Huawei start onderzoek naar vertoning advertenties op lockscreens
Advertenties op een smartphone; Huawei is niet de eerste fabrikant die ze – al dan niet per ongeluk – op zijn telefoon heeft staan. Op woensdag zijn de eerste meldingen verschenen over advertenties op het vergrendelingsscherm van Huawei en Honor-smartphones. Het gaat, om precies te zijn, om het ‘Magazine’-lockscreen. Normaliter wijzigt het scherm enkel constant van achtergrond, deze keer zijn daar echter advertenties van Booking.com verschenen. De achtergrond wijzigde per bestemming die Booking.com aanbiedt. Het Chinese bedrijf geeft aan een onderzoek te hebben opgestart naar het voorval, maar geeft geen reactie op het verschijnen van de advertenties, of hoe wijdverspreid het probleem is.
Advertenties Magazine-lockscreen
Een schermafbeelding van WinFuture toont het advertentie-probleem van het lockscreen. In het midden is prominent het logo van Booking.com terug te vinden. Daarnaast vind je onderin het beeld de tekst ‘getaway deals’. Verschillende bronnen melden dat de advertenties op toestellen van zowel Huawei als Honor zijn verschenen, onafhankelijk van de prijsklasse. Er zijn wereldwijd 470 miljoen gebruikers van EMUI, het besturingssysteem van Huawei. Hoeveel van deze gebruikers zijn getroffen is onbekend. Wel weten we dat Huawei strategische samenwerkingen heeft met Booking.com. Eerder was er bijvoorbeeld al een advertentie te zien op zijn Nederlandse Facebookpagina.
Naast de advertenties, plaatste het sinds 2016 de applicatie van Booking.com op zijn telefoons. Waar de precieze fout ligt valt nog moeilijk te zeggen, maar er zijn wel een aantal mogelijkheden. Eén van deze mogelijkheden, is een fout binnen het team achter de Huawei Mobile Services-app. De ontwikkelaars van deze service-app zijn namelijk ook verantwoordelijk voor het onderhouden van het ‘ScreenMagazine’, de app voor het verversen van de achtergrond op je lockscreen. Toch lijkt het geen fout die je zomaar maakt, er bestaat dus de kans dat Huawei het plaatsen van advertenties aan het testen was. Voor een definitief antwoord zullen we moeten wachten op het onderzoek van Huawei.
‘Huawei is niet de eerste’
Als uit het onderzoek komt dat Huawei inderdaad advertenties op het lockscreen aan het testen is, dan zou het niet de eerste fabrikant zijn om dit te doen. Xiaomi staat bekend als een fabrikant die advertenties op zijn toestellen te plaatsen ‘om de kosten te drukken’. Je kan de advertenties daar weliswaar uitschakelen, maar in de basis krijg je dus advertenties in het besturingssysteem. HTC is een fabrikant die een aantal advertentie-schandalen achter de rug heeft. De voornaamste oorzaak lag toentertijd, aldus HTC, bij de externe ontwikkelaar van zijn toetsenbord. Als laatste bood Amazon voor korte tijd smartphones aan met advertenties op het lockscreen, vaak tegen gereduceerd tarief.
Advertenties op een smartphone; Huawei is niet de eerste fabrikant die ze – al dan niet per ongeluk – op zijn telefoon heeft staan. Op woensdag zijn de eerste meldingen verschenen over advertenties op het vergrendelingsscherm van Huawei en Honor-smartphones. Het gaat, om precies te zijn, om het ‘Magazine’-lockscreen. Normaliter wijzigt het scherm enkel constant van achtergrond, deze keer zijn daar echter advertenties van Booking.com verschenen. De achtergrond wijzigde per bestemming die Booking.com aanbiedt. Het Chinese bedrijf geeft aan een onderzoek te hebben opgestart naar het voorval, maar geeft geen reactie op het verschijnen van de advertenties, of hoe wijdverspreid het probleem is.
Advertenties Magazine-lockscreen
Een schermafbeelding van WinFuture toont het advertentie-probleem van het lockscreen. In het midden is prominent het logo van Booking.com terug te vinden. Daarnaast vind je onderin het beeld de tekst ‘getaway deals’. Verschillende bronnen melden dat de advertenties op toestellen van zowel Huawei als Honor zijn verschenen, onafhankelijk van de prijsklasse. Er zijn wereldwijd 470 miljoen gebruikers van EMUI, het besturingssysteem van Huawei. Hoeveel van deze gebruikers zijn getroffen is onbekend. Wel weten we dat Huawei strategische samenwerkingen heeft met Booking.com. Eerder was er bijvoorbeeld al een advertentie te zien op zijn Nederlandse Facebookpagina.
Naast de advertenties, plaatste het sinds 2016 de applicatie van Booking.com op zijn telefoons. Waar de precieze fout ligt valt nog moeilijk te zeggen, maar er zijn wel een aantal mogelijkheden. Eén van deze mogelijkheden, is een fout binnen het team achter de Huawei Mobile Services-app. De ontwikkelaars van deze service-app zijn namelijk ook verantwoordelijk voor het onderhouden van het ‘ScreenMagazine’, de app voor het verversen van de achtergrond op je lockscreen. Toch lijkt het geen fout die je zomaar maakt, er bestaat dus de kans dat Huawei het plaatsen van advertenties aan het testen was. Voor een definitief antwoord zullen we moeten wachten op het onderzoek van Huawei.
‘Huawei is niet de eerste’
Als uit het onderzoek komt dat Huawei inderdaad advertenties op het lockscreen aan het testen is, dan zou het niet de eerste fabrikant zijn om dit te doen. Xiaomi staat bekend als een fabrikant die advertenties op zijn toestellen te plaatsen ‘om de kosten te drukken’. Je kan de advertenties daar weliswaar uitschakelen, maar in de basis krijg je dus advertenties in het besturingssysteem. HTC is een fabrikant die een aantal advertentie-schandalen achter de rug heeft. De voornaamste oorzaak lag toentertijd, aldus HTC, bij de externe ontwikkelaar van zijn toetsenbord. Als laatste bood Amazon voor korte tijd smartphones aan met advertenties op het lockscreen, vaak tegen gereduceerd tarief.