IDC: Wearables-markt groeit over heel 2018 met bijna 30 procent
Dinsdagavond heeft de International Data Corporation nieuwe cijfers aangeleverd voor de prestaties van de wearables-markt in 2018. 2018 is een zeer positief jaar geweest, volgens de IDC zijn er in heel 2018 namelijk 172,2 miljoen smartwatches verscheept. Dat is een groei van 27,5 procent year-on-year. In 2017 lag de groei nog een stuk lager, om precies te zijn op 10,3 procent YoY. In het vierde kwartaal is wel een uitschieter te zien, toen groeide de wearables-markt namelijk met 31,4 procent. Deze groei is, zoals altijd, gedreven door de feestdagen. Toch geeft het aan dat het wearables-segment de afgelopen jaren een stuk meer bekijks heeft gekregen. Deels al omdat er steeds meer opties verschijnen in interessante prijssegmenten – zoals de ‘goedkopere’ Huawei Watch GT-smartwatch.
Apple staat aan de top
In het vierde kwartaal werden er in totaal 59,3 miljoen wearables verscheept. Apple bevindt zich nog altijd aan de bovenkant van de ranglijst. Gedurende het vierde kwartaal verscheepte het bedrijf namelijk 16,2 miljoen wearables, 21,5 procent meer dan een jaar eerder. Xiaomi en Huawei bevinden zich op respectievelijk de tweede en derde plaats, met 7,5 en 5,7 miljoen verkochte wearables. Voor Xiaomi is het een relatief kleine groei van 43,3 procent, voor Huawei ligt dat toch anders. Het weet zijn verkopen in het vierde kwartaal met 248,5 procent YoY te laten groeien. Samsung weet ook te verrassen: in het vierde kwartaal verscheepte het 4 miljoen wearables, een groei van 105,6 procent op jaarbasis.
Maar, uit welke categorieën bestaan deze ‘wearables’ nu precies? IDC specificeert zelf drie groepen: smartwatches, ‘ear-worn devices’ (hoofdtelefoons) en armbanden. Smartwatches lieten in het vierde kwartaal een groei van 55,2 procent zien, waarmee het segment een marktaandeel had van 34,3 procent. Armbanden, zoals IDC ze noemt, hebben 30 procent van de markt in handen. De grootste groei voor het vierde kwartaal is terug te vinden bij de hoofdtelefoons. Er werden 66,4 procent meer hoofdtelefoons verkocht in Q4 2018 (met een marktaandeel van 21,9 procent). Een van de oorzaken voor deze groei is het verdwijnen van de audiopoort, waardoor steeds meer mensen draadloze hoofdtelefoons aanschaffen.
Dinsdagavond heeft de International Data Corporation nieuwe cijfers aangeleverd voor de prestaties van de wearables-markt in 2018. 2018 is een zeer positief jaar geweest, volgens de IDC zijn er in heel 2018 namelijk 172,2 miljoen smartwatches verscheept. Dat is een groei van 27,5 procent year-on-year. In 2017 lag de groei nog een stuk lager, om precies te zijn op 10,3 procent YoY. In het vierde kwartaal is wel een uitschieter te zien, toen groeide de wearables-markt namelijk met 31,4 procent. Deze groei is, zoals altijd, gedreven door de feestdagen. Toch geeft het aan dat het wearables-segment de afgelopen jaren een stuk meer bekijks heeft gekregen. Deels al omdat er steeds meer opties verschijnen in interessante prijssegmenten – zoals de ‘goedkopere’ Huawei Watch GT-smartwatch.
Apple staat aan de top
In het vierde kwartaal werden er in totaal 59,3 miljoen wearables verscheept. Apple bevindt zich nog altijd aan de bovenkant van de ranglijst. Gedurende het vierde kwartaal verscheepte het bedrijf namelijk 16,2 miljoen wearables, 21,5 procent meer dan een jaar eerder. Xiaomi en Huawei bevinden zich op respectievelijk de tweede en derde plaats, met 7,5 en 5,7 miljoen verkochte wearables. Voor Xiaomi is het een relatief kleine groei van 43,3 procent, voor Huawei ligt dat toch anders. Het weet zijn verkopen in het vierde kwartaal met 248,5 procent YoY te laten groeien. Samsung weet ook te verrassen: in het vierde kwartaal verscheepte het 4 miljoen wearables, een groei van 105,6 procent op jaarbasis.
Maar, uit welke categorieën bestaan deze ‘wearables’ nu precies? IDC specificeert zelf drie groepen: smartwatches, ‘ear-worn devices’ (hoofdtelefoons) en armbanden. Smartwatches lieten in het vierde kwartaal een groei van 55,2 procent zien, waarmee het segment een marktaandeel had van 34,3 procent. Armbanden, zoals IDC ze noemt, hebben 30 procent van de markt in handen. De grootste groei voor het vierde kwartaal is terug te vinden bij de hoofdtelefoons. Er werden 66,4 procent meer hoofdtelefoons verkocht in Q4 2018 (met een marktaandeel van 21,9 procent). Een van de oorzaken voor deze groei is het verdwijnen van de audiopoort, waardoor steeds meer mensen draadloze hoofdtelefoons aanschaffen.