Europese Commissie opent voor 3e keer onderzoek naar Amazon
En Amazon ligt weer onder vuur. Te midden van zijn belangrijke Prime Days heeft de Europese Commissie laten weten dat het waarschijnlijk zal starten met een formeel onderzoek naar e-commercegigant Amazon.
Datamisbruik
Volgens de Europese commissie zou het bedrijf misbruik maken van de data die ze ontvangt van zijn online verkopers. Amazon zou de data misbruiken in eigen voordeel en alle interessante gegevens er tussenuit halen. Zo zou het informatie over de meest verkochte en populaire producten met zichzelf delen.
Daarnaast zou Amazon ook informatie opvissen over de doelgroepen die dan die bepaalde producten kopen. Zo weet het bedrijf nog beter welke producten interessant zijn voor bepaalde producten. Je zou kunnen stellen dat dat op zich niet zo’n groot probleem hoeft te zijn, en dat het je winkelervaring alleen maar ten goede komt. Echter is het wel belangrijk dat de e-commercegigant hier transparant over is en ook laat weten dat die informatie binnen wordt gehaald.
Derde keer
Eurocommissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, en haar Europese Commissie voeren al langer onderzoek uit naar deze kwestie bij het Amerikaanse bedrijf. Ondertussen zou het al de derde keer zijn dat de EU het bedrijf onder de loep neemt. Eerder kwam het nog in opspraak toen naar buiten kwam dat Amazon een belastingdeal had gesloten in Luxemburg.
Het is niet gemakkelijk voor de Amerikaanse techreus om zijn reputatie hoog te houden. Eerder deze maand kwam het bedrijf nog in opspraak omdat heel veel Amerikaanse en Europese werknemers misnoegd zijn over de verloning, werkdrukte en quota’s die gelden binnen het bedrijf. En dat allemaal net binnen de belangrijke Prime Days.
En Amazon ligt weer onder vuur. Te midden van zijn belangrijke Prime Days heeft de Europese Commissie laten weten dat het waarschijnlijk zal starten met een formeel onderzoek naar e-commercegigant Amazon.
Datamisbruik
Volgens de Europese commissie zou het bedrijf misbruik maken van de data die ze ontvangt van zijn online verkopers. Amazon zou de data misbruiken in eigen voordeel en alle interessante gegevens er tussenuit halen. Zo zou het informatie over de meest verkochte en populaire producten met zichzelf delen.
Daarnaast zou Amazon ook informatie opvissen over de doelgroepen die dan die bepaalde producten kopen. Zo weet het bedrijf nog beter welke producten interessant zijn voor bepaalde producten. Je zou kunnen stellen dat dat op zich niet zo’n groot probleem hoeft te zijn, en dat het je winkelervaring alleen maar ten goede komt. Echter is het wel belangrijk dat de e-commercegigant hier transparant over is en ook laat weten dat die informatie binnen wordt gehaald.
Derde keer
Eurocommissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, en haar Europese Commissie voeren al langer onderzoek uit naar deze kwestie bij het Amerikaanse bedrijf. Ondertussen zou het al de derde keer zijn dat de EU het bedrijf onder de loep neemt. Eerder kwam het nog in opspraak toen naar buiten kwam dat Amazon een belastingdeal had gesloten in Luxemburg.
Het is niet gemakkelijk voor de Amerikaanse techreus om zijn reputatie hoog te houden. Eerder deze maand kwam het bedrijf nog in opspraak omdat heel veel Amerikaanse en Europese werknemers misnoegd zijn over de verloning, werkdrukte en quota’s die gelden binnen het bedrijf. En dat allemaal net binnen de belangrijke Prime Days.