Test

Dit is een popup

KLM bouwt het vliegtuig van de toekomst

KLM gaat mee bouwen aan het vliegtuig van de toekomst, daarvoor werkt het samen met TU Delft zijn Flying-V. Dat prototype vliegt op kerosine maar is een pak zuiniger en kan aangepast worden naar elektrische straalmotoren.

KLM gaat mee bouwen aan de Flying-V, het innovatieve vliegtuigprototype dat ontwikkeld wordt aan de TU van Delft met een ontwerp van designer Justus Benad. Het ontwerp onderscheid zich radicaal van onze conventionele passagiersvliegtuigen. Het toestel zou een pak lichter zijn en kan daarmee tot 20% minder brandstof verbruiken, ten opzichte van een Airbus A350.

De laatste jaren gaan er meer en meer stemmen op dat de luchtvaart moet bijdragen voor haar vervuiling op moeder aarde. Als een antwoord daarop gaan veel vliegtuigmaatschappijen op zoek naar innovatieve oplossingen.

Er wordt al gewerkt aan elektrische vliegtuigen, maar deze zullen niet snel op de markt komen voor langere afstandsvluchten. Om die reden kiest KLM voor een conventionele kerosinemotor. De motoren kunnen wel gemakkelijk omgezet worden naar bijvoorbeeld elektrisch aangevoerde straalmotoren.

Dat gezegd willen we natuurlijk weten wanneer de eerste vliegtuigen van Flying-V uitgebracht worden. In september zou een eerste schaalmodel af moeten zijn dat kan vliegen. Maar verwacht wordt dat het échte model pas tussen 2040 en 2050 op de markt kan komen.

KLM gaat mee bouwen aan de Flying-V, het innovatieve vliegtuigprototype dat ontwikkeld wordt aan de TU van Delft met een ontwerp van designer Justus Benad. Het ontwerp onderscheid zich radicaal van onze conventionele passagiersvliegtuigen. Het toestel zou een pak lichter zijn en kan daarmee tot 20% minder brandstof verbruiken, ten opzichte van een Airbus A350.

De laatste jaren gaan er meer en meer stemmen op dat de luchtvaart moet bijdragen voor haar vervuiling op moeder aarde. Als een antwoord daarop gaan veel vliegtuigmaatschappijen op zoek naar innovatieve oplossingen.

Er wordt al gewerkt aan elektrische vliegtuigen, maar deze zullen niet snel op de markt komen voor langere afstandsvluchten. Om die reden kiest KLM voor een conventionele kerosinemotor. De motoren kunnen wel gemakkelijk omgezet worden naar bijvoorbeeld elektrisch aangevoerde straalmotoren.

Dat gezegd willen we natuurlijk weten wanneer de eerste vliegtuigen van Flying-V uitgebracht worden. In september zou een eerste schaalmodel af moeten zijn dat kan vliegen. Maar verwacht wordt dat het échte model pas tussen 2040 en 2050 op de markt kan komen.

elektrisch vliegenflying-vklmzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!