Volvo sluit deal met LG Chem en CATL voor levering Lithium-batterijen
Volvo maakt zich op om het volgende bedrijf te zijn dat zich volledig richt op de markt van elektrische auto’s. Momenteel maakt vooral Tesla de dienst uit, terwijl de andere fabrikanten volgen. Deze achterstand komt door de beperkte elektrische range die andere fabrikanten bieden, tezamen met een hoge aanschafprijs. Met meer concurrentie op de markt zal dit ‘probleem’ waarschijnlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. Inmiddels heeft Volvo zijn inleg laten zien: er is een deal gesloten met LG Chem en het Chinese CATL voor het leveren van Lithium Ion-batterijen. Met deze overeenkomst verzekert de fabrikant zich voor tien jaar voor de leveringen van batterijen.
Het gaat om de batterijen die Volvo de komende tien jaar in zijn elektrische auto’s zal gebruiken. Het gaat in ieder geval om modellen van Volvo, maar ook de auto’s van dochtermerk Polestar worden van de accu’s van LG Chem en CATL voorzien. Achter de afspraken met twee verschillende partijen zit een reden. Door het samenwerken met twee partijen hoopt Volvo namelijk flexibiliteit in zijn bevoorradingsketen te creëren. Kobalt is een zeldzaam goed op deze wereldbol, dus worden de batterijen duurder en schaarser. Met twee leveranciers kan het zijn wereldwijde leveringen effectief ‘verzekeren’.
Elektrische Volvo XC40 uit Gent
Volvo, dat sinds 2016 in Chinese handen is, heeft grootste doelen voor de elektrificatie van zijn auto’s. Met ingang van 2025 moet vijftig procent van zijn verkochte auto’s elektrisch zijn. Later dit jaar zal de eerste volledig elektrische Volvo’s in productie gaan: de XC40. Volvo gebruikt zijn fabriek in Gent om de eerste elektrische auto van Volvo in Europa te fabriceren. Vanaf dit jaar zal elke geïntroduceerde Volvo voorzien moeten zijn van een elektrische motor, al zal het in de meeste gevallen gaan om een plug-in hybride. Wanneer de eerste XC40 in zijn volledig elektrische uitvoering uit de fabriek rolt is vooralsnog onbekend – de productielijn is tegen eind 2019 gereed.
De twee elektrische auto’s van Volvo, om precies te zijn de XC40 en Polestar 2, zijn op het Compact Modular Architecture-platform gebaseerd. Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt aan een nieuw platform voor de toekomstige elektrische Volvo’s, zoals de XC90. Momenteel gaat het platform door het leven als SPA2, oftewel Scalable Product Architecture. Er staat nog geen strikte datum voor het nieuwe platform, maar het wordt ergens gedurende het komende decennium verwacht. Zowel het CMA als het SPA2-platform zullen in de toekomst gebruikmaken van de LG Chem en CATL-batterijen. Hoe het zit met andere, toekomstige, platformen voor elektrische auto’s blijft vooralsnog onbekend.
50% elektrisch in 2025
Voor wie de komende jaren op meer elektrische Volvo-modellen zit te wachten: er zit nog meer in de pijplijn, aldus het persbericht. In 2021 verwacht het bedrijf vijf nieuwe elektrische auto’s op de markt te zetten. Deze bijdrage aan het wereldwijde elektrische autopark moet ervoor zorgen dat er in 2025 al meer dan één miljoen elektrische auto’s worden verkocht. Berichtgeving van een Tesla Model S die in brand vliegt helpt daar helaas niet bij. Tegelijkertijd geeft het eGon-project van de Volkswagen-groep goede hoop op een volledig elektrische toekomst. Of misschien toch waterstof?
Volvo maakt zich op om het volgende bedrijf te zijn dat zich volledig richt op de markt van elektrische auto’s. Momenteel maakt vooral Tesla de dienst uit, terwijl de andere fabrikanten volgen. Deze achterstand komt door de beperkte elektrische range die andere fabrikanten bieden, tezamen met een hoge aanschafprijs. Met meer concurrentie op de markt zal dit ‘probleem’ waarschijnlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. Inmiddels heeft Volvo zijn inleg laten zien: er is een deal gesloten met LG Chem en het Chinese CATL voor het leveren van Lithium Ion-batterijen. Met deze overeenkomst verzekert de fabrikant zich voor tien jaar voor de leveringen van batterijen.
Het gaat om de batterijen die Volvo de komende tien jaar in zijn elektrische auto’s zal gebruiken. Het gaat in ieder geval om modellen van Volvo, maar ook de auto’s van dochtermerk Polestar worden van de accu’s van LG Chem en CATL voorzien. Achter de afspraken met twee verschillende partijen zit een reden. Door het samenwerken met twee partijen hoopt Volvo namelijk flexibiliteit in zijn bevoorradingsketen te creëren. Kobalt is een zeldzaam goed op deze wereldbol, dus worden de batterijen duurder en schaarser. Met twee leveranciers kan het zijn wereldwijde leveringen effectief ‘verzekeren’.
Elektrische Volvo XC40 uit Gent
Volvo, dat sinds 2016 in Chinese handen is, heeft grootste doelen voor de elektrificatie van zijn auto’s. Met ingang van 2025 moet vijftig procent van zijn verkochte auto’s elektrisch zijn. Later dit jaar zal de eerste volledig elektrische Volvo’s in productie gaan: de XC40. Volvo gebruikt zijn fabriek in Gent om de eerste elektrische auto van Volvo in Europa te fabriceren. Vanaf dit jaar zal elke geïntroduceerde Volvo voorzien moeten zijn van een elektrische motor, al zal het in de meeste gevallen gaan om een plug-in hybride. Wanneer de eerste XC40 in zijn volledig elektrische uitvoering uit de fabriek rolt is vooralsnog onbekend – de productielijn is tegen eind 2019 gereed.
De twee elektrische auto’s van Volvo, om precies te zijn de XC40 en Polestar 2, zijn op het Compact Modular Architecture-platform gebaseerd. Tegelijkertijd wordt er hard gewerkt aan een nieuw platform voor de toekomstige elektrische Volvo’s, zoals de XC90. Momenteel gaat het platform door het leven als SPA2, oftewel Scalable Product Architecture. Er staat nog geen strikte datum voor het nieuwe platform, maar het wordt ergens gedurende het komende decennium verwacht. Zowel het CMA als het SPA2-platform zullen in de toekomst gebruikmaken van de LG Chem en CATL-batterijen. Hoe het zit met andere, toekomstige, platformen voor elektrische auto’s blijft vooralsnog onbekend.
50% elektrisch in 2025
Voor wie de komende jaren op meer elektrische Volvo-modellen zit te wachten: er zit nog meer in de pijplijn, aldus het persbericht. In 2021 verwacht het bedrijf vijf nieuwe elektrische auto’s op de markt te zetten. Deze bijdrage aan het wereldwijde elektrische autopark moet ervoor zorgen dat er in 2025 al meer dan één miljoen elektrische auto’s worden verkocht. Berichtgeving van een Tesla Model S die in brand vliegt helpt daar helaas niet bij. Tegelijkertijd geeft het eGon-project van de Volkswagen-groep goede hoop op een volledig elektrische toekomst. Of misschien toch waterstof?