Test

Dit is een popup

Apple zou privédata van iTunes delen met externe partijen

Apple wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd door drie Amerikanen, die beweren dat Apple op verschillende manieren data van muziekapplicatie iTunes zou delen met externe partijen.

Apple staat bekend als een bedrijf dat, naar eigen zeggen, veel doet voor de privacy van zijn eigen gebruikers. Variety meldt in een rapport dat de technologiegigant het mogelijk niet zo nauw zou nemen met de privacy van zijn gebruikers. Het bedrijf wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd voor het delen van iTunes-gebruikersdata met externe partijen. Deze gegevens zou Apple delen met marketingpartijen, die profielschetsen kunnen maken als de data gecombineerd wordt met de publieke informatie op sociale media – vandaar dat de Amerikanen naar de rechter zijn gestapt.

Doorverkoop aan datahandelaren

Apple zou de data overigens niet ‘zomaar’ doorsluizen naar de externe partijen, in het rapport staat dat de partijen hiervoor een vergoeding betalen tegenover Apple. De data die Apple verkoopt aan de marketingpartijen bestaat uit lijsten met muziek, die gebruikers van iTunes hebben beluisterd. Bij de aanklacht is een specifieke vermelding van een marketingpagina, waarop wordt verwezen naar de klanten die via iTunes of Pandora muziek aanschaffen. Daarmee komen de profielschetsen ook tot leven, al is het moeilijk om te bewijzen hoe de data daadwerkelijk bij de partijen terecht is gekomen.

De aanklagers zetten ook nog een tweede claim in, die grotere gevolgen zou kunnen hebben voor de gebruikers van iTunes. Appontwikkelaars zouden namelijk toegang hebben tot de lijsten met muziek die gebruikers via iTunes beluisteren via de iPhone, iPad en iPod. Het is belangrijk om daarbij mee te nemen dat ontwikkelaars om gebruikersdata, zoals namen en e-mailadressen kunnen vragen, en je hebt het perfecte recept voor het lekken van gebruikersdata naar dataverzamelaars. Daar blijft het niet bij, want ontwikkelaars zouden ook toegang hebben tot bepaalde gegevens van mediabestanden op Apple-apparaten. In zijn geheel is dat niet bijzonder, maar het zou niet zo gemakkelijk moeten zijn.

‘Class-action rechtszaak’

Als deze aanklachten als bewezen worden verklaard in de rechtszaak tegen Apple, dan is dat in strijd met het uiterlijke vertoon van Apple. Het bedrijf beloofde de afgelopen jaren telkens dat privacy op de eerste plek zou staan. Het bedrijf uit Californië plaatste zelfs een advertentie met de tekst: “Wat op je iPhone gebeurt, blijft op je iPhone”. Mits de rechtszaak een succes wordt, bestaat de kans dat het een class-action rechtszaak wordt, waarbij een grote groep gebruikers zich kan aansluiten om een schadevergoeding vanuit Apple te forceren. Gelijk krijgen bij dit soort zaken is echter moeilijk. Eerdere rechtszaken tegen Apple met een vergelijkbaar doel, kregen uiteindelijk het bewijs niet rond.

Apple staat bekend als een bedrijf dat, naar eigen zeggen, veel doet voor de privacy van zijn eigen gebruikers. Variety meldt in een rapport dat de technologiegigant het mogelijk niet zo nauw zou nemen met de privacy van zijn gebruikers. Het bedrijf wordt in de Verenigde Staten aangeklaagd voor het delen van iTunes-gebruikersdata met externe partijen. Deze gegevens zou Apple delen met marketingpartijen, die profielschetsen kunnen maken als de data gecombineerd wordt met de publieke informatie op sociale media – vandaar dat de Amerikanen naar de rechter zijn gestapt.

Doorverkoop aan datahandelaren

Apple zou de data overigens niet ‘zomaar’ doorsluizen naar de externe partijen, in het rapport staat dat de partijen hiervoor een vergoeding betalen tegenover Apple. De data die Apple verkoopt aan de marketingpartijen bestaat uit lijsten met muziek, die gebruikers van iTunes hebben beluisterd. Bij de aanklacht is een specifieke vermelding van een marketingpagina, waarop wordt verwezen naar de klanten die via iTunes of Pandora muziek aanschaffen. Daarmee komen de profielschetsen ook tot leven, al is het moeilijk om te bewijzen hoe de data daadwerkelijk bij de partijen terecht is gekomen.

De aanklagers zetten ook nog een tweede claim in, die grotere gevolgen zou kunnen hebben voor de gebruikers van iTunes. Appontwikkelaars zouden namelijk toegang hebben tot de lijsten met muziek die gebruikers via iTunes beluisteren via de iPhone, iPad en iPod. Het is belangrijk om daarbij mee te nemen dat ontwikkelaars om gebruikersdata, zoals namen en e-mailadressen kunnen vragen, en je hebt het perfecte recept voor het lekken van gebruikersdata naar dataverzamelaars. Daar blijft het niet bij, want ontwikkelaars zouden ook toegang hebben tot bepaalde gegevens van mediabestanden op Apple-apparaten. In zijn geheel is dat niet bijzonder, maar het zou niet zo gemakkelijk moeten zijn.

‘Class-action rechtszaak’

Als deze aanklachten als bewezen worden verklaard in de rechtszaak tegen Apple, dan is dat in strijd met het uiterlijke vertoon van Apple. Het bedrijf beloofde de afgelopen jaren telkens dat privacy op de eerste plek zou staan. Het bedrijf uit Californië plaatste zelfs een advertentie met de tekst: “Wat op je iPhone gebeurt, blijft op je iPhone”. Mits de rechtszaak een succes wordt, bestaat de kans dat het een class-action rechtszaak wordt, waarbij een grote groep gebruikers zich kan aansluiten om een schadevergoeding vanuit Apple te forceren. Gelijk krijgen bij dit soort zaken is echter moeilijk. Eerdere rechtszaken tegen Apple met een vergelijkbaar doel, kregen uiteindelijk het bewijs niet rond.

appleBeveiliginggdpritunesmobielprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!