Test

Dit is een popup

Omzet muziekindustrie VS is voor driekwart afkomstig van streamingsdiensten

Verkopen van cd’s, elpees en online muziek dalen al jaren. Streamingsdiensten zoals Spotify zijn het nieuwe goud: in de Verenigde Staten levert het 75 procent van de (online) totaalomzet in de muziekindustrie op.

Tot een aantal jaren terug bleef de omzet van de muziekindustrie alsmaar dalen: weinig mensen kochten nog maar muziek. In plaats daarvan was het populair om MP3’s van YouTube af te halen, of gratis van een streamingsdienst gebruik te maken. Inmiddels zijn de databundels behoorlijk gegroeid, en lijken we ook allemaal wat meer uit te willen geven aan muziek. Dat is natuurlijk ook wel zo omdat je niet per nummer af hoeft te rekenen. In plaats daarvan neem je een abonnement op je favoriete streamingdienst en luister je onbeperkt naar je favoriete muziek. Deze verandering in onze ‘behoeften’ schijnt ook door in de muziekindustrie. Recent gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse RIAA, een belangenbehartiger van de muziekindustrie, laten zien dat streamingsdiensten inmiddels driekwart van alle omzet in de muziekindustrie uitmaken.

Over heel 2018 werd er een omzet van 7,37 miljard dollar behaald vanuit streamingdiensten, dit ligt volgens de RIAA 30 procent hoger vergeleken met 2017. De totale omzet van de muziekindustrie (online) lag in 2018 op 8,4 miljard dollar, 18,9 procent hoger vergeleken met een jaar eerder. Van deze 8,4 miljard is dus 75 procent afkomstig van streamingsdiensten. Overigens is er ook nog het onderdeel van de ‘fysieke verkoop’, een markt die al jaren krimpt. Waar er in 2017 nog bijna een omzet was van 1,5 miljard dollar, daalde dit in 2018 naar 1,15 miljard dollar. Nog altijd hoger dan de omzet voor digitale downloads, maar wel 22,8 procent lager dan de omzet van fysieke verkopen uit 2017. Voorlopig zal de daling zich nog voorzetten: voornamelijk de ‘oudere’ generatie blijft gehecht aan fysieke cd’s en elpees.

Goed nieuws voor de muziekindustrie

Gaan we nog even terug naar de online streamingsdiensten, dan zie je daar allereerst een duidelijke groei van abonnees. Tussen 2017 en 2018 is er een verschil in abonnees van 42 procent, de omzet steeg iets minder hard met 33 procent naar 4,66 miljard dollar. De omzet van diensten zoals Spotify – maar dan zonder abonnement – stegen ook, met 15,3 procent naar 759,5 miljoen dollar. De omzet die via de radio bij de muziekindustrie terecht is gekomen, daalde met vier procent naar 251,4 miljoen dollar. Al met al een bewogen jaar, maar het is goed nieuws voor de muziekindustrie. Na jaren van dalende inkomsten, zien ze eindelijk weer dat de omzet stijgt. Het voordeel is ook dat deze omzet geleidelijk toekomt, en niet meebeweegt met goede of slechte verkopen in de winkel – mensen hebben immers altijd een abonnement.

Tot een aantal jaren terug bleef de omzet van de muziekindustrie alsmaar dalen: weinig mensen kochten nog maar muziek. In plaats daarvan was het populair om MP3’s van YouTube af te halen, of gratis van een streamingsdienst gebruik te maken. Inmiddels zijn de databundels behoorlijk gegroeid, en lijken we ook allemaal wat meer uit te willen geven aan muziek. Dat is natuurlijk ook wel zo omdat je niet per nummer af hoeft te rekenen. In plaats daarvan neem je een abonnement op je favoriete streamingdienst en luister je onbeperkt naar je favoriete muziek. Deze verandering in onze ‘behoeften’ schijnt ook door in de muziekindustrie. Recent gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse RIAA, een belangenbehartiger van de muziekindustrie, laten zien dat streamingsdiensten inmiddels driekwart van alle omzet in de muziekindustrie uitmaken.

Over heel 2018 werd er een omzet van 7,37 miljard dollar behaald vanuit streamingdiensten, dit ligt volgens de RIAA 30 procent hoger vergeleken met 2017. De totale omzet van de muziekindustrie (online) lag in 2018 op 8,4 miljard dollar, 18,9 procent hoger vergeleken met een jaar eerder. Van deze 8,4 miljard is dus 75 procent afkomstig van streamingsdiensten. Overigens is er ook nog het onderdeel van de ‘fysieke verkoop’, een markt die al jaren krimpt. Waar er in 2017 nog bijna een omzet was van 1,5 miljard dollar, daalde dit in 2018 naar 1,15 miljard dollar. Nog altijd hoger dan de omzet voor digitale downloads, maar wel 22,8 procent lager dan de omzet van fysieke verkopen uit 2017. Voorlopig zal de daling zich nog voorzetten: voornamelijk de ‘oudere’ generatie blijft gehecht aan fysieke cd’s en elpees.

Goed nieuws voor de muziekindustrie

Gaan we nog even terug naar de online streamingsdiensten, dan zie je daar allereerst een duidelijke groei van abonnees. Tussen 2017 en 2018 is er een verschil in abonnees van 42 procent, de omzet steeg iets minder hard met 33 procent naar 4,66 miljard dollar. De omzet van diensten zoals Spotify – maar dan zonder abonnement – stegen ook, met 15,3 procent naar 759,5 miljoen dollar. De omzet die via de radio bij de muziekindustrie terecht is gekomen, daalde met vier procent naar 251,4 miljoen dollar. Al met al een bewogen jaar, maar het is goed nieuws voor de muziekindustrie. Na jaren van dalende inkomsten, zien ze eindelijk weer dat de omzet stijgt. Het voordeel is ook dat deze omzet geleidelijk toekomt, en niet meebeweegt met goede of slechte verkopen in de winkel – mensen hebben immers altijd een abonnement.

businessmuziekontspanningradioriaaspotifystreamingvs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!