Test

Dit is een popup

Verkoop taxfree-artikelen bij KLM komt tot een einde

Verkoop taxfree-artikelen bij KLM komt tot een einde
KLM verkoopt al tientallen jaren taks free-artikelen aan boord van zijn vliegtuigen. Concurrentie van webwinkels draaien nu de nek om van dit concept, al zal er wel iets voor in de plaats verschijnen.

Als je ooit een Europese vlucht van één uur of langer hebt gemaakt, dan weet je zeer goed dat er ook een ronde wordt gemaakt met taxfree-artikelen. Deze vorm van e-commerce blijkt voor KLM toch geen enorm succes te zijn: het bedrijf stopt ermee. Niet zo vreemd ook. Hoe vaak zie jij iemand aan boord van een vliegtuig een nieuw horloge kopen, of de te dure powerbank? Ik heb dat slechts een enkele keer gezien, terwijl het mij het gros van de keren alleen maar irriteert. Irritatie vanuit klanten is niet de reden om te stoppen met de verkoop van taxfree-artikelen aan boord. Concurrentie van webwinkels en winkels in airports die KLM aandoet wel. Daarmee ‘voldoet het niet aan de klantwensen van nu’, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Deze wijziging wordt al vrij snel doorgevoerd, zo is te lezen in het persbericht van KLM. Vanaf de zomer stopt KLM al met het taxfree-assortiment aan boord van Europese vluchten (binnen de Schengenzone). Pas vanaf januari 2020 stopt het bedrijf ook met het aanbieden van deze artikelen op langere, intercontinentale vluchten. Toch hoopt KLM weer een andere vorm van verkopen aan te wakkeren. Om welke artikelen het zou gaan, en hoe het bedrijf dit zal vormgeven, is nog niet duidelijk. In de komende tijd zal het bedrijf pilotprogramma’s starten. Of dochtermaatschappij Transavia eenzelfde strategie zal verkiezen is nog niet duidelijk. Klantgemak en een groot assortiment moet in elk geval voorop staan.

Als je ooit een Europese vlucht van één uur of langer hebt gemaakt, dan weet je zeer goed dat er ook een ronde wordt gemaakt met taxfree-artikelen. Deze vorm van e-commerce blijkt voor KLM toch geen enorm succes te zijn: het bedrijf stopt ermee. Niet zo vreemd ook. Hoe vaak zie jij iemand aan boord van een vliegtuig een nieuw horloge kopen, of de te dure powerbank? Ik heb dat slechts een enkele keer gezien, terwijl het mij het gros van de keren alleen maar irriteert. Irritatie vanuit klanten is niet de reden om te stoppen met de verkoop van taxfree-artikelen aan boord. Concurrentie van webwinkels en winkels in airports die KLM aandoet wel. Daarmee ‘voldoet het niet aan de klantwensen van nu’, aldus de luchtvaartmaatschappij.

Deze wijziging wordt al vrij snel doorgevoerd, zo is te lezen in het persbericht van KLM. Vanaf de zomer stopt KLM al met het taxfree-assortiment aan boord van Europese vluchten (binnen de Schengenzone). Pas vanaf januari 2020 stopt het bedrijf ook met het aanbieden van deze artikelen op langere, intercontinentale vluchten. Toch hoopt KLM weer een andere vorm van verkopen aan te wakkeren. Om welke artikelen het zou gaan, en hoe het bedrijf dit zal vormgeven, is nog niet duidelijk. In de komende tijd zal het bedrijf pilotprogramma’s starten. Of dochtermaatschappij Transavia eenzelfde strategie zal verkiezen is nog niet duidelijk. Klantgemak en een groot assortiment moet in elk geval voorop staan.

Airfrance-KLMbusinessdigital commerceklmTaks freeTransaviazakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!