Snap Inc. laat groei zien na onthulling vernieuwde Android-applicatie
Gedurende afgelopen jaren was het soms moeilijk om hoop te hebben voor Snapchat. Waar apps zoals Instagram juist groei lieten zien, had Snapchat last van een krimpende database van zijn gebruikers. Dat werd deels veroorzaakt omdat veel van de functies tegenwoordig ook in Instagram, Facebook en WhatsApp zitten ingebouwd. Ook hielp een onstabiele Android-app niet bij de groei die het bedrijf moest doormaken. Inmiddels is het eerste kwartaal van 2019 ruimschoots achter de rug, en publiceert Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, zijn kwartaalcijfers: er is reden voor optimisme.
190 miljoen actieve gebruikers
Bij de publieke lancering in 2017 wist het bedrijf een recordaantal gebruikers binnen te slepen: 191 miljoen gebruikers. Helaas wist het bedrijf in 2018 geen groei te behalen, integendeel, want het bedrijf verloor vijf miljoen gebruikers. Er lag de verwachting dat de gebruikersbasis van 186 miljoen actieve gebruikers verder zou krimpen gedurende het eerste kwartaal. Niets is echter minder waar, er zijn juist vier miljoen extra gebruikers aan het platform toegevoegd. Daarmee komt het nu uit op 190 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, goed nieuws voor zowel Snap Inc. als zijn investeerders.
Evan Spiegel, CEO van Snapchat, stond als een trots man op het podium. In zijn toespraak wist hij te vertellen dat het platform, in de Verenigde Staten, meer 13 tot 34-jarigen weet te bereiken dan zijn concurrent Instagram. Snapchat zou 70 procent van de 13 tot 34-jarigen bereiken, voor de 13 tot 24-jarigen zou het percentage zelfs op 90 procent liggen. Uiteindelijk is Snapchat zeer gebaat bij het bereiken van een grote (jongere) doelgroep, gezien investeerders en adverteerders juist daar veel kansen zien. Plannen voor een gameplatform en AR-filters sluiten daar ook op aan.
Verbeterde Android-applicatie
Aan het uiterlijk zie je het niet. Snap heeft immers geen wijzigingen aangebracht in het uiterlijk van de applicatie, of de manier waarop je door de applicatie kan navigeren. Wel loste het bedrijf een (deel) van de bugs in de applicatie op, ook moest de applicatie een stuk sneller werken. Spiegel heeft in de presentatie voorgelegd dat het aantal verzonden snaps, in de eerste week na de onthulling van de applicatie, zes procent hoger lag. Daarmee was het een vrij essentiële update, en zou het bedrijf – met meer dan één miljard mogelijke gebruikers op Android – zijn toekomst kunnen ‘verzekeren’.
Gedurende afgelopen jaren was het soms moeilijk om hoop te hebben voor Snapchat. Waar apps zoals Instagram juist groei lieten zien, had Snapchat last van een krimpende database van zijn gebruikers. Dat werd deels veroorzaakt omdat veel van de functies tegenwoordig ook in Instagram, Facebook en WhatsApp zitten ingebouwd. Ook hielp een onstabiele Android-app niet bij de groei die het bedrijf moest doormaken. Inmiddels is het eerste kwartaal van 2019 ruimschoots achter de rug, en publiceert Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, zijn kwartaalcijfers: er is reden voor optimisme.
190 miljoen actieve gebruikers
Bij de publieke lancering in 2017 wist het bedrijf een recordaantal gebruikers binnen te slepen: 191 miljoen gebruikers. Helaas wist het bedrijf in 2018 geen groei te behalen, integendeel, want het bedrijf verloor vijf miljoen gebruikers. Er lag de verwachting dat de gebruikersbasis van 186 miljoen actieve gebruikers verder zou krimpen gedurende het eerste kwartaal. Niets is echter minder waar, er zijn juist vier miljoen extra gebruikers aan het platform toegevoegd. Daarmee komt het nu uit op 190 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, goed nieuws voor zowel Snap Inc. als zijn investeerders.
Evan Spiegel, CEO van Snapchat, stond als een trots man op het podium. In zijn toespraak wist hij te vertellen dat het platform, in de Verenigde Staten, meer 13 tot 34-jarigen weet te bereiken dan zijn concurrent Instagram. Snapchat zou 70 procent van de 13 tot 34-jarigen bereiken, voor de 13 tot 24-jarigen zou het percentage zelfs op 90 procent liggen. Uiteindelijk is Snapchat zeer gebaat bij het bereiken van een grote (jongere) doelgroep, gezien investeerders en adverteerders juist daar veel kansen zien. Plannen voor een gameplatform en AR-filters sluiten daar ook op aan.
Verbeterde Android-applicatie
Aan het uiterlijk zie je het niet. Snap heeft immers geen wijzigingen aangebracht in het uiterlijk van de applicatie, of de manier waarop je door de applicatie kan navigeren. Wel loste het bedrijf een (deel) van de bugs in de applicatie op, ook moest de applicatie een stuk sneller werken. Spiegel heeft in de presentatie voorgelegd dat het aantal verzonden snaps, in de eerste week na de onthulling van de applicatie, zes procent hoger lag. Daarmee was het een vrij essentiële update, en zou het bedrijf – met meer dan één miljard mogelijke gebruikers op Android – zijn toekomst kunnen ‘verzekeren’.