Dit is hoe Toyota het vervoer van de Tokyo Spelen in 2020 ziet
In een persbericht heeft Toyota een nieuw vervoersmiddel geïntroduceerd. Het gaat om een klein elektrisch busje dat zal worden ingezet tijdens de Olympische Spelen in Tokio in 2020. Duizenden mensen zullen Tokio bezoeken om deel te nemen of een bezoekje te brengen aan de Olympische en Paralympische spelen. Het nieuwe vervoersmiddel is dus zeker welgekomen in de Japanse wereldstad.
Mobiliteit voor iedereen
Onder het motto ‘mobiliteit voor iedereen’ wil Toyota alle bezoekers van de Spelen de mogelijkheid geven om zich vrij te vervoeren, zeker voor de laatste kilometers die je naar een bepaalde wedstrijd moeten brengen. Zo zal je bijvoorbeeld met bus, trein of taxi al heel ver geraken. Maar vaak zal je ook nog heel wat afstanden te voet moeten afleggen, daar komt Toyota dus nu tussen met zijn nieuwe elektrische busjes.
Toyota noemt zijn nieuwe busje de APM (Accessible People Mover) en is voornamelijk ook gericht op ouderen, zwangere vrouwen, families met kleine kinderen, mensen met beperkingen of stafmedewerkers en atleten van de Spelen. Toyota stelt in zijn persbericht dat het tijdens de Spelen ongeveer 200 APM’s zal inzetten om het transport van bezoekers en stafmedewerkers te ondersteunen. Zo zullen de busjes bijvoorbeeld ook ingezet worden in het Olympisch Dorp om atleten sneller van A naar B te brengen, op een milieuvriendelijke manier.
“Ons doel is om de voordelen van mens en technologie bij elkaar te brengen.”
Twee modellen
Er zullen twee modellen beschikbaar zijn. Het eerste model kan zo’n 6 mensen plaats geven. Als er passagiers zijn met een rolstoel kan het busje aangepast worden zodat een rolstoelgebruiker het busje kan oprijden (zie foto). Het tweede model zal enkel gebruikt worden bij noodsituaties en kan ook helemaal aangepast worden indien nodig.
Maar er is meer. Toyota lanceerde eerder al plannen om tijdens de 2020 Spelen robots in te zetten ter ondersteuning. Zo lanceerde het in 2018 nog een elektrisch én autonoom busje (e-Palette) dat ingezet kan worden voor horeca-doeleinden. Zo kan het busje ingezet worden door PizzaHut en tijdens events rondrijden om zijn pizza’s te verkopen. Het Japanse automerk heeft dus veel plannen voor de eerstvolgende Olympische Spelen.
Parijs 2024
Echter is de Japanse autobouwer niet de enige dit met dit soort innovatie naar buiten komt. In Juni liet Airbus weten samen te werken met een aantal Franse partners om autonome vliegende taxi’s in te zetten tijdens de Olympische Spelen in Parijs in 2024. Het is vooral leuk om te zien hoe bedrijven nu ook grotere (sport)evenementen gebruiken om hun innovaties in te zetten ter ondersteuning.
In een persbericht heeft Toyota een nieuw vervoersmiddel geïntroduceerd. Het gaat om een klein elektrisch busje dat zal worden ingezet tijdens de Olympische Spelen in Tokio in 2020. Duizenden mensen zullen Tokio bezoeken om deel te nemen of een bezoekje te brengen aan de Olympische en Paralympische spelen. Het nieuwe vervoersmiddel is dus zeker welgekomen in de Japanse wereldstad.
Mobiliteit voor iedereen
Onder het motto ‘mobiliteit voor iedereen’ wil Toyota alle bezoekers van de Spelen de mogelijkheid geven om zich vrij te vervoeren, zeker voor de laatste kilometers die je naar een bepaalde wedstrijd moeten brengen. Zo zal je bijvoorbeeld met bus, trein of taxi al heel ver geraken. Maar vaak zal je ook nog heel wat afstanden te voet moeten afleggen, daar komt Toyota dus nu tussen met zijn nieuwe elektrische busjes.
Toyota noemt zijn nieuwe busje de APM (Accessible People Mover) en is voornamelijk ook gericht op ouderen, zwangere vrouwen, families met kleine kinderen, mensen met beperkingen of stafmedewerkers en atleten van de Spelen. Toyota stelt in zijn persbericht dat het tijdens de Spelen ongeveer 200 APM’s zal inzetten om het transport van bezoekers en stafmedewerkers te ondersteunen. Zo zullen de busjes bijvoorbeeld ook ingezet worden in het Olympisch Dorp om atleten sneller van A naar B te brengen, op een milieuvriendelijke manier.
“Ons doel is om de voordelen van mens en technologie bij elkaar te brengen.”
Twee modellen
Er zullen twee modellen beschikbaar zijn. Het eerste model kan zo’n 6 mensen plaats geven. Als er passagiers zijn met een rolstoel kan het busje aangepast worden zodat een rolstoelgebruiker het busje kan oprijden (zie foto). Het tweede model zal enkel gebruikt worden bij noodsituaties en kan ook helemaal aangepast worden indien nodig.
Maar er is meer. Toyota lanceerde eerder al plannen om tijdens de 2020 Spelen robots in te zetten ter ondersteuning. Zo lanceerde het in 2018 nog een elektrisch én autonoom busje (e-Palette) dat ingezet kan worden voor horeca-doeleinden. Zo kan het busje ingezet worden door PizzaHut en tijdens events rondrijden om zijn pizza’s te verkopen. Het Japanse automerk heeft dus veel plannen voor de eerstvolgende Olympische Spelen.
Parijs 2024
Echter is de Japanse autobouwer niet de enige dit met dit soort innovatie naar buiten komt. In Juni liet Airbus weten samen te werken met een aantal Franse partners om autonome vliegende taxi’s in te zetten tijdens de Olympische Spelen in Parijs in 2024. Het is vooral leuk om te zien hoe bedrijven nu ook grotere (sport)evenementen gebruiken om hun innovaties in te zetten ter ondersteuning.