Test

Dit is een popup

Duitse consumentenbond spant rechtszaak aan tegen Amazon omtrent telefonische bereikbaarheid

amazon telefoon
Amazon moet voor de rechtbank verschijnen. Het zou het Duitse consumentenrecht overtreden door geen duidelijk telefoonnummer op zijn site te vermelden.

De Europese tak van e-commercereus Amazon krijgt het zwaar te verduren. De Duitse consumentenbond heeft het bedrijf namelijk voor de rechtbank gesleept omdat het geen duidelijk telefoon- of faxnummer op zijn website heeft vermeld. Dit zou in strijd zijn met het Duitse consumentenrecht. Het faxnummer ontbreekt namelijk volledig en een telefoonnummer duikt pas op na uitgebreid zoekwerk. Het automatische terugbelsysteem en de chatservice zijn geen compensatie hiervoor, zo oordeelt de Duitse consumentenbond.

Daarvoor ging de Duitse consumentenbond eerst naar de Duitse rechtbank, waarna ze doorgestuurd werden naar het Europese hof. Momenteel lijkt de zaak in het voordeel van Amazon te schuiven door een bijzondere adviestekst van advocaat-generaal Giovanni Pitruzzella. In die tekst haalt hij de Europese consumentenrichtlijn aan, die staat namelijk boven de wet van de lidstaten zelf, en vermeldt dat een telefoon- en faxnummer niet verplicht zijn voor webwinkels. De Duitse consumentenbond kan Amazon dus ook niet verplichten om dit wel te doen.

Pitruzzella haalt aan dat de belangen van de consument niet beschermd worden door een specifieke contactmethode en dat het opleggen van contactmethodes een last kan creëren bij bedrijven. Voor Amazon in het bijzonder zou dit waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar kleinere ondernemingen die geen klantendienst kunnen inhuren, blijven soms liever gespaard van een telefoon die heel de dag door blijft rinkelen.

Tot slot gaat het hier louter om een advies aan het Europese Hof. Het Hof zelf kan dus steeds besluiten om deze adviestekst geheel links te laten liggen.

De Europese tak van e-commercereus Amazon krijgt het zwaar te verduren. De Duitse consumentenbond heeft het bedrijf namelijk voor de rechtbank gesleept omdat het geen duidelijk telefoon- of faxnummer op zijn website heeft vermeld. Dit zou in strijd zijn met het Duitse consumentenrecht. Het faxnummer ontbreekt namelijk volledig en een telefoonnummer duikt pas op na uitgebreid zoekwerk. Het automatische terugbelsysteem en de chatservice zijn geen compensatie hiervoor, zo oordeelt de Duitse consumentenbond.

Daarvoor ging de Duitse consumentenbond eerst naar de Duitse rechtbank, waarna ze doorgestuurd werden naar het Europese hof. Momenteel lijkt de zaak in het voordeel van Amazon te schuiven door een bijzondere adviestekst van advocaat-generaal Giovanni Pitruzzella. In die tekst haalt hij de Europese consumentenrichtlijn aan, die staat namelijk boven de wet van de lidstaten zelf, en vermeldt dat een telefoon- en faxnummer niet verplicht zijn voor webwinkels. De Duitse consumentenbond kan Amazon dus ook niet verplichten om dit wel te doen.

Pitruzzella haalt aan dat de belangen van de consument niet beschermd worden door een specifieke contactmethode en dat het opleggen van contactmethodes een last kan creëren bij bedrijven. Voor Amazon in het bijzonder zou dit waarschijnlijk geen problemen opleveren, maar kleinere ondernemingen die geen klantendienst kunnen inhuren, blijven soms liever gespaard van een telefoon die heel de dag door blijft rinkelen.

Tot slot gaat het hier louter om een advies aan het Europese Hof. Het Hof zelf kan dus steeds besluiten om deze adviestekst geheel links te laten liggen.

amazonbusinessduitse consumentenbondecommercegiovanni pitruzzellarechtszaak

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!