Tesla schakelt Lane Departure Avoidance in zodra Autopilot is uitgeschakeld
Tesla heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal functies aan zijn autopilot toegevoegd. Het bedrijf maakt zich dan ook op voor een volledig autonome toekomst. Toch zijn er veel momenten waarop Autopilot wordt uitgeschakeld, bijvoorbeeld omdat het niet overal veilig is om met de Autopilot-functie ingeschakeld rond te rijden. Juist om die reden wordt de Tesla Lane Departure Avoidance-functie ingeschakeld zodra Autopilot niet is ingeschakeld, zo schrijft het bedrijf in een persbericht. Het gaat dus om een functie die te allen tijde ingeschakeld zal zijn. Tezamen met deze functie zal Tesla de Emergency Lane Departure Avoidance-functie ook inschakelen.
Met de Autopilot-functie hoopt Tesla in de nabije toekomst het aantal dodelijke ongelukken in het verkeer te kunnen verlagen. Het systeem mocht de afgelopen jaren echter op veel kritiek rekenen na dodelijke ongevallen, in sommige gevallen bleek dat de bestuurder zijn handen niet aan het stuur hield voor het ongeluk plaatsvond. Een van de belangrijke opmerkingen die Tesla nu plaatst is dan ook dat de gebruiker te allen tijde zijn handen aan het stuur moet houden. Gebruikers ontvingen eerder al een melding dat het een vereiste was, maar dat bleek niet altijd voldoende. Het bedrijf hoopt met het inschakelen van de twee functies als Autopilot uit staat, het verkeer alsnog veiliger te maken.
Lane Departure Avoidance
Vergelijkbare functies hebben we al eerder gezien in auto’s van verschillende fabrikanten, dus is het goed om te zien dat Tesla de optie nu ook gaat inbouwen. Gebruikers ontvangen bij het verlaten van hun rijbaan, zonder het gebruik van knipperlichten niet alleen een melding. Het stuur zal zelf een beweging maken om de auto terug naar de rijbaan toe te sturen. Heeft de bestuurder geen handen aan het stuur, dan worden er tevens waarschuwingen verstuurd. Staat Cruise control aan, dat wordt de snelheid automatisch aangepast terwijl de waarschuwingslichten worden ingeschakeld. De functie werkt als de auto tussen de 40 en 145km/u rijdt, en kan door de gebruiker worden uitgeschakeld.
Emergency Lane Departure Avoidance is een heel andere koek: deze functie treedt namelijk in werking zodra het systeem een ongeluk verwacht bij het wisselen tussen rijbanen. Per rit kan een gebruiker de functie uitschakelen, het is niet mogelijk om de functie permanent uit te schakelen. In het geval van een dreigend ongeluk zal het systeem inschakelen en de auto terug naar zijn baan sturen. Voordat deze functies daadwerkelijk verschijnen moeten we nog wel even wachten: als eerste zijn de Tesla Model 3’s aan de beurt, gevolgd door alle Tesla’s die na 2016 uit de fabriek zijn gerold. Een specifieke tijdlijn heeft Tesla op het moment van schrijven nog niet prijsgegeven.
Tesla heeft de afgelopen jaren een behoorlijk aantal functies aan zijn autopilot toegevoegd. Het bedrijf maakt zich dan ook op voor een volledig autonome toekomst. Toch zijn er veel momenten waarop Autopilot wordt uitgeschakeld, bijvoorbeeld omdat het niet overal veilig is om met de Autopilot-functie ingeschakeld rond te rijden. Juist om die reden wordt de Tesla Lane Departure Avoidance-functie ingeschakeld zodra Autopilot niet is ingeschakeld, zo schrijft het bedrijf in een persbericht. Het gaat dus om een functie die te allen tijde ingeschakeld zal zijn. Tezamen met deze functie zal Tesla de Emergency Lane Departure Avoidance-functie ook inschakelen.
Met de Autopilot-functie hoopt Tesla in de nabije toekomst het aantal dodelijke ongelukken in het verkeer te kunnen verlagen. Het systeem mocht de afgelopen jaren echter op veel kritiek rekenen na dodelijke ongevallen, in sommige gevallen bleek dat de bestuurder zijn handen niet aan het stuur hield voor het ongeluk plaatsvond. Een van de belangrijke opmerkingen die Tesla nu plaatst is dan ook dat de gebruiker te allen tijde zijn handen aan het stuur moet houden. Gebruikers ontvingen eerder al een melding dat het een vereiste was, maar dat bleek niet altijd voldoende. Het bedrijf hoopt met het inschakelen van de twee functies als Autopilot uit staat, het verkeer alsnog veiliger te maken.
Lane Departure Avoidance
Vergelijkbare functies hebben we al eerder gezien in auto’s van verschillende fabrikanten, dus is het goed om te zien dat Tesla de optie nu ook gaat inbouwen. Gebruikers ontvangen bij het verlaten van hun rijbaan, zonder het gebruik van knipperlichten niet alleen een melding. Het stuur zal zelf een beweging maken om de auto terug naar de rijbaan toe te sturen. Heeft de bestuurder geen handen aan het stuur, dan worden er tevens waarschuwingen verstuurd. Staat Cruise control aan, dat wordt de snelheid automatisch aangepast terwijl de waarschuwingslichten worden ingeschakeld. De functie werkt als de auto tussen de 40 en 145km/u rijdt, en kan door de gebruiker worden uitgeschakeld.
Emergency Lane Departure Avoidance is een heel andere koek: deze functie treedt namelijk in werking zodra het systeem een ongeluk verwacht bij het wisselen tussen rijbanen. Per rit kan een gebruiker de functie uitschakelen, het is niet mogelijk om de functie permanent uit te schakelen. In het geval van een dreigend ongeluk zal het systeem inschakelen en de auto terug naar zijn baan sturen. Voordat deze functies daadwerkelijk verschijnen moeten we nog wel even wachten: als eerste zijn de Tesla Model 3’s aan de beurt, gevolgd door alle Tesla’s die na 2016 uit de fabriek zijn gerold. Een specifieke tijdlijn heeft Tesla op het moment van schrijven nog niet prijsgegeven.