Test

Dit is een popup

Facebook liet adverteerders mikken op gebruikers geïnteresseerd in nazisme

Socialmediaplatform Facebook bepaalde een tijdje welke gebruikers geïnteresseerd waren in nazisme. En die gegevens werden doorgegeven aan adverteerders.

Het was al iets te lang geleden dat Facebook nog een grote misstap heeft begaan, maar daar is verandering in gekomen. Een onderzoek van de LA Times toonde namelijk aan dat het socialmediaplatform een paar interessante groepen wist af te bakenen voor adverteerders. Zo konden adverteerders op Facebook hun advertenties richten naar gebruikers die geïnteresseerd zijn in racistenleiders, nazileiders en neonazi’s. Dit gaat echter regelrecht in tegen de principes van Facebook en kan radicalisering versterken volgens experts.

Facebook had reeds een schoonmaakbeurt uitgevoerd bij zijn advertentiesysteem na eerdere klachten, maar de praktijktest van de LA Times toonde aan dat er in sommige hoekjes toch nog wat stof is blijven liggen. Zo kon de Amerikaanse krant advertenties richten op gebruikers die geïnteresseerd waren in Himmler, Goebbels en Mengele, die alle drie een belangrijke rol hebben gespeeld in Nazi-Duitsland tijdens WOII. Voor een bedrag van 25 dollar werden er vervolgens 4.153 gebruikers bereikt in amper 24 uur tijd.

Facebook-woordvoerder Joe Osborne geeft toe dat advertenties inderdaad niet op die groepen gericht mogen worden en dat die opties eerder opgemerkt en verwijderd hadden moeten worden. Hij vult aan dat er duidelijk nog werk aan de winkel is en dat het bedrijf zowel zijn beleid als detectiemethodes gedetailleerder zal bekijken. De bewuste categorieën zouden weliswaar amper gebruikt zijn, maar dat is geen excuus om hun bestaan te verantwoorden.

Tot slot zijn dergelijke advertentieopties vooral problematisch voor websites en groepen die op die manier nieuwe leden naar zich toe willen lokken. Facebook gaat dan ook verder actie ondernemen om hun advertentiesysteem verder op punt te stellen.

Het was al iets te lang geleden dat Facebook nog een grote misstap heeft begaan, maar daar is verandering in gekomen. Een onderzoek van de LA Times toonde namelijk aan dat het socialmediaplatform een paar interessante groepen wist af te bakenen voor adverteerders. Zo konden adverteerders op Facebook hun advertenties richten naar gebruikers die geïnteresseerd zijn in racistenleiders, nazileiders en neonazi’s. Dit gaat echter regelrecht in tegen de principes van Facebook en kan radicalisering versterken volgens experts.

Facebook had reeds een schoonmaakbeurt uitgevoerd bij zijn advertentiesysteem na eerdere klachten, maar de praktijktest van de LA Times toonde aan dat er in sommige hoekjes toch nog wat stof is blijven liggen. Zo kon de Amerikaanse krant advertenties richten op gebruikers die geïnteresseerd waren in Himmler, Goebbels en Mengele, die alle drie een belangrijke rol hebben gespeeld in Nazi-Duitsland tijdens WOII. Voor een bedrag van 25 dollar werden er vervolgens 4.153 gebruikers bereikt in amper 24 uur tijd.

Facebook-woordvoerder Joe Osborne geeft toe dat advertenties inderdaad niet op die groepen gericht mogen worden en dat die opties eerder opgemerkt en verwijderd hadden moeten worden. Hij vult aan dat er duidelijk nog werk aan de winkel is en dat het bedrijf zowel zijn beleid als detectiemethodes gedetailleerder zal bekijken. De bewuste categorieën zouden weliswaar amper gebruikt zijn, maar dat is geen excuus om hun bestaan te verantwoorden.

Tot slot zijn dergelijke advertentieopties vooral problematisch voor websites en groepen die op die manier nieuwe leden naar zich toe willen lokken. Facebook gaat dan ook verder actie ondernemen om hun advertentiesysteem verder op punt te stellen.

advertentienazismeontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!