Test

Dit is een popup

Standard Range Tesla Model 3 krijgt software-lock voor extra functies

Het was bij Tesla tijdelijk mogelijk om een Model 3 Standard Range te ontvangen met Standard Range Plus-functies; de benodigde software-blokkade bleek immers nog niet aanwezig te zijn.

Tesla verkoopt zijn auto’s in veel verschillende varianten, waarbij de koper uit (heel) veel optionele zaken kan kiezen. Elke auto op maat maken is voor Tesla, gezien de doelen die het stelt voor zijn productie, moeilijk te behalen. Vandaar dat de Amerikaanse autofabrikant de Model 3 af-fabriek levert met veel hardware, die al dan niet is ingeschakeld. Eigenaren die de afgelopen tijd een Tesla Model 3 ‘Standard Range’ hebben gekocht, stonden echter voor een verrassing: veel van de opties waren gewoonweg beschikbaar. Er was immers nog geen blokkade in de software verwerkt, dat zal echter wel gaan veranderen. Volgens Electrek zou Tesla momenteel softwareblokkades aanbrengen.

‘Tesla Model 3 Standard Range Plus’

Kocht je tot op heden een Tesla Model 3 in Standard Range, dan kreeg je in veel gevallen nog de Model 3 in Standard Range Plus. Verschillen tussen de twee modellen zijn softwarematig, zo kan Tesla dus vrij gemakkelijk twee auto’s produceren op één productielijn. Helaas lijkt het afgelopen met de pret, zo schrijft Marc Bunton, een lezer van Electrek. Zijn nieuwe Tesla Model 3 Standard Range komt namelijk met een actieradius van 355 kilometer, zonder Autopilot, live mappen, de (beperkte) stoelverwarming en ook de mistlampen zijn niet geactiveerd. Daarmee is de kans dus groot dat alle toekomstige Tesla’s die uit de fabriek rollen met deze blokkade komen.

Het vermoeden gaat dat Tesla zijn huidige Model 3’s ook zou kunnen voorzien van een update om de functies waarvoor niet is betaald, uit te schakelen. Er zijn nog geen meldingen verschenen over dat het bedrijf zo’n update zou uitrollen. Vooralsnog kunnen de eigenaren van Tesla’s die nog over de ‘gratis’ functies beschikken dus spreken over een klein gelukje. Hoe het precies heeft kunnen gebeuren dat er geen softwarematige blokkade aanwezig is, is niet bekend. Engadget speculeert over een (te) drukke software-afdeling, die bezig is met het ontwikkelen van verbeterde versies van de Autopilot. Tesla heeft nog niet gereageerd op het vraagstuk voor zijn Model 3’s.

Tesla verkoopt zijn auto’s in veel verschillende varianten, waarbij de koper uit (heel) veel optionele zaken kan kiezen. Elke auto op maat maken is voor Tesla, gezien de doelen die het stelt voor zijn productie, moeilijk te behalen. Vandaar dat de Amerikaanse autofabrikant de Model 3 af-fabriek levert met veel hardware, die al dan niet is ingeschakeld. Eigenaren die de afgelopen tijd een Tesla Model 3 ‘Standard Range’ hebben gekocht, stonden echter voor een verrassing: veel van de opties waren gewoonweg beschikbaar. Er was immers nog geen blokkade in de software verwerkt, dat zal echter wel gaan veranderen. Volgens Electrek zou Tesla momenteel softwareblokkades aanbrengen.

‘Tesla Model 3 Standard Range Plus’

Kocht je tot op heden een Tesla Model 3 in Standard Range, dan kreeg je in veel gevallen nog de Model 3 in Standard Range Plus. Verschillen tussen de twee modellen zijn softwarematig, zo kan Tesla dus vrij gemakkelijk twee auto’s produceren op één productielijn. Helaas lijkt het afgelopen met de pret, zo schrijft Marc Bunton, een lezer van Electrek. Zijn nieuwe Tesla Model 3 Standard Range komt namelijk met een actieradius van 355 kilometer, zonder Autopilot, live mappen, de (beperkte) stoelverwarming en ook de mistlampen zijn niet geactiveerd. Daarmee is de kans dus groot dat alle toekomstige Tesla’s die uit de fabriek rollen met deze blokkade komen.

Het vermoeden gaat dat Tesla zijn huidige Model 3’s ook zou kunnen voorzien van een update om de functies waarvoor niet is betaald, uit te schakelen. Er zijn nog geen meldingen verschenen over dat het bedrijf zo’n update zou uitrollen. Vooralsnog kunnen de eigenaren van Tesla’s die nog over de ‘gratis’ functies beschikken dus spreken over een klein gelukje. Hoe het precies heeft kunnen gebeuren dat er geen softwarematige blokkade aanwezig is, is niet bekend. Engadget speculeert over een (te) drukke software-afdeling, die bezig is met het ontwikkelen van verbeterde versies van de Autopilot. Tesla heeft nog niet gereageerd op het vraagstuk voor zijn Model 3’s.

autopilotConnected Carmobielmodel 3Standard Range Plustesla model 3

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!