Test

Dit is een popup

Vlaanderen introduceert als eerste chatbots die helpen bij zoektocht naar advocaat

In een poging om juridische bijstand laagdrempeliger te maken zijn enkele Vlaamse balies voortaan uitgerust met autonome chatbots.

Marie en Robin moeten voortaan de zoektocht naar juridische bijstand vergemakkelijken voor Vlamingen. Deze twee namen horen weliswaar niet bij twee werknemers, maar bij de autonome chatbots van de balies van Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen. Hiermee zijn dit de eerste balies te wereld waar je via een chatbot dergelijke informatie over juridische bijstand kan krijgen.

Als je naar de website van een van de drie balies surft (bijvoorbeeld die van Antwerpen), verschijnt de chatbot meteen rechtsonder in je scherm. Eerst begint hij met een korte introductie van zichzelf en hoe hij in elkaar zit. Daarna stelt hij je de vraag of je een eenvoudige, korte vraag hebt voor een advocaat. Antwoorden op de chatbot doe je altijd met een van de antwoordmogelijkheden die hij zelf voorstelt in een van de antwoordbolletjes.

Als je bijvoorbeeld een meer uitgebreide vraag hebt, maar niet weet of je in aanmerking komt voor een pro-Deoadvocaat, helpt de chatbot je daar ook bij. Dit gebeurt aan de hand van enkele korte vragen over je gezinssituatie, inkomen etc. Op basis hiervan kijkt hij dan of je recht hebt op een gratis advocaat.

Mijn eerste testgesprekje met chatbot Robin verliep alvast vlot. De antwoorden van de chatbot volgden elkaar snel op en zowel de vragen als antwoordopties waren duidelijk geformuleerd. De chatbots richten zich vooral mensen die anders niet tot bij een rechtbank, OCMW of justitiehuis zouden komen. Met hun hulp zou de drempel kleiner moeten worden waardoor ook die mensen makkelijk de rechtsbijstand kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Marie en Robin moeten voortaan de zoektocht naar juridische bijstand vergemakkelijken voor Vlamingen. Deze twee namen horen weliswaar niet bij twee werknemers, maar bij de autonome chatbots van de balies van Antwerpen, Limburg en West-Vlaanderen. Hiermee zijn dit de eerste balies te wereld waar je via een chatbot dergelijke informatie over juridische bijstand kan krijgen.

Als je naar de website van een van de drie balies surft (bijvoorbeeld die van Antwerpen), verschijnt de chatbot meteen rechtsonder in je scherm. Eerst begint hij met een korte introductie van zichzelf en hoe hij in elkaar zit. Daarna stelt hij je de vraag of je een eenvoudige, korte vraag hebt voor een advocaat. Antwoorden op de chatbot doe je altijd met een van de antwoordmogelijkheden die hij zelf voorstelt in een van de antwoordbolletjes.

Als je bijvoorbeeld een meer uitgebreide vraag hebt, maar niet weet of je in aanmerking komt voor een pro-Deoadvocaat, helpt de chatbot je daar ook bij. Dit gebeurt aan de hand van enkele korte vragen over je gezinssituatie, inkomen etc. Op basis hiervan kijkt hij dan of je recht hebt op een gratis advocaat.

Mijn eerste testgesprekje met chatbot Robin verliep alvast vlot. De antwoorden van de chatbot volgden elkaar snel op en zowel de vragen als antwoordopties waren duidelijk geformuleerd. De chatbots richten zich vooral mensen die anders niet tot bij een rechtbank, OCMW of justitiehuis zouden komen. Met hun hulp zou de drempel kleiner moeten worden waardoor ook die mensen makkelijk de rechtsbijstand kunnen krijgen die ze nodig hebben.

advocaatchatbotrechtsbijstandtipsvlaanderen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!