Hackers hadden maandenlang toegang tot Outlook.com-accounts
Outlook.com is wereldwijd een van de favoriete (gratis) e-mailproviders. Je kan er simpelweg een e-mailadres op aanmaken en je bent klaar om e-mails te versturen. Vervolgens krijg je met het account van Microsoft ook toegang tot de ‘cloudvarianten’ van het Office-pakket en de Skype-diensten. Bij het gebruik van het Microsoft-account staat er behoorlijk wat data beschikbaar op de servers van het Amerikaanse bedrijf, voor Microsoft de taak om deze data te beveiligen. Microsoft heeft in een bericht laten weten dat hackers toegang hebben gehad tot een beperkt aantal Outlook.com-accounts. Toegang was vrij lang beschikbaar, volgens het bedrijf zo tussen 1 januari en 28 maart 2019. Gelukkig zou de beschikbare data wel vrij beperkt zijn geweest.
In de eerdergenoemde periode hadden hackers toegang tot e-mailaccounts van een ‘beperkte groep gebruikers’. Daarbij bleef het beperkt tot de namen van mappen, e-mailadressen van Microsoft-accounts en onderwerpregels van e-mails. De softwaregigant geeft aan dat hackers weliswaar de onderwerpregel konden aflezen, maar dat de daadwerkelijke inhoud van e-mails beschermd was. Zo hebben de hackers geen inzicht gehad op de tekst en/of bijlagen van de verstuurde en ontvangen e-mails. Hoeveel accounts er nu precies zijn getroffen, laat Microsoft niet weten. Wel hebben alle betrokken gebruikers bericht gehad van de softwaregigant. Er wordt de gebruikers aangeraden om hun wachtwoord te veranderen.
Preventieve maatregel
Volgens Microsoft gaat het om een preventieve maatregel. Het zou niet zo zijn dat er toegang is geweest tot inloggegevens van de accounts. In een e-mail laat Microsoft weten dat het geen idee heeft waarom de hackers deze data ingezien hebben, of hoe deze data gebruikt kan worden. Om de problematiek voor de toekomst te voorkomen, heeft het bedrijf extra beveiligingsmaatregelen getroffen: “U kunt er zeker van zijn dat Microsoft de bescherming van gegevens zeer serieus neemt en haar interne beveiligings- en privacyteam heeft ingeschakeld bij het onderzoeken en oplossen van het probleem, evenals voor aanvullende versteviging van systemen en processen om herhaling te voorkomen.”
Outlook.com is wereldwijd een van de favoriete (gratis) e-mailproviders. Je kan er simpelweg een e-mailadres op aanmaken en je bent klaar om e-mails te versturen. Vervolgens krijg je met het account van Microsoft ook toegang tot de ‘cloudvarianten’ van het Office-pakket en de Skype-diensten. Bij het gebruik van het Microsoft-account staat er behoorlijk wat data beschikbaar op de servers van het Amerikaanse bedrijf, voor Microsoft de taak om deze data te beveiligen. Microsoft heeft in een bericht laten weten dat hackers toegang hebben gehad tot een beperkt aantal Outlook.com-accounts. Toegang was vrij lang beschikbaar, volgens het bedrijf zo tussen 1 januari en 28 maart 2019. Gelukkig zou de beschikbare data wel vrij beperkt zijn geweest.
In de eerdergenoemde periode hadden hackers toegang tot e-mailaccounts van een ‘beperkte groep gebruikers’. Daarbij bleef het beperkt tot de namen van mappen, e-mailadressen van Microsoft-accounts en onderwerpregels van e-mails. De softwaregigant geeft aan dat hackers weliswaar de onderwerpregel konden aflezen, maar dat de daadwerkelijke inhoud van e-mails beschermd was. Zo hebben de hackers geen inzicht gehad op de tekst en/of bijlagen van de verstuurde en ontvangen e-mails. Hoeveel accounts er nu precies zijn getroffen, laat Microsoft niet weten. Wel hebben alle betrokken gebruikers bericht gehad van de softwaregigant. Er wordt de gebruikers aangeraden om hun wachtwoord te veranderen.
Preventieve maatregel
Volgens Microsoft gaat het om een preventieve maatregel. Het zou niet zo zijn dat er toegang is geweest tot inloggegevens van de accounts. In een e-mail laat Microsoft weten dat het geen idee heeft waarom de hackers deze data ingezien hebben, of hoe deze data gebruikt kan worden. Om de problematiek voor de toekomst te voorkomen, heeft het bedrijf extra beveiligingsmaatregelen getroffen: “U kunt er zeker van zijn dat Microsoft de bescherming van gegevens zeer serieus neemt en haar interne beveiligings- en privacyteam heeft ingeschakeld bij het onderzoeken en oplossen van het probleem, evenals voor aanvullende versteviging van systemen en processen om herhaling te voorkomen.”