Test

Dit is een popup

Bol.com start bouw 50.000m2 fulfilment center als uitbreiding op bestaande locatie

Bol.com fulfilment center Waalwijk
Bol.com zal in een paar jaar veranderen naar het platform van de externe verkopers. Een vergroting van het magazijn in Waalwijk moet deze groei mogelijk maken, de bouw is alvast van start gegaan.

Wie op bol.com een bestelling plaatst zet in de praktijk een medewerker in Waalwijk, Nederland, aan het werk. Daar zit namelijk het huidige fulfilment center van bol.com, wat het bedrijf in samenwerking met Ingram Micro draaiende weet te houden. Hoe groot een magazijn ook mag zijn, je loopt op een bepaald moment tegen limieten aan waardoor je geen ruimte meer hebt om door te groeien. Bol.com zet nu in op nieuwbouw bij de locatie in Waalwijk om de verwachte groei op te kunnen vangen. In zijn totaliteit wordt er 50.000 vierkante meter aan magazijn bijgebouwd naast het bestaande complex, dit zal richting het einde van de bouw worden aangesloten op het bestaande magazijn om een geheel te vormen. Met de uitbreiding wil het platform voorzien in de groei van partners in het fulfilment by bol.com-programma.

Momenteel heeft het bedrijf al meer dan 20.000 partners die spullen via bol.com aanbieden. Dit gebeurt momenteel nog veel met verzending via de externe partijen, al verwacht de webwinkel dat dit snel zal veranderen. Op Amazon is duidelijk te zien dat veel (web)winkels geïnteresseerd zijn in het uit laten voeren van de verzending door het platform waarop het product verkocht is. Daar komt nog bij dat bol.com verwacht binnen twee jaar ingehaald te worden door externe partners als het gaat om de om- en afzet: “We verwachten dat onze Belgische en Nederlandse ondernemers binnen twee jaar meer dan 50% van alle verkopen via bol.com zullen realiseren,” zo schrijft Huub Vermeulen, algemeen directeur bij bol.com. Het bedrijf ziet zich al langer als een platform voor de toekomst, in plaats van een ‘losse webwinkel’.

Bol.com zet stap naar beter milieu

Bij de bouw van het fulfilment center is uitgebreid nagedacht over het milieu. Zo voldoet het nieuwste gebouw aan de richtlijnen van BREAAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), deze standaard geeft bedrijven handvaten voor het bouwen van een duurzame werkomgeving. Daarbij wordt er gelet op het milieuvriendelijk bouwen, maar ook op de werkomstandigheden, zoals het binnenlaten van voldoende daglicht. Verder gaat bol.com weer aan de slag met geavanceerde verpakkingsmachines, daarbij worden dozen op maat gesneden om zo onnodig grote dozen te voorkomen. Het bedrijf heeft als doelstelling om tegen 2025 de ‘directe voetafdruk’ per pakket terug te dringen naar nul gram CO2. In de praktijk moeten kleinere pakketjes zorgen voor minder vervoersbewegingen en dus ook minder uitstoot van het schadelijke CO2.

Wie op bol.com een bestelling plaatst zet in de praktijk een medewerker in Waalwijk, Nederland, aan het werk. Daar zit namelijk het huidige fulfilment center van bol.com, wat het bedrijf in samenwerking met Ingram Micro draaiende weet te houden. Hoe groot een magazijn ook mag zijn, je loopt op een bepaald moment tegen limieten aan waardoor je geen ruimte meer hebt om door te groeien. Bol.com zet nu in op nieuwbouw bij de locatie in Waalwijk om de verwachte groei op te kunnen vangen. In zijn totaliteit wordt er 50.000 vierkante meter aan magazijn bijgebouwd naast het bestaande complex, dit zal richting het einde van de bouw worden aangesloten op het bestaande magazijn om een geheel te vormen. Met de uitbreiding wil het platform voorzien in de groei van partners in het fulfilment by bol.com-programma.

Momenteel heeft het bedrijf al meer dan 20.000 partners die spullen via bol.com aanbieden. Dit gebeurt momenteel nog veel met verzending via de externe partijen, al verwacht de webwinkel dat dit snel zal veranderen. Op Amazon is duidelijk te zien dat veel (web)winkels geïnteresseerd zijn in het uit laten voeren van de verzending door het platform waarop het product verkocht is. Daar komt nog bij dat bol.com verwacht binnen twee jaar ingehaald te worden door externe partners als het gaat om de om- en afzet: “We verwachten dat onze Belgische en Nederlandse ondernemers binnen twee jaar meer dan 50% van alle verkopen via bol.com zullen realiseren,” zo schrijft Huub Vermeulen, algemeen directeur bij bol.com. Het bedrijf ziet zich al langer als een platform voor de toekomst, in plaats van een ‘losse webwinkel’.

Bol.com zet stap naar beter milieu

Bij de bouw van het fulfilment center is uitgebreid nagedacht over het milieu. Zo voldoet het nieuwste gebouw aan de richtlijnen van BREAAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method), deze standaard geeft bedrijven handvaten voor het bouwen van een duurzame werkomgeving. Daarbij wordt er gelet op het milieuvriendelijk bouwen, maar ook op de werkomstandigheden, zoals het binnenlaten van voldoende daglicht. Verder gaat bol.com weer aan de slag met geavanceerde verpakkingsmachines, daarbij worden dozen op maat gesneden om zo onnodig grote dozen te voorkomen. Het bedrijf heeft als doelstelling om tegen 2025 de ‘directe voetafdruk’ per pakket terug te dringen naar nul gram CO2. In de praktijk moeten kleinere pakketjes zorgen voor minder vervoersbewegingen en dus ook minder uitstoot van het schadelijke CO2.

amazonbol.combusinessdigital commerceingram microVerkooppartnerWaalwijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!