Rijhulpsystemen vanaf 2022 verplicht voor nieuwe voertuigen in Europa
In Europa sterven er jaarlijks gemiddeld 25.000 mensen in verkeersongevallen. Meestal gaat het hier om fouten van de bestuurders, die rijhulpsystemen al dan niet kunnen voorkomen. Die rijhulpsystemen komen steeds vaker voor in nieuwere auto’s en zorgen er over het algemeen voor dat je veiliger zal autorijden. De Europese Commissie en Raad hebben daarom een akkoord bereikt over de verplichting van rijhulpsystemen in alle nieuwe Europese voertuigen tegen 2022.
Concreet gaat het om de volgende vormen van rijhulpsystemen:
- Alle voertuigen moeten waarschuwingen voor slaperigheid en slapeloosheid geven, slimme snelheidsondersteuning bevatten, evenals achteruitrijbeveiliging en een datarecorder voor ongevallen.
- Auto’s en bestelwagens moeten daarnaast rijstrookassistentie, precrashsystemen en betere veiligheidsgordels krijgen.
- Bij vrachtwagens en bussen wordt er verwacht dat het zicht van de bestuurder verbeterd wordt. Dit kan gebeuren door dode hoeken te verwijderen en technologie die kwetsbare weggebruikers detecteert, voornamelijk bij het draaien.
Verkeersveiligheid blijft echter iets dat niet alleen verbeterd kan worden met technologie. Joost Kaesemans, woordvoerder van de automobielfederatie Febiac, vindt het jammer dat het verkeer een technologische zaak lijkt te worden. Hij voegt hieraan toe dat de rijstijl en weginfrastructuur ook een belangrijke rol spelen.
Deze maatregels zijn tot slot alleen van toepassing op nieuwe wagens. Als je huidige wagen niet voldoet aan de eisen, wil dat dus niet zeggen dat je plots een boete kan krijgen of gedwongen wordt om een nieuwe wagen aan te schaffen die de rijhulpsystemen wel heeft. Ook tweedehandswagens blijven buiten schot.
In Europa sterven er jaarlijks gemiddeld 25.000 mensen in verkeersongevallen. Meestal gaat het hier om fouten van de bestuurders, die rijhulpsystemen al dan niet kunnen voorkomen. Die rijhulpsystemen komen steeds vaker voor in nieuwere auto’s en zorgen er over het algemeen voor dat je veiliger zal autorijden. De Europese Commissie en Raad hebben daarom een akkoord bereikt over de verplichting van rijhulpsystemen in alle nieuwe Europese voertuigen tegen 2022.
Concreet gaat het om de volgende vormen van rijhulpsystemen:
- Alle voertuigen moeten waarschuwingen voor slaperigheid en slapeloosheid geven, slimme snelheidsondersteuning bevatten, evenals achteruitrijbeveiliging en een datarecorder voor ongevallen.
- Auto’s en bestelwagens moeten daarnaast rijstrookassistentie, precrashsystemen en betere veiligheidsgordels krijgen.
- Bij vrachtwagens en bussen wordt er verwacht dat het zicht van de bestuurder verbeterd wordt. Dit kan gebeuren door dode hoeken te verwijderen en technologie die kwetsbare weggebruikers detecteert, voornamelijk bij het draaien.
Verkeersveiligheid blijft echter iets dat niet alleen verbeterd kan worden met technologie. Joost Kaesemans, woordvoerder van de automobielfederatie Febiac, vindt het jammer dat het verkeer een technologische zaak lijkt te worden. Hij voegt hieraan toe dat de rijstijl en weginfrastructuur ook een belangrijke rol spelen.
Deze maatregels zijn tot slot alleen van toepassing op nieuwe wagens. Als je huidige wagen niet voldoet aan de eisen, wil dat dus niet zeggen dat je plots een boete kan krijgen of gedwongen wordt om een nieuwe wagen aan te schaffen die de rijhulpsystemen wel heeft. Ook tweedehandswagens blijven buiten schot.