tot leven te roepen – dat zal het uitwerken via dochteronderneming Flight Forward.
FAA Part 135-certificatie
Op het moment van schrijven voert UPS in de Verenigde Staten al vluchten uit met drones onder de FAA Part 107-regelgeving, zo schrijft het bedrijf in het persbericht. Deze vluchten zijn gericht op de medische toepassingen en andere specifieke use-cases. De nieuwe aanvraag bij de Federal Aviation Authority (FAA) richt zich op een FAA Part 135-certificatie. Daarbij gaat het om routinevluchten en hoeft de UPS niet voor elke vlucht toestemming krijgen. Verder zou de certificatie betekenen dat het bedrijf zijn vluchten zowel overdag als ‘s nachts mag uitvoeren – evenals vluchten boven drukbevolkte gebieden. Als laatste hoeft de bestuurder, volgens het certificaat, de drone niet in zicht te hebben.
Of UPS deze certificatie ook zal verkrijgen is nog niet te zeggen. Er zijn maar weinig bedrijven met zo’n certificaat, en meestal worden zulke vluchten enkel als uitzondering toegelaten. Mocht de FAA het certificaat uitreiken, dan zal Flight Forward aangemerkt worden als een ‘gecertificeerde luchtvervoerder en operator’. Hoe de operatie er, mocht de certificatie worden verkregen, in de praktijk eruit zal zien is nog onbekend. Ook is het nog onbekend hoe Flight Forward aan zal sluiten bij alle diensten die UPS momenteel al aanbiedt. Of deze dienst later ook naar Europa volgt is nog niet duidelijk, het FAA-certificaat zal in elk geval in niet geldig zijn voor gebruikt in het Europese luchtruim.
We bestellen met zijn allen steeds meer producten online, en het moet daarnaast ook nog eens een stuk sneller in huis zijn. Waar je vroeger wel eens een week op een pakket mocht wachten, is het tegenwoordig ‘normaal’ dat het pakket de volgende dag in huis is. Deze vraag naar snelle bezorging heeft ook zo zijn effecten op de infrastructuur: de straten raken vol. Meerdere bedrijven hebben al onderzoek gedaan naar andere manieren van bezorging: het lijkt nu toch de drone te worden. UPS heeft op woensdagochtend aangegeven goedkeuring van de Amerikaanse FAA te moeten ontvangen om het concept tot leven te roepen – dat zal het uitwerken via dochteronderneming Flight Forward.
FAA Part 135-certificatie
Op het moment van schrijven voert UPS in de Verenigde Staten al vluchten uit met drones onder de FAA Part 107-regelgeving, zo schrijft het bedrijf in het persbericht. Deze vluchten zijn gericht op de medische toepassingen en andere specifieke use-cases. De nieuwe aanvraag bij de Federal Aviation Authority (FAA) richt zich op een FAA Part 135-certificatie. Daarbij gaat het om routinevluchten en hoeft de UPS niet voor elke vlucht toestemming krijgen. Verder zou de certificatie betekenen dat het bedrijf zijn vluchten zowel overdag als ‘s nachts mag uitvoeren – evenals vluchten boven drukbevolkte gebieden. Als laatste hoeft de bestuurder, volgens het certificaat, de drone niet in zicht te hebben.
Of UPS deze certificatie ook zal verkrijgen is nog niet te zeggen. Er zijn maar weinig bedrijven met zo’n certificaat, en meestal worden zulke vluchten enkel als uitzondering toegelaten. Mocht de FAA het certificaat uitreiken, dan zal Flight Forward aangemerkt worden als een ‘gecertificeerde luchtvervoerder en operator’. Hoe de operatie er, mocht de certificatie worden verkregen, in de praktijk eruit zal zien is nog onbekend. Ook is het nog onbekend hoe Flight Forward aan zal sluiten bij alle diensten die UPS momenteel al aanbiedt. Of deze dienst later ook naar Europa volgt is nog niet duidelijk, het FAA-certificaat zal in elk geval in niet geldig zijn voor gebruikt in het Europese luchtruim.