Test

Dit is een popup

Airbus brengt snel een einde aan de productie van de A380

In 2007 ging de eerste Airbus A380 voor een commerciële klus de lucht in. Twaalf jaar later doekt de fabrikant de productie op en gaat het vliegtuig langzaamaan uit het ‘wagenpark’ verdwijnen.

In 2007 vloog Airbus voor het eerst met de Airbus A380 nadat het bedrijf typecertificatie had verkregen. Sindsdien is het bedrijf hard aan de slag gegaan om het toestel aan de man te brengen. Het moest gezien worden als concurrent van de Boeing 747, een model dat toentertijd al behoorlijk op leeftijd was. De verkopen moesten geholpen worden door de enorme maximale capaciteit van 853 personen, al wist Airbus slecht een handvol A380’s te verkopen in die configuratie. In plaats van een verkoophit, bleek de A380 mogelijk wel een van de grootste blokken aan de been voor Airbus. In de eerste jaren had de fabrikant veel klanten voor de kist. Inmiddels is het alleen Emirates die nog op de wachtlijst staat voor vliegtuigen die afgeleverd moeten worden … iets wat niet gaat wijzigen.

Airbus laat op donderdag namelijk weten de stekker uit de productie van de Airbus A380 te trekken. Deze strop voor het project volgt op een beslissing van Emirates om een deel van zijn opties niet meer af te nemen. Daardoor is er geen basis meer om de productie in de lucht te houden. Airbus wist bij het aantreden van de A380 niet dat er een zware tijd aan zat te komen voor jumbojets. Precies in hetzelfde jaar wist Boeing de 777-serie van de grond te laten komen, een concurrent van de huidige Airbus A330/50-serie. Met de 777-serie was het mogelijk om kleinere airports aan te vliegen, terwijl ze ook nog een lager brandstofverbruik hadden. Uiteindelijk betekende de 787-serie het einde van de A380; het toestel vloog net zo ver als de A380, maar biedt een luxere ervaring voor passagiers aan boord, naast een veel lager brandstofverbruik (102mpg t.o.v. 72mpg voor de A380).

Voor de fans van de Airbus A380 is er wel iets van goed nieuws: het duurt nog wel even voordat de productie van de A380’s is afgerond. Als alles volgens schema zal verlopen, dan moet de productie in 2021 zijn afgerond. Vervolgens zullen we de A380’s nog jaren in de lucht zien vliegen, toch? Vaak zijn de grote kisten, zoals de A380 en 747 operationeel voor ongeveer vijftien tot twintig jaar. Toch lijkt het erop dat dit niet altijd het geval zal zijn. Singapore Airlines heeft vorig jaar al de eerste A380’s uit zijn vloot gehaald, na het verlopen van een leasecontract. Het leasebedrijf zou vervolgens met veel moeite één van de A380’s hebben verkocht; veel bestaande klanten bedankten, en toonden verder ook geen interesse meer. Misschien maar goed ook dat de grootste vliegtuigen verdwijnen … de aarde is er geen enorme fan van.

In 2007 vloog Airbus voor het eerst met de Airbus A380 nadat het bedrijf typecertificatie had verkregen. Sindsdien is het bedrijf hard aan de slag gegaan om het toestel aan de man te brengen. Het moest gezien worden als concurrent van de Boeing 747, een model dat toentertijd al behoorlijk op leeftijd was. De verkopen moesten geholpen worden door de enorme maximale capaciteit van 853 personen, al wist Airbus slecht een handvol A380’s te verkopen in die configuratie. In plaats van een verkoophit, bleek de A380 mogelijk wel een van de grootste blokken aan de been voor Airbus. In de eerste jaren had de fabrikant veel klanten voor de kist. Inmiddels is het alleen Emirates die nog op de wachtlijst staat voor vliegtuigen die afgeleverd moeten worden … iets wat niet gaat wijzigen.

Airbus laat op donderdag namelijk weten de stekker uit de productie van de Airbus A380 te trekken. Deze strop voor het project volgt op een beslissing van Emirates om een deel van zijn opties niet meer af te nemen. Daardoor is er geen basis meer om de productie in de lucht te houden. Airbus wist bij het aantreden van de A380 niet dat er een zware tijd aan zat te komen voor jumbojets. Precies in hetzelfde jaar wist Boeing de 777-serie van de grond te laten komen, een concurrent van de huidige Airbus A330/50-serie. Met de 777-serie was het mogelijk om kleinere airports aan te vliegen, terwijl ze ook nog een lager brandstofverbruik hadden. Uiteindelijk betekende de 787-serie het einde van de A380; het toestel vloog net zo ver als de A380, maar biedt een luxere ervaring voor passagiers aan boord, naast een veel lager brandstofverbruik (102mpg t.o.v. 72mpg voor de A380).

Voor de fans van de Airbus A380 is er wel iets van goed nieuws: het duurt nog wel even voordat de productie van de A380’s is afgerond. Als alles volgens schema zal verlopen, dan moet de productie in 2021 zijn afgerond. Vervolgens zullen we de A380’s nog jaren in de lucht zien vliegen, toch? Vaak zijn de grote kisten, zoals de A380 en 747 operationeel voor ongeveer vijftien tot twintig jaar. Toch lijkt het erop dat dit niet altijd het geval zal zijn. Singapore Airlines heeft vorig jaar al de eerste A380’s uit zijn vloot gehaald, na het verlopen van een leasecontract. Het leasebedrijf zou vervolgens met veel moeite één van de A380’s hebben verkocht; veel bestaande klanten bedankten, en toonden verder ook geen interesse meer. Misschien maar goed ook dat de grootste vliegtuigen verdwijnen … de aarde is er geen enorme fan van.

airbusAirbus A380boeingEmirates

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!