Tesla verhoogt actieradius Model S en X met 10 procent zonder grotere batterijen
Met de Tesla Model 3 op de markt, rees ook de vraag: waarom zou ik nog een Tesla Model S of X aanschaffen? De prijzen van de twee laatstgenoemde modellen liggen een stuk hoger, terwijl je deze prijsverhogingen niet direct terugziet in de auto. Daarentegen ligt de actieradius van de modellen wel een stuk hoger: waar de actieradius van de Model 3 maximaal 415km is, kom je bij de Model S al snel uit tegen de 550-600km op een enkele lading. Het bedrijf doet daar nu nog een schepje bij voor de Model S en X, de actieradius wordt zo verhoogd met 10 procent. Ook brengt het bedrijf een grote verandering door voor het opladen van de auto’s: de laadsnelheden gaan omhoog naar maximaal 200kW.
Zelfde accu, hogere actieradius
De Amerikaanse autofabrikant schrijft over de wijzigingen in een persbericht. Daarbij laat het weten dat het de efficiëntie van de aandrijflijn heeft verhoogd, en zo ook een verhoogde actieradius weet te behalen. Overigens heeft het bedrijf niks gedaan aan de batterij, de 100kWh-accu ligt nog altijd aan de basis van de twee auto’s. Koop je vanaf heden een Tesla Model S of X, dan krijg je plots 595 of 523 km range met respectievelijk de Model S en X. Let wel, de range is opgenomen met de Amerikaanse EPA-cyclus, de daadwerkelijke range volgens de Europese WLTP-norm valt toch een stuk(je) hoger uit.
Voor het behalen van de verhoging van de actieradius heeft Tesla een geheel nieuwe aandrijflijn toegepast, die uit het Model 3 komt. In de aandrijflijn maakt het gebruik van geoptimaliseerde permanente magneet-synchroonmotoren. Het bedrijf optimaliseerde tevens de siliciumcarbide-vermogenselektronica, de koeling, de lagers en het ontwerp van de versnellingen in de twee auto’s. Met de wijzigingen weet het een efficiëntie in de aandrijflijn van ‘boven de 93 procent’ te behalen. Dat wordt geholpen door een verhoogde efficiëntie bij het versnellen, maar ook bij het regeneratief remmen met de Model S en X. Ook het koppel van de motoren is verhoogd, aldus Tesla.
Supercharge met 200kW
Is je batterij leeg, dan zal je met de vernieuwde Model S en X ook sneller bij kunnen laden. Met de nieuwe aandrijflijn kan je immers terecht bij de V3 Superchargers. Snelheden zijn daar beperkt tot maximaal 200kW, terwijl de Model 3 daar al met 250kW kan opladen. Tegelijkertijd is het belangrijk om vast te stellen dat de huidige Model S en X tot maximaal 145kW kunnen laden bij versie 2 van de Superchargers. Volgens het bedrijf van Elon Musk neemt de laadtijd van twee modellen af met zo’n vijftig procent. Tezamen met de verhoogde range komt er een lagere basisprijs door een nieuwe Standard Range-optie. Huidige Tesla-klanten met een Model S of X ontvangen daarbij ‘gratis’ de Ludicrous Mode.
Met de Tesla Model 3 op de markt, rees ook de vraag: waarom zou ik nog een Tesla Model S of X aanschaffen? De prijzen van de twee laatstgenoemde modellen liggen een stuk hoger, terwijl je deze prijsverhogingen niet direct terugziet in de auto. Daarentegen ligt de actieradius van de modellen wel een stuk hoger: waar de actieradius van de Model 3 maximaal 415km is, kom je bij de Model S al snel uit tegen de 550-600km op een enkele lading. Het bedrijf doet daar nu nog een schepje bij voor de Model S en X, de actieradius wordt zo verhoogd met 10 procent. Ook brengt het bedrijf een grote verandering door voor het opladen van de auto’s: de laadsnelheden gaan omhoog naar maximaal 200kW.
Zelfde accu, hogere actieradius
De Amerikaanse autofabrikant schrijft over de wijzigingen in een persbericht. Daarbij laat het weten dat het de efficiëntie van de aandrijflijn heeft verhoogd, en zo ook een verhoogde actieradius weet te behalen. Overigens heeft het bedrijf niks gedaan aan de batterij, de 100kWh-accu ligt nog altijd aan de basis van de twee auto’s. Koop je vanaf heden een Tesla Model S of X, dan krijg je plots 595 of 523 km range met respectievelijk de Model S en X. Let wel, de range is opgenomen met de Amerikaanse EPA-cyclus, de daadwerkelijke range volgens de Europese WLTP-norm valt toch een stuk(je) hoger uit.
Voor het behalen van de verhoging van de actieradius heeft Tesla een geheel nieuwe aandrijflijn toegepast, die uit het Model 3 komt. In de aandrijflijn maakt het gebruik van geoptimaliseerde permanente magneet-synchroonmotoren. Het bedrijf optimaliseerde tevens de siliciumcarbide-vermogenselektronica, de koeling, de lagers en het ontwerp van de versnellingen in de twee auto’s. Met de wijzigingen weet het een efficiëntie in de aandrijflijn van ‘boven de 93 procent’ te behalen. Dat wordt geholpen door een verhoogde efficiëntie bij het versnellen, maar ook bij het regeneratief remmen met de Model S en X. Ook het koppel van de motoren is verhoogd, aldus Tesla.
Supercharge met 200kW
Is je batterij leeg, dan zal je met de vernieuwde Model S en X ook sneller bij kunnen laden. Met de nieuwe aandrijflijn kan je immers terecht bij de V3 Superchargers. Snelheden zijn daar beperkt tot maximaal 200kW, terwijl de Model 3 daar al met 250kW kan opladen. Tegelijkertijd is het belangrijk om vast te stellen dat de huidige Model S en X tot maximaal 145kW kunnen laden bij versie 2 van de Superchargers. Volgens het bedrijf van Elon Musk neemt de laadtijd van twee modellen af met zo’n vijftig procent. Tezamen met de verhoogde range komt er een lagere basisprijs door een nieuwe Standard Range-optie. Huidige Tesla-klanten met een Model S of X ontvangen daarbij ‘gratis’ de Ludicrous Mode.