Test

Dit is een popup

Amazon Music groeit sneller dan Spotify

Amazon Music versnelt zijn groei dit jaar en maakt een serieuze inhaalbeweging op Spotify en Apple Music.

Het aantal Amazon Music-abonnementen is dit jaar met 70% gestegen.

Spotify is leider

Uiteraard is Spotify nog steeds leider in de muziek streaming-sector, maar het bedrijf wordt steeds sneller ingehaald. Spotify heeft zo’n 100 miljoen betalende klanten, bij Apple Music zijn dat er 60 miljoen. Dat zijn allemaal hoge getallen die de bedrijven maandelijks een mooi centje opleveren. Amazon wil natuurlijk niet achterblijven.

Dit jaar alleen al steeg het aantal abonnees op Amazon Music met 70 procent tot 32 miljoen betalende klanten. Een sterke groei dus, zeker in vergelijking met het Zweedse Spotify. Die laatste groeit aan een trager tempo van 25 procent per jaar.

Nakomertje

Amazon Music is het nakomertje van de muziekstreaming-club. De dienst werd past gelanceerd in 2016 door Amazon, zo’n 2 jaar na de lancering van Apple Music. Spotify bestaat al sinds 2006 en is sinds 2010 ook bij ons beschikbaar. Dat verklaart natuurlijk de tragere groei van die laatste, de dienst heeft vermoedelijk zijn snelste groei al gekend en zit nu in de volwassen fase van zijn productcyclus.

Amazon Music daarentegen kan nog heel wat groeien. De Echo-speakers zijn intussen heel populair geworden wat maakt dat klanten ook voor Amazon Music kiezen. Nu blijkt ook dat het Amerikaanse e-commercebedrijf werkt aan een Echo-versie die een pak betere audioklank levert.

Oudere doelgroep

Volgens Steve Boom, hoofd bij Amazon Music, is zo’n 14 procent van de gebruikers 55 jaar of ouder. De dienst heeft een oudere doelgroep dan bijvoorbeeld Spotify, waar maar 5 procent van zijn gebruikers in die leeftijdscategorie zitten. Boom stelt daarbij dat Spotify niet altijd een directe concurrent is aangezien zij een andere markt aanboren.

De muziekdienst van Jeff Bezos is ook een stukje flexibeler dan zijn concurrenten. Normaal gezien betaal je 10 euro per maand. Als prime-lid betaal je nog maar 8 euro per maand, heb je daar dan nog een Echo speaker bij? Dan betaal je uiteindelijk maar 4 euro. Je kan er zelfs voor kiezen om via Alexa gratis te beluisteren, je moet er dan wel mee akkoord gaan dat je advertenties voorgeschoteld krijgt.

Er zijn dus meer mogelijkheden met Amazon Music dan met Apple Music of Spotify. Natuurlijk heeft Amazon hier een voordeel op Spotify aangezien het bedrijf ook hardware levert voor zijn dienst.

Het aantal Amazon Music-abonnementen is dit jaar met 70% gestegen.

Spotify is leider

Uiteraard is Spotify nog steeds leider in de muziek streaming-sector, maar het bedrijf wordt steeds sneller ingehaald. Spotify heeft zo’n 100 miljoen betalende klanten, bij Apple Music zijn dat er 60 miljoen. Dat zijn allemaal hoge getallen die de bedrijven maandelijks een mooi centje opleveren. Amazon wil natuurlijk niet achterblijven.

Dit jaar alleen al steeg het aantal abonnees op Amazon Music met 70 procent tot 32 miljoen betalende klanten. Een sterke groei dus, zeker in vergelijking met het Zweedse Spotify. Die laatste groeit aan een trager tempo van 25 procent per jaar.

Nakomertje

Amazon Music is het nakomertje van de muziekstreaming-club. De dienst werd past gelanceerd in 2016 door Amazon, zo’n 2 jaar na de lancering van Apple Music. Spotify bestaat al sinds 2006 en is sinds 2010 ook bij ons beschikbaar. Dat verklaart natuurlijk de tragere groei van die laatste, de dienst heeft vermoedelijk zijn snelste groei al gekend en zit nu in de volwassen fase van zijn productcyclus.

Amazon Music daarentegen kan nog heel wat groeien. De Echo-speakers zijn intussen heel populair geworden wat maakt dat klanten ook voor Amazon Music kiezen. Nu blijkt ook dat het Amerikaanse e-commercebedrijf werkt aan een Echo-versie die een pak betere audioklank levert.

Oudere doelgroep

Volgens Steve Boom, hoofd bij Amazon Music, is zo’n 14 procent van de gebruikers 55 jaar of ouder. De dienst heeft een oudere doelgroep dan bijvoorbeeld Spotify, waar maar 5 procent van zijn gebruikers in die leeftijdscategorie zitten. Boom stelt daarbij dat Spotify niet altijd een directe concurrent is aangezien zij een andere markt aanboren.

De muziekdienst van Jeff Bezos is ook een stukje flexibeler dan zijn concurrenten. Normaal gezien betaal je 10 euro per maand. Als prime-lid betaal je nog maar 8 euro per maand, heb je daar dan nog een Echo speaker bij? Dan betaal je uiteindelijk maar 4 euro. Je kan er zelfs voor kiezen om via Alexa gratis te beluisteren, je moet er dan wel mee akkoord gaan dat je advertenties voorgeschoteld krijgt.

Er zijn dus meer mogelijkheden met Amazon Music dan met Apple Music of Spotify. Natuurlijk heeft Amazon hier een voordeel op Spotify aangezien het bedrijf ook hardware levert voor zijn dienst.

amazonapple musicbusinessmaatschappijnieuwsontspanningspotifystreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!