Nederlander sluit langst ‘aaneengesloten’ elektrische autorit af in Australië
Elektrisch rijden wordt de toekomst van het autorijden. Natuurlijk zijn er discussies over de manier waarop je de elektriciteit in je auto moet bewaren. Momenteel zijn batterijen nog de voorlopers. Toch wordt er, door middel van veel Europese subsidies, veel verwacht van ‘blauwe’ en ‘groene’ waterstof. Wat uiteindelijk de discussie ook mag overleven: elektrisch rijden staat vast. In 2016 was er het idee om vanuit Nederland een enorme reis te maken met een elektrische auto. Juist om die reden werd er een Volkswagen Golf omgevormd tot elektrische auto. Meer dan drie jaar na de start, die plaatsvond op 15 maart 2016, is hij na 94.951 kilometer bij zijn eindbestemming in Australië toegekomen.
https://www.instagram.com/p/Bv8o9WEgZGh/?utm_source=ig_web_copy_link
De autorit van de Nederlander was onderdeel van het ‘Plug me in’-project, om zo te laten zien dat elektrische auto’s een toekomst hebben. Voor de trip had Wiebe Wakker wel de nodige sponsoren nodig. Onder andere Adobe en Canon sprongen in op zijn idee om de wereld rond te rijden met een elektrische auto. Ook had Wakker natuurlijk de nodige hulp nodig voor accommodatie, hij heeft zich immers door 33 landen moeten worstelen. Geheel milieuvriendelijk was zijn rit helaas niet, Wakker moest met de boot getransporteerd worden naar Australië. Toch is dat slechts een klein deel van de uitstoot die de rit had veroorzaakt met diesel, er was dan immers 6.784 liter diesel verstookt.
Toekomst van elektrisch rijden
Gedurende zijn gehele reis betaalde Wakker slechts 300 dollar voor de elektriciteitskosten. Zou hij de reis hebben gemaakt op diesel, dan zou hij bijna 9.837 euro aan diesel hebben verstookt. Sinds zijn vertrek zijn elektrische auto’s op een groot aantal vlakken beter geworden. Te beginnen bij de range, de auto van Wakker kon ‘slechts’ 199 kilometer op één acculading rijden. Auto’s zoals de Tesla Model X zitten daar, met een range van boven de 300 kilometer, toch al een stuk boven. Dat er meer auto’s komen die diesel en benzine links laten liggen is goed nieuws. Ja, ook elektrische auto’s hebben een CO2-voetafdruk, maar het is al beter dan bij benzine en diesel-verstokende exemplaren.
Elektrisch rijden wordt de toekomst van het autorijden. Natuurlijk zijn er discussies over de manier waarop je de elektriciteit in je auto moet bewaren. Momenteel zijn batterijen nog de voorlopers. Toch wordt er, door middel van veel Europese subsidies, veel verwacht van ‘blauwe’ en ‘groene’ waterstof. Wat uiteindelijk de discussie ook mag overleven: elektrisch rijden staat vast. In 2016 was er het idee om vanuit Nederland een enorme reis te maken met een elektrische auto. Juist om die reden werd er een Volkswagen Golf omgevormd tot elektrische auto. Meer dan drie jaar na de start, die plaatsvond op 15 maart 2016, is hij na 94.951 kilometer bij zijn eindbestemming in Australië toegekomen.
De autorit van de Nederlander was onderdeel van het ‘Plug me in’-project, om zo te laten zien dat elektrische auto’s een toekomst hebben. Voor de trip had Wiebe Wakker wel de nodige sponsoren nodig. Onder andere Adobe en Canon sprongen in op zijn idee om de wereld rond te rijden met een elektrische auto. Ook had Wakker natuurlijk de nodige hulp nodig voor accommodatie, hij heeft zich immers door 33 landen moeten worstelen. Geheel milieuvriendelijk was zijn rit helaas niet, Wakker moest met de boot getransporteerd worden naar Australië. Toch is dat slechts een klein deel van de uitstoot die de rit had veroorzaakt met diesel, er was dan immers 6.784 liter diesel verstookt.
Toekomst van elektrisch rijden
Gedurende zijn gehele reis betaalde Wakker slechts 300 dollar voor de elektriciteitskosten. Zou hij de reis hebben gemaakt op diesel, dan zou hij bijna 9.837 euro aan diesel hebben verstookt. Sinds zijn vertrek zijn elektrische auto’s op een groot aantal vlakken beter geworden. Te beginnen bij de range, de auto van Wakker kon ‘slechts’ 199 kilometer op één acculading rijden. Auto’s zoals de Tesla Model X zitten daar, met een range van boven de 300 kilometer, toch al een stuk boven. Dat er meer auto’s komen die diesel en benzine links laten liggen is goed nieuws. Ja, ook elektrische auto’s hebben een CO2-voetafdruk, maar het is al beter dan bij benzine en diesel-verstokende exemplaren.