Google ontvangt boete van 1,49 miljard euro voor misbruik AdSense in Search
Het Europese Google-debacle is eindelijk afgerond. Margrethe Vestager, eurocommissaris bij de Europese Commissie, startte in 2016 een reeks onderzoeken naar de werkwijze van Google en de manier waarop het daarbij zijn concurrenten ‘benadeelde’. De Europese Commissie heeft daaropvolgend al een aantal boetes uitgegeven aan Google. De vorige boete had betrekking op het verplicht meeleveren van alle Google-apps, waardoor de zoekgigant het leven van concurrenten zuur maakte. Toch valt de laatste boete uit de reeks wat lager uit dan de boete van vorig jaar, die op 4,34 miljard uitkwam. Op woensdag deelt de Europese Commissie namelijk een boete uit van 1,34 miljard voor machtsmisbruik met AdSense.
Wederom heeft Google een aanvaring met de Europese Commissie over zijn zoekmachine. Eerder ging het nog om Google Shopping, de prijsvergelijkingsdienst van Google. Volgens de Commissie ging het om het voortrekken van zijn eigen dienst boven andere prijsvergelijkers. Daarmee geeft het geen ruimte aan de andere diensten, waardoor deze mogelijk genoodzaakt zijn om hun deuren te sluiten. Het laatste geval heeft ook met Google Search te maken, maar juist aan de zijde van AdSense. AdSense is Googles dienst voor het aanbieden van advertenties in zijn zoekdiensten, maar ook op verschillende websites. De kwestie heeft te maken met het plaatsen van een Google-zoekbalk op hun websites. Het plaatsen kwam namelijk met een verplichting.
Machtsmisbruik AdSense en Search
Met het plaatsen van de zoekbalk was het in 2006 namelijk niet vrij voor websites om te kiezen welke advertentie-provider de bedrijven gebruikte. AdSense werd dus een vereiste voor het gebruiken van de Google-zoekdienst. In 2009 werden deze regels al versoepeld, toen kregen bedrijven al wel meer vrijheid bij het plaatsen van advertenties. Toch hield Google een minimumpercentage aan. Daarmee stelde het dus andere advertentiebedrijven buiten spel. Pas in 2016, het jaar waarin de Commissie startte met het onderzoek, besloot Google om bedrijven de vrijheid te geven om eender welke provider te kiezen. Dat viel bij Margrethe Vestager in het verkeerde keelgat, en daar moet Google nu dus ruimschoots voor betalen.
Het Europese Google-debacle is eindelijk afgerond. Margrethe Vestager, eurocommissaris bij de Europese Commissie, startte in 2016 een reeks onderzoeken naar de werkwijze van Google en de manier waarop het daarbij zijn concurrenten ‘benadeelde’. De Europese Commissie heeft daaropvolgend al een aantal boetes uitgegeven aan Google. De vorige boete had betrekking op het verplicht meeleveren van alle Google-apps, waardoor de zoekgigant het leven van concurrenten zuur maakte. Toch valt de laatste boete uit de reeks wat lager uit dan de boete van vorig jaar, die op 4,34 miljard uitkwam. Op woensdag deelt de Europese Commissie namelijk een boete uit van 1,34 miljard voor machtsmisbruik met AdSense.
Wederom heeft Google een aanvaring met de Europese Commissie over zijn zoekmachine. Eerder ging het nog om Google Shopping, de prijsvergelijkingsdienst van Google. Volgens de Commissie ging het om het voortrekken van zijn eigen dienst boven andere prijsvergelijkers. Daarmee geeft het geen ruimte aan de andere diensten, waardoor deze mogelijk genoodzaakt zijn om hun deuren te sluiten. Het laatste geval heeft ook met Google Search te maken, maar juist aan de zijde van AdSense. AdSense is Googles dienst voor het aanbieden van advertenties in zijn zoekdiensten, maar ook op verschillende websites. De kwestie heeft te maken met het plaatsen van een Google-zoekbalk op hun websites. Het plaatsen kwam namelijk met een verplichting.
Machtsmisbruik AdSense en Search
Met het plaatsen van de zoekbalk was het in 2006 namelijk niet vrij voor websites om te kiezen welke advertentie-provider de bedrijven gebruikte. AdSense werd dus een vereiste voor het gebruiken van de Google-zoekdienst. In 2009 werden deze regels al versoepeld, toen kregen bedrijven al wel meer vrijheid bij het plaatsen van advertenties. Toch hield Google een minimumpercentage aan. Daarmee stelde het dus andere advertentiebedrijven buiten spel. Pas in 2016, het jaar waarin de Commissie startte met het onderzoek, besloot Google om bedrijven de vrijheid te geven om eender welke provider te kiezen. Dat viel bij Margrethe Vestager in het verkeerde keelgat, en daar moet Google nu dus ruimschoots voor betalen.