TNW Conference 2019: Blendle wil de journalistiek redden
Blendle is een platform waar tijdschriften en kranten worden samengevoegd. Als consument hoef je zo geen abonnement af te sluiten op elk tijdschrift, maar betaal je enkel voor de stukken die je echt wil lezen. Vergelijk het gerust met Apple News Plus, maar Blendle was eerder en heeft meer partners.
De voornaamste reden voor het ontstaan van Blendle is omdat Alexander Klöpping niet gelooft in advertenties. De meeste mensen gebruiken een adblocker en advertenties waarbij de adverteerder beroep wil doen op de ‘authenticiteit’ van journalisten, vindt hij al helemaal uit den boze. Hij haalt het voorbeeld aan van zijn podcast, waar hij vaak tegen zijn zin op ‘authentieke’ wijze een sponsorboodschap moet inspreken. Hij omschrijft advertenties als “de vijand van kwalitatieve content”. Daarnaast is er nog de bijkomende reden dat het voor consumenten niet haalbaar is om een abonnement te nemen op elk kanaal waar ze interesse in hebben. Er was nood aan een dienst die alles centraliseert en er een aantrekkelijk verdienmodel aan koppelt. Blendle is die oplossing.
“We zijn het zo gewend van dingen gratis te krijgen, “ zegt Alexander. “Toch betalen we zonder problemen voor Netflix, Spotify en ander entertainment, maar nieuws, het enige dat je echt slimmer maakt en inlicht over belangrijke maatschappelijk kwesties, willen we gratis. De uitgeverijen doen een heel belangrijk werk. We moeten betalen voor deze mensen die zo’n belangrijk werk doen. Er moet nog veel gebeuren om artikels in de juiste handen te krijgen.”
Alexander wou zijn monoloog verderzetten na een korte adempauze, maar werd onderbroken door een spontaan applaus. Het was de enige talk die ik bijwoonde die onderbroken werd door een spontaan applaus.
Alexander als ondernemer
Als jonge CEO kreeg Alexander de beruchte ups and downs te verduren. Voor de talrijk aanwezige ondernemers in de zaal, deelde hij dan ook graag zijn ervaringen en concrete tips.
“Op een gegeven moment kan de druk zo hoog worden dat je je inspiratie, creativiteit en zelfs ambitie verliest. Het is dan moeilijk om je vrij te voelen en te doen wat je in het begin deed. Om het te vergelijken met een band; je bent niet meer aan het ‘jammen’. Nochtans vinden mensen je het leukst wanneer je aan het jammen bent in plaats van je steeds aan muzikale stukken te houden. Dat is een zegen en een vloek. Aan de ene kant is het een vloek omdat het lastig en eenzaam is om door zo’n fase te gaan, maar aan de andere kant leerde ik wel mezelf kennen als iemand die wel een stapje terug durft te nemen. Zo zal je zien dat veel dingen die je aanziet als het einde van de wereld, eigenlijk helemaal niet zo erg zijn.
Tot slot werd hem ook gevraagd of hij nog persoonlijk advies kan meegeven aan de andere ondernemers in de zaal. “Neem mensen aan die al ervaring hebben. Het is leuk om mensen aan te nemen die dezelfde leeftijd hebben als jij en evenveel ambitie hebben, maar je hebt ook mensen nodig die ervaring hebben. Toegegeven, die zijn niet goedkoop, maar neem ze aan van zodra je ervoor kan betalen.
Blendle is een platform waar tijdschriften en kranten worden samengevoegd. Als consument hoef je zo geen abonnement af te sluiten op elk tijdschrift, maar betaal je enkel voor de stukken die je echt wil lezen. Vergelijk het gerust met Apple News Plus, maar Blendle was eerder en heeft meer partners.
De voornaamste reden voor het ontstaan van Blendle is omdat Alexander Klöpping niet gelooft in advertenties. De meeste mensen gebruiken een adblocker en advertenties waarbij de adverteerder beroep wil doen op de ‘authenticiteit’ van journalisten, vindt hij al helemaal uit den boze. Hij haalt het voorbeeld aan van zijn podcast, waar hij vaak tegen zijn zin op ‘authentieke’ wijze een sponsorboodschap moet inspreken. Hij omschrijft advertenties als “de vijand van kwalitatieve content”. Daarnaast is er nog de bijkomende reden dat het voor consumenten niet haalbaar is om een abonnement te nemen op elk kanaal waar ze interesse in hebben. Er was nood aan een dienst die alles centraliseert en er een aantrekkelijk verdienmodel aan koppelt. Blendle is die oplossing.
“We zijn het zo gewend van dingen gratis te krijgen, “ zegt Alexander. “Toch betalen we zonder problemen voor Netflix, Spotify en ander entertainment, maar nieuws, het enige dat je echt slimmer maakt en inlicht over belangrijke maatschappelijk kwesties, willen we gratis. De uitgeverijen doen een heel belangrijk werk. We moeten betalen voor deze mensen die zo’n belangrijk werk doen. Er moet nog veel gebeuren om artikels in de juiste handen te krijgen.”
Alexander wou zijn monoloog verderzetten na een korte adempauze, maar werd onderbroken door een spontaan applaus. Het was de enige talk die ik bijwoonde die onderbroken werd door een spontaan applaus.
Alexander als ondernemer
Als jonge CEO kreeg Alexander de beruchte ups and downs te verduren. Voor de talrijk aanwezige ondernemers in de zaal, deelde hij dan ook graag zijn ervaringen en concrete tips.
“Op een gegeven moment kan de druk zo hoog worden dat je je inspiratie, creativiteit en zelfs ambitie verliest. Het is dan moeilijk om je vrij te voelen en te doen wat je in het begin deed. Om het te vergelijken met een band; je bent niet meer aan het ‘jammen’. Nochtans vinden mensen je het leukst wanneer je aan het jammen bent in plaats van je steeds aan muzikale stukken te houden. Dat is een zegen en een vloek. Aan de ene kant is het een vloek omdat het lastig en eenzaam is om door zo’n fase te gaan, maar aan de andere kant leerde ik wel mezelf kennen als iemand die wel een stapje terug durft te nemen. Zo zal je zien dat veel dingen die je aanziet als het einde van de wereld, eigenlijk helemaal niet zo erg zijn.
Tot slot werd hem ook gevraagd of hij nog persoonlijk advies kan meegeven aan de andere ondernemers in de zaal. “Neem mensen aan die al ervaring hebben. Het is leuk om mensen aan te nemen die dezelfde leeftijd hebben als jij en evenveel ambitie hebben, maar je hebt ook mensen nodig die ervaring hebben. Toegegeven, die zijn niet goedkoop, maar neem ze aan van zodra je ervoor kan betalen.