Eerste technische details nieuwe PlayStation bekend
Wired had een gesprek met Mark Cerny waarin heel wat interessante technische details over Sony’s nieuwe console naar buiten kwamen. Opvallend is dat Mark Cerny de term “PlayStation 5” niet in de mond neemt, hij heeft het steeds over een “next-gen console”. Beginnen doen we met wat minder goed nieuws, want Cerny zegt dat de console niet in 2019 zal verschijnen. Ondertussen zijn er echter wel al studio’s actief games aan het ontwikkelen op basis van devkits van de nieuwe console.
Onder de motorkap zal de nieuwe console een AMD-chip bevatten die gebaseerd werd op de derde generatie van AMD’s Ryzen. Deze CPU bestaat uit acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2 micro-architectuur. De GPU zal een op maat gemaakte variant op de Radeon’s Navi familie worden. Deze grafische kaart zal eveneens ray tracing ondersteunen, een techniek om realistischere renders te maken door een waarheidsgetrouwe lichtinval te simuleren. Zo kunnen reflecties in glas of water bijvoorbeeld een stuk realistischer gemaakt worden. Het zou voor het eerst zijn dat een console erin slaagt om ray tracing te ondersteunen.
3D audio
De chip ondersteunt ook 3D audio. Daarmee willen ze vooral bewijzen hoe het geluid drastisch kan worden verbeterd door er meer rekenkracht tegenaan te gooien. Geluiden komen zo langs boven, langs achteren en van opzij. Voor deze vorm van audio is er geen speciale audiohardware vereist, het kan simpelweg ook werken via de ingebouwde speakers van je televisie, maar de beste resultaten krijg je natuurlijk met een headset.
Ondanks de nieuwe CPU, GPU en beter audio, is Cerny nog enthousiaster over een ander aspect: de harde schijf. De PS5 bevat namelijk een krachtige SSD die laadtijden (zoals bij laadschermen of fast-travels) drastisch reduceert. Wat vroeger nog 15 seconden kon duren, kan met de nieuwe console in minder dan één seconde. Spelwerelden kunnen ook veel sneller worden ingeladen, dus ontwikkelaars kunnen hier ook gebruik van maken om games grafisch sneller te maken. Het is nog niet duidelijk met wie Sony gaat samenwerken voor de SSD, maar volgens Cerny is de bandbreedte van de schijf groter dan eender welke andere SSD die je vindt in hedendaagse PC’s.
Inclusief schijfstation
Op de vraag of er eveneens een nieuwe PSVR zit aan te komen, werd er niet meteen geantwoord. Mark Cerny vertelde wel dat de huidige PSVR compatibel is met de nieuwe PlayStation-console. Verder zijn er nog een aantal andere leuke weetjes. Zo zal de PS5 backwards compatible zijn met PS4-games en zal de nieuwe console nog steeds een schijfstation bevatten. We weten ook reeds dat we niets van de nieuwe PlayStation gaan zien op de aankomende E3-beurs, want daar is Sony simpelweg niet aanwezig.
Wired had een gesprek met Mark Cerny waarin heel wat interessante technische details over Sony’s nieuwe console naar buiten kwamen. Opvallend is dat Mark Cerny de term “PlayStation 5” niet in de mond neemt, hij heeft het steeds over een “next-gen console”. Beginnen doen we met wat minder goed nieuws, want Cerny zegt dat de console niet in 2019 zal verschijnen. Ondertussen zijn er echter wel al studio’s actief games aan het ontwikkelen op basis van devkits van de nieuwe console.
Onder de motorkap zal de nieuwe console een AMD-chip bevatten die gebaseerd werd op de derde generatie van AMD’s Ryzen. Deze CPU bestaat uit acht cores van de nieuwe 7nm Zen 2 micro-architectuur. De GPU zal een op maat gemaakte variant op de Radeon’s Navi familie worden. Deze grafische kaart zal eveneens ray tracing ondersteunen, een techniek om realistischere renders te maken door een waarheidsgetrouwe lichtinval te simuleren. Zo kunnen reflecties in glas of water bijvoorbeeld een stuk realistischer gemaakt worden. Het zou voor het eerst zijn dat een console erin slaagt om ray tracing te ondersteunen.
3D audio
De chip ondersteunt ook 3D audio. Daarmee willen ze vooral bewijzen hoe het geluid drastisch kan worden verbeterd door er meer rekenkracht tegenaan te gooien. Geluiden komen zo langs boven, langs achteren en van opzij. Voor deze vorm van audio is er geen speciale audiohardware vereist, het kan simpelweg ook werken via de ingebouwde speakers van je televisie, maar de beste resultaten krijg je natuurlijk met een headset.
Ondanks de nieuwe CPU, GPU en beter audio, is Cerny nog enthousiaster over een ander aspect: de harde schijf. De PS5 bevat namelijk een krachtige SSD die laadtijden (zoals bij laadschermen of fast-travels) drastisch reduceert. Wat vroeger nog 15 seconden kon duren, kan met de nieuwe console in minder dan één seconde. Spelwerelden kunnen ook veel sneller worden ingeladen, dus ontwikkelaars kunnen hier ook gebruik van maken om games grafisch sneller te maken. Het is nog niet duidelijk met wie Sony gaat samenwerken voor de SSD, maar volgens Cerny is de bandbreedte van de schijf groter dan eender welke andere SSD die je vindt in hedendaagse PC’s.
Inclusief schijfstation
Op de vraag of er eveneens een nieuwe PSVR zit aan te komen, werd er niet meteen geantwoord. Mark Cerny vertelde wel dat de huidige PSVR compatibel is met de nieuwe PlayStation-console. Verder zijn er nog een aantal andere leuke weetjes. Zo zal de PS5 backwards compatible zijn met PS4-games en zal de nieuwe console nog steeds een schijfstation bevatten. We weten ook reeds dat we niets van de nieuwe PlayStation gaan zien op de aankomende E3-beurs, want daar is Sony simpelweg niet aanwezig.