Counterpoint: Apple pakt marktaandeel van 60 procent voor True Wireless-earbuds
Draadloze hoofdtelefoons worden steeds populairder. Waarom zou je immers nog kiezen voor een hoofdtelefoon met draad? Steeds meer smartphones zijn niet voorzien van 3.5mm poorten. Het landschap zal daar de komende jaren ook niet veranderen. Steeds meer fabrikanten doen hun best om de audiopoort te verwijderen om meer andersoortige hardware kwijt te kunnen. Ook wordt het vaak gezien als een extra ‘ingress point’, waar water dus doorheen kan komen. Wat het ook allemaal mag zijn, Apple pakt er een graantje van mee. Onderzoek van Counterpoint toont dat Apple 60 procent van de draadloze markt in handen heeft, al doen ze het in Europa wel wat minder.
Jabra de grootste buiten Apple
Het onderzoek van Counterpoint Research is gericht op het vierde kwartaal van 2018. In het kwartaal zijn er volgens de onderzoekers 12,5 miljoen draadloze hoofdtelefoons verscheept. Het specifieke onderzoek was gericht op True Wireless-earbuds, zoals de AirPods, maar ook Jabra heeft een groot aantal opties. Apple wist 60 procent van de 12,5 miljoen exemplaren te verkopen. Voornamelijk in de Verenigde Staten wist het grote aantallen te verschepen. In andere markten is meer concurrentie, zoals Jabra met een marktaandeel van 14 procent in Europa. Kijk je naar China, dan zie je dat Apple daar voornamelijk last had van goedkope draadloze hoofdtelefoons, zoals opties van Honor en QCY.
Goedkoop zijn de AirPods natuurlijk niet. Voor de nieuwe AirPods 2 betaal je namelijk al snel 229 euro. Opties van Jabra zijn al te koop vanaf 130-150 euro, maar ook fabrikanten zoals Samsung, JBL, B&O en Bose hebben een goed aanbod van ‘goedkopere’ True Wireless-earbuds. Vergeleken met de vorige kwartalen was het resultaat voor Apple dan ook niet geheel rooskleurig. Dat had mogelijk ook van doen met de komst van de AirPods 2, waar veel consumenten op zaten te wachten. Tot slot valt het op dat mainstream merken, zoals Sony en Bose, het vrij lastig hebben op de True Wireless-markt.
Draadloze hoofdtelefoons worden steeds populairder. Waarom zou je immers nog kiezen voor een hoofdtelefoon met draad? Steeds meer smartphones zijn niet voorzien van 3.5mm poorten. Het landschap zal daar de komende jaren ook niet veranderen. Steeds meer fabrikanten doen hun best om de audiopoort te verwijderen om meer andersoortige hardware kwijt te kunnen. Ook wordt het vaak gezien als een extra ‘ingress point’, waar water dus doorheen kan komen. Wat het ook allemaal mag zijn, Apple pakt er een graantje van mee. Onderzoek van Counterpoint toont dat Apple 60 procent van de draadloze markt in handen heeft, al doen ze het in Europa wel wat minder.
Jabra de grootste buiten Apple
Het onderzoek van Counterpoint Research is gericht op het vierde kwartaal van 2018. In het kwartaal zijn er volgens de onderzoekers 12,5 miljoen draadloze hoofdtelefoons verscheept. Het specifieke onderzoek was gericht op True Wireless-earbuds, zoals de AirPods, maar ook Jabra heeft een groot aantal opties. Apple wist 60 procent van de 12,5 miljoen exemplaren te verkopen. Voornamelijk in de Verenigde Staten wist het grote aantallen te verschepen. In andere markten is meer concurrentie, zoals Jabra met een marktaandeel van 14 procent in Europa. Kijk je naar China, dan zie je dat Apple daar voornamelijk last had van goedkope draadloze hoofdtelefoons, zoals opties van Honor en QCY.
Goedkoop zijn de AirPods natuurlijk niet. Voor de nieuwe AirPods 2 betaal je namelijk al snel 229 euro. Opties van Jabra zijn al te koop vanaf 130-150 euro, maar ook fabrikanten zoals Samsung, JBL, B&O en Bose hebben een goed aanbod van ‘goedkopere’ True Wireless-earbuds. Vergeleken met de vorige kwartalen was het resultaat voor Apple dan ook niet geheel rooskleurig. Dat had mogelijk ook van doen met de komst van de AirPods 2, waar veel consumenten op zaten te wachten. Tot slot valt het op dat mainstream merken, zoals Sony en Bose, het vrij lastig hebben op de True Wireless-markt.