Bewijzen van sjoemelsoftware gevonden bij wagenfabrikant Daimler
In het verleden is wagenfabrikant Daimler reeds beschuldigd geweest van het gebruik van sjoemelsoftware in zijn wagens. Door die software lijkt het alsof de wagens minder uitstoot produceren dan in de werkelijkheid. Het gebruik ervan is dan ook bij wet verboden. In het onderzoek van het Duitse Bild naar de sjoemelsoftware zijn er nu harde bewijzen gevonden bij 60.000 GLK 220 CDI-modellen die tussen 2012 en 2015 geproduceerd zijn.
In de nieuwe Europese uitstoottesten ligt de limiet voor stikstofoxide-uitstoot op 180 milligram per kilometer en daaraan voldoen deze modellen niet, althans niet heel de tijd. Het probleem bij deze modellen was dat zij deze limiet te boven gingen vanaf het moment dat de temperatuurregeling voor het koelmiddel wordt uitgeschakeld.
De sjoemelsoftware deed daarnaast het gebruikelijke. Bij de testen leek het dus alsof de GLK’s een lagere stikstofoxide-uitstoot produceerden, terwijl ze in werkelijkheid wel boven de wettelijk opgelegde limieten gingen.
Daimler zelf garandeert een volledige medewerking bij het onderzoek en zou de feiten aan het herbekijken zijn. Later deze maand zou er een verklaring moeten volgen vanuit het bedrijf zelf.
In het verleden is wagenfabrikant Daimler reeds beschuldigd geweest van het gebruik van sjoemelsoftware in zijn wagens. Door die software lijkt het alsof de wagens minder uitstoot produceren dan in de werkelijkheid. Het gebruik ervan is dan ook bij wet verboden. In het onderzoek van het Duitse Bild naar de sjoemelsoftware zijn er nu harde bewijzen gevonden bij 60.000 GLK 220 CDI-modellen die tussen 2012 en 2015 geproduceerd zijn.
In de nieuwe Europese uitstoottesten ligt de limiet voor stikstofoxide-uitstoot op 180 milligram per kilometer en daaraan voldoen deze modellen niet, althans niet heel de tijd. Het probleem bij deze modellen was dat zij deze limiet te boven gingen vanaf het moment dat de temperatuurregeling voor het koelmiddel wordt uitgeschakeld.
De sjoemelsoftware deed daarnaast het gebruikelijke. Bij de testen leek het dus alsof de GLK’s een lagere stikstofoxide-uitstoot produceerden, terwijl ze in werkelijkheid wel boven de wettelijk opgelegde limieten gingen.
Daimler zelf garandeert een volledige medewerking bij het onderzoek en zou de feiten aan het herbekijken zijn. Later deze maand zou er een verklaring moeten volgen vanuit het bedrijf zelf.