Test

Dit is een popup

Tesla Model 3’s worden in Europa geleverd met uitgeschakelde Autopilot

Tesla heeft in Europa sinds deze week dan ook eindelijk de Model 3 in de verkoop. Na een vertraagde levering duikt nu het volgende probleem op: alle Model 3’s worden geleverd met een uitgeschakelde Autopilot.

Eerder deze week werd al bekend dat Tesla eindelijk was begonnen met het uitleveren van Tesla Model 3’s in Europa. Zonder problemen ging dat echter niet, zo bleek uit veelvuldige klachten op Twitter. Elon Musk, CEO bij Tesla, constateerde dat er problemen waren in de haven van Zeebrugge waar de 3’s aan land gingen. Vanaf vrijdag moeten de auto’s in grotere volumes uit de Tesla fabriek in Tilburg komen; Tesla doet al jaren de laatste aanpassingen in Tilburg om zo een fiscaal interessant aanbod aan zijn klanten te kunnen bieden. Voor de eigenaren in Europa zijn de problemen echter nog niet voorbij, zo schrijft de Los Angeles Times – alle Model 3’s worden momenteel uitgeleverd met een uitschakelde Tesla Autopilot. Pas als Autopilot zijn goedkeuring ontvangt, mag de functie Over-the-air worden ingeschakeld.

Gezien de auto’s in Nederland bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) zijn gekeurd, gaat deze organisatie ook over de goedkeuring van Tesla’s Autopilot voor de Model 3. Tesla heeft eerder typegoedkeuring voor de Europese wegen verkregen. Daar viel de Autopilot niet onder, zo geeft een woordvoeder van de RWD aan. Een woordvoerder van Tesla heeft nu aangegeven dat het verwacht vanaf volgende week de Autopilot in heel Europa in te schakelen. Voor de stap zijn ze echter volledig afhankelijk van de RDW; alle testen zijn afgerond en worden verwerkt voordat de goed- of afkeuring plaats zal vinden. Er wordt een positieve afloop verwacht, voornamelijk gezien eerdere Tesla’s, zoals de S en X, hetzelfde Autopilot-systeem gebruiken dat ook door de RDW getest is.

Tesla CEO Elon Musk gaf eerder al aan veel vertrouwen te hebben in de Europese en Chinese markten. Alle Model 3’s die momenteel uit de fabriek rollen, worden verscheept naar Europa en China. Niet zo vreemd ook: China is wereldwijd de grootste groeimarkt voor de Amerikaanse autofabrikant. Voor nu is het nog afwachten hoe goed de verkopen van de Model 3 daadwerkelijk zullen lopen in Europa. Veel van de verkopen worden verwacht voor de goedkopere Model 3 met achterwielaandrijving, momenteel is in Europa enkel de dure Model 3 verkrijgbaar (voor 53.500 euro). Wil je Autopilot op de Tesla Model 3, dan mag je daar nog 5.300 euro extra voor betalen. Gezien de hoge vraag naar Model 3’s zou Tesla in 2019 voor het eerst winstgevend kunnen zijn, nadat het vorig jaar al twee kwartalen op rij een winst wist te boeken.

Eerder deze week werd al bekend dat Tesla eindelijk was begonnen met het uitleveren van Tesla Model 3’s in Europa. Zonder problemen ging dat echter niet, zo bleek uit veelvuldige klachten op Twitter. Elon Musk, CEO bij Tesla, constateerde dat er problemen waren in de haven van Zeebrugge waar de 3’s aan land gingen. Vanaf vrijdag moeten de auto’s in grotere volumes uit de Tesla fabriek in Tilburg komen; Tesla doet al jaren de laatste aanpassingen in Tilburg om zo een fiscaal interessant aanbod aan zijn klanten te kunnen bieden. Voor de eigenaren in Europa zijn de problemen echter nog niet voorbij, zo schrijft de Los Angeles Times – alle Model 3’s worden momenteel uitgeleverd met een uitschakelde Tesla Autopilot. Pas als Autopilot zijn goedkeuring ontvangt, mag de functie Over-the-air worden ingeschakeld.

Gezien de auto’s in Nederland bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) zijn gekeurd, gaat deze organisatie ook over de goedkeuring van Tesla’s Autopilot voor de Model 3. Tesla heeft eerder typegoedkeuring voor de Europese wegen verkregen. Daar viel de Autopilot niet onder, zo geeft een woordvoeder van de RWD aan. Een woordvoerder van Tesla heeft nu aangegeven dat het verwacht vanaf volgende week de Autopilot in heel Europa in te schakelen. Voor de stap zijn ze echter volledig afhankelijk van de RDW; alle testen zijn afgerond en worden verwerkt voordat de goed- of afkeuring plaats zal vinden. Er wordt een positieve afloop verwacht, voornamelijk gezien eerdere Tesla’s, zoals de S en X, hetzelfde Autopilot-systeem gebruiken dat ook door de RDW getest is.

Tesla CEO Elon Musk gaf eerder al aan veel vertrouwen te hebben in de Europese en Chinese markten. Alle Model 3’s die momenteel uit de fabriek rollen, worden verscheept naar Europa en China. Niet zo vreemd ook: China is wereldwijd de grootste groeimarkt voor de Amerikaanse autofabrikant. Voor nu is het nog afwachten hoe goed de verkopen van de Model 3 daadwerkelijk zullen lopen in Europa. Veel van de verkopen worden verwacht voor de goedkopere Model 3 met achterwielaandrijving, momenteel is in Europa enkel de dure Model 3 verkrijgbaar (voor 53.500 euro). Wil je Autopilot op de Tesla Model 3, dan mag je daar nog 5.300 euro extra voor betalen. Gezien de hoge vraag naar Model 3’s zou Tesla in 2019 voor het eerst winstgevend kunnen zijn, nadat het vorig jaar al twee kwartalen op rij een winst wist te boeken.

autopilotmodel 3RDWteslatesla model 3zeebrugge

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!