Test

Dit is een popup

Bol.com breit een einde aan verpakken van miljoenen te verzenden producten

Bol.com - 1
Bol.com maakt zich op voor een ware klimaatrevolutie. Het gaat een groot deel van zijn zendingen niet langer in dozen verpakken, daarmee zou het 20 procent van zijn totale CO2-uitstoot uitsparen.

Je herkent het ‘probleem’ wel. Alle producten die thuisgestuurd worden in een doos, terwijl het niet nodig is om deze in een doos binnen te krijgen. Het veroorzaakt voor diensten zoals Bpost en PostNL ook een problematiek: producten worden altijd in een te grote doos verpakt. In de praktijk zorgt dat ervoor dat de vervoersbedrijven slechts een klein aantal producten in een busje kan plaatsen, voordat het volledig gevuld is. Bol.com gaat binnenkort zijn beleid aanpassen voor het verzenden van producten. In plaats van elk product te verpakken, zal het bedrijf dit alleen nog doen als het echt niet anders kan.

Bol.com heeft als marktleider in Nederland een behoorlijke ambitie hoog te houden. Het bedrijf hoopt in 2025 al klimaatneutraal te zijn. Een van de eerste stappen in het proces, is het stoppen met het onnodig gebruiken van dozen. Uit een berekening van de webwinkel blijkt dat het dit jaar verwacht zo’n 3,5 miljoen producten zonder bol.com-doos te versturen. In plaats daarvan zal de originele doos moeten dienen als verzendverpakking. In veel gevallen volstaat de verpakking bij de producten al, en is het dus een verspilling van materialen om daar nog een doos aan toe te voegen.

Is een product toch niet veilig zonder een extra verpakking, dan zal bol.com een extra tas toevoegen aan het product. Dat zal het bedrijf onder andere doen bij rugzakken en kleding. Volgens bol.com gaat het om gerecycled plastic In vergelijking met de kartonnen verpakking levert dit vervolgens een CO2-reductie op van 90 procent. Over het algemeen zegt bol.com met deze maatregel ongeveer 20 procent van zijn totale uitstoot de reduceren. Om de algemene CO2-voetafdruk te verlagen hoopt de e-commercegigant erop dat klanten de verpakking naderhand ook weer scheiden. Het zal zijn klanten dan ook bewust maken van dit proces door middel van een bericht op de verpakking.

Niet alles zonder dozen

Ondanks dat bol.com veel uit zal voeren, zijn er ook nog breekbare producten waar nu gewoon een doos omheen moet. Sinds 2015 heeft het bedrijf daar dan ook pakketvouwmachines voor in dienst. Met deze pakketvouwmachines weet het zijn dozen zo klein als mogelijk te maken voor het product. In de komende jaren zal bol.com zijn vloot van deze machines verder uitbreiden, van de huidige zeven tot vijfentwintig. Bol.com zet zich in om zijn uitstoot verder te verlagen. Het is wachten tot andere bedrijven, zoals Coolblue, een vergelijkbaar pad gaan volgen. Net zoals bol.com zet Coolblue al een geruime tijd zijn pakketvouwmachines in. Plastic verzendverpakkingen gebruikt het nog niet.

Je herkent het ‘probleem’ wel. Alle producten die thuisgestuurd worden in een doos, terwijl het niet nodig is om deze in een doos binnen te krijgen. Het veroorzaakt voor diensten zoals Bpost en PostNL ook een problematiek: producten worden altijd in een te grote doos verpakt. In de praktijk zorgt dat ervoor dat de vervoersbedrijven slechts een klein aantal producten in een busje kan plaatsen, voordat het volledig gevuld is. Bol.com gaat binnenkort zijn beleid aanpassen voor het verzenden van producten. In plaats van elk product te verpakken, zal het bedrijf dit alleen nog doen als het echt niet anders kan.

Bol.com heeft als marktleider in Nederland een behoorlijke ambitie hoog te houden. Het bedrijf hoopt in 2025 al klimaatneutraal te zijn. Een van de eerste stappen in het proces, is het stoppen met het onnodig gebruiken van dozen. Uit een berekening van de webwinkel blijkt dat het dit jaar verwacht zo’n 3,5 miljoen producten zonder bol.com-doos te versturen. In plaats daarvan zal de originele doos moeten dienen als verzendverpakking. In veel gevallen volstaat de verpakking bij de producten al, en is het dus een verspilling van materialen om daar nog een doos aan toe te voegen.

Is een product toch niet veilig zonder een extra verpakking, dan zal bol.com een extra tas toevoegen aan het product. Dat zal het bedrijf onder andere doen bij rugzakken en kleding. Volgens bol.com gaat het om gerecycled plastic In vergelijking met de kartonnen verpakking levert dit vervolgens een CO2-reductie op van 90 procent. Over het algemeen zegt bol.com met deze maatregel ongeveer 20 procent van zijn totale uitstoot de reduceren. Om de algemene CO2-voetafdruk te verlagen hoopt de e-commercegigant erop dat klanten de verpakking naderhand ook weer scheiden. Het zal zijn klanten dan ook bewust maken van dit proces door middel van een bericht op de verpakking.

Niet alles zonder dozen

Ondanks dat bol.com veel uit zal voeren, zijn er ook nog breekbare producten waar nu gewoon een doos omheen moet. Sinds 2015 heeft het bedrijf daar dan ook pakketvouwmachines voor in dienst. Met deze pakketvouwmachines weet het zijn dozen zo klein als mogelijk te maken voor het product. In de komende jaren zal bol.com zijn vloot van deze machines verder uitbreiden, van de huidige zeven tot vijfentwintig. Bol.com zet zich in om zijn uitstoot verder te verlagen. Het is wachten tot andere bedrijven, zoals Coolblue, een vergelijkbaar pad gaan volgen. Net zoals bol.com zet Coolblue al een geruime tijd zijn pakketvouwmachines in. Plastic verzendverpakkingen gebruikt het nog niet.

bol.combpostco2coolbluee-commerepostnlverpakking

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!