Audi roept elektrische e-tron terug wegens brandgevaar
Elektrische auto’s worden in sommige gevallen aangemeten als de toekomst van het autorijden. Er zal nog het een en ander moeten gebeuren aan de veiligheid van de auto’s, en dan voornamelijk aan de batterijen die fabrikanten in de auto’s verwerken. Gedurende de afgelopen weken zijn er twee gevallen geweest van Tesla-modellen die in de brand vlogen aan een laadpaal. Het laatste ongeluk met accu’s van een Tesla vond plaats in Antwerpen-Noord. Audi geeft nu aan dat zijn elektrische e-tron mogelijk brandgevaarlijk is en roept de modellen terug voor een spoedreparatie. Het gaat om de Audi e-tron, die het Duitse bedrijf in het Brusselse gewest bouwt, zo laat de invoerder weten.
Het probleem met de Audi e-tron heeft te maken met de afdichting van de stekkerdoos van de auto. Door een slechte afdekking is er een mogelijkheid dat er water via de stekkerdoos bij de accu komt. Een geval waarbij er water bij de accu’s komt zou catastrofaal zijn, er kan dan namelijk kortsluiting plaatsvinden waardoor de accu’s in brand kunnen vliegen. De Duitse fabrikant geeft aan dat het probleem te maken heeft met een productiefout bij een van zijn leveranciers. In ‘intensieve’ testen van deze afdichting ondervond Audi dat er water kon doorsijpelen. Volgens de fabrikant is er geen reden om ons zorgen te maken over Audi’s die in brand vliegen, zulke gevallen zijn nog niet bekend.
Terugroepactie Audi e-tron
In zijn totaliteit roept Audi 1.650 auto’s terug naar de dealers. In België gaat het om een relatief klein aantal, slechts 200 e-trons worden teruggeroepen naar de dealer. Als je in het bezit bent van een e-tron, dan mag je er voorlopig nog mee rijden. Audi geeft aan dat je een brief zal ontvangen als je auto wordt teruggeroepen. In deze brief staat ook een speciaal waarschuwingsicoontje, deze kan in je dashboard verschijnen. Zodra het icoontje verschijnt, zo laat de fabrikant weten, is het niet aan te raden om nog met je e-tron te rijden; op dat moment is het aan te raden contact te zoeken met je dealer. In de VS krijgen eigenaren een compensatie, of dat in België ook zo is, blijft nog onbekend.
Elektrische auto’s worden in sommige gevallen aangemeten als de toekomst van het autorijden. Er zal nog het een en ander moeten gebeuren aan de veiligheid van de auto’s, en dan voornamelijk aan de batterijen die fabrikanten in de auto’s verwerken. Gedurende de afgelopen weken zijn er twee gevallen geweest van Tesla-modellen die in de brand vlogen aan een laadpaal. Het laatste ongeluk met accu’s van een Tesla vond plaats in Antwerpen-Noord. Audi geeft nu aan dat zijn elektrische e-tron mogelijk brandgevaarlijk is en roept de modellen terug voor een spoedreparatie. Het gaat om de Audi e-tron, die het Duitse bedrijf in het Brusselse gewest bouwt, zo laat de invoerder weten.
Het probleem met de Audi e-tron heeft te maken met de afdichting van de stekkerdoos van de auto. Door een slechte afdekking is er een mogelijkheid dat er water via de stekkerdoos bij de accu komt. Een geval waarbij er water bij de accu’s komt zou catastrofaal zijn, er kan dan namelijk kortsluiting plaatsvinden waardoor de accu’s in brand kunnen vliegen. De Duitse fabrikant geeft aan dat het probleem te maken heeft met een productiefout bij een van zijn leveranciers. In ‘intensieve’ testen van deze afdichting ondervond Audi dat er water kon doorsijpelen. Volgens de fabrikant is er geen reden om ons zorgen te maken over Audi’s die in brand vliegen, zulke gevallen zijn nog niet bekend.
Terugroepactie Audi e-tron
In zijn totaliteit roept Audi 1.650 auto’s terug naar de dealers. In België gaat het om een relatief klein aantal, slechts 200 e-trons worden teruggeroepen naar de dealer. Als je in het bezit bent van een e-tron, dan mag je er voorlopig nog mee rijden. Audi geeft aan dat je een brief zal ontvangen als je auto wordt teruggeroepen. In deze brief staat ook een speciaal waarschuwingsicoontje, deze kan in je dashboard verschijnen. Zodra het icoontje verschijnt, zo laat de fabrikant weten, is het niet aan te raden om nog met je e-tron te rijden; op dat moment is het aan te raden contact te zoeken met je dealer. In de VS krijgen eigenaren een compensatie, of dat in België ook zo is, blijft nog onbekend.