Test

Dit is een popup

Nieuws

IDC: smartphoneverkopen dalen wereldwijd met 4,9 procent, tien procent in China

De International Data Cooperation (IDC) heeft zijn rapport voor het vierde kwartaal uitgebracht. In het rapport laten de analisten de cijfers over heel 2018 zien, met de uitstekers in China voor Samsung en Apple.

Smartphones blijven immens populair, haast iedereen heeft immers een smartphone. Niet al te lang geleden vonden we het maar ‘raar’ als er iemand rondliep met een telefoon. Inmiddels zijn die tijden wel geweest. Ook wordt het constant moeilijker om nog nieuwe groeimarkten aan te boren. De Chinese markt was van oudsher de groeimarkt van de wereld, maar de rek is er behoorlijk uit, zo blijkt uit een rapport van de analisten van de International Data Corporation (IDC). In het nieuwste kwartaalrapport zijn alle groeicijfers meegenomen. China blijkt inmiddels de marktleider te zijn voor dalende smartphoneverkopen, terwijl de algehele daling wereldwijd ook fors hoger uitvalt dan eerder werd verwacht. Smartphoneverkopen dalen al langer, maar nog nooit zo hard.

In het vierde kwartaal van 2018 zijn er wereldwijd 375,4 miljoen smartphones verscheept, aldus het IDC. Dit zou 4,9 procent lager liggen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over het hele jaar was de daling iets lichter; er werden nog altijd 1,4 miljard smartphones verscheept, toch gaat het om een daling van 4,1 procent. Samsung en Apple blijven de grootste spelers gedurende het vierde kwartaal, met een respectievelijk marktaandeel van 18,7 en 18,2 procent. Samsung wist in het vierde kwartaal 5,5 procent minder smartphones te verkopen, waarmee het uitkomt op 70,4 miljoen verschepingen. In Cupertino ligt Apple al langer wakker van de lagere verkopen van iPhones. Apple laat volgens IDC een daling zien van 11,5 procent, waarmee het alsnog een slordige 68,4 miljoen telefoons wist te verkopen. Huawei neemt plek drie in: het bedrijf weet 60,5 miljoen telefoons te verkopen. In plaats van een daling, ziet Huawei zijn verkopen in het vierde kwartaal juist stijgen met 43,9 procent.

Grote ‘krimp’ in China

Wereldwijd laat China de grootste daling zien. Volgens het IDC verkochten smartphonefabrikanten in deze contreien tien procent minder telefoons gedurende het vierde kwartaal. Toch zijn er voldoende fabrikanten die profiteren van de krimp, die onder andere Samsung en Apple doormaken in China. Naast Huawei laten ook OPPO, Vivo en Xiaomi zien dat er nog voldoende groei behaald kan worden. In zijn totaliteit zijn de vier fabrikanten goed voor 78 procent van de Chinese smartphonemarkt, een stijging van 12 procent sinds vorig jaar. OPPO groeide in het vierde kwartaal met 6,8 procent en wist 29,2 miljoen telefoons te verschepen. Xiaomi laat een iets kleinere groei zien van 1,4 procent, maar heeft alsnog 28,6 miljoen smartphones verkocht. Over het gehele jaar zijn de cijfers verder goed te vergelijken, al laat Xiaomi in de algehele periode een groei zien van 32,2 procent. Daarmee blijft het vierde kwartaal dus achter op de andere kwartalen van het financiële jaar. Daarnaast valt de daling voor Apple over het hele jaar gezien ook iets lager uit op 3,2 procent. Al met al dus een aanwijzing dat het verkopen van smartphones niet langer eenvoudig is. Fabrikanten zullen alles wat ze in hun mars hebben uit zich moeten halen om nog te kunnen groeien.

Smartphones blijven immens populair, haast iedereen heeft immers een smartphone. Niet al te lang geleden vonden we het maar ‘raar’ als er iemand rondliep met een telefoon. Inmiddels zijn die tijden wel geweest. Ook wordt het constant moeilijker om nog nieuwe groeimarkten aan te boren. De Chinese markt was van oudsher de groeimarkt van de wereld, maar de rek is er behoorlijk uit, zo blijkt uit een rapport van de analisten van de International Data Corporation (IDC). In het nieuwste kwartaalrapport zijn alle groeicijfers meegenomen. China blijkt inmiddels de marktleider te zijn voor dalende smartphoneverkopen, terwijl de algehele daling wereldwijd ook fors hoger uitvalt dan eerder werd verwacht. Smartphoneverkopen dalen al langer, maar nog nooit zo hard.

In het vierde kwartaal van 2018 zijn er wereldwijd 375,4 miljoen smartphones verscheept, aldus het IDC. Dit zou 4,9 procent lager liggen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Over het hele jaar was de daling iets lichter; er werden nog altijd 1,4 miljard smartphones verscheept, toch gaat het om een daling van 4,1 procent. Samsung en Apple blijven de grootste spelers gedurende het vierde kwartaal, met een respectievelijk marktaandeel van 18,7 en 18,2 procent. Samsung wist in het vierde kwartaal 5,5 procent minder smartphones te verkopen, waarmee het uitkomt op 70,4 miljoen verschepingen. In Cupertino ligt Apple al langer wakker van de lagere verkopen van iPhones. Apple laat volgens IDC een daling zien van 11,5 procent, waarmee het alsnog een slordige 68,4 miljoen telefoons wist te verkopen. Huawei neemt plek drie in: het bedrijf weet 60,5 miljoen telefoons te verkopen. In plaats van een daling, ziet Huawei zijn verkopen in het vierde kwartaal juist stijgen met 43,9 procent.

Grote ‘krimp’ in China

Wereldwijd laat China de grootste daling zien. Volgens het IDC verkochten smartphonefabrikanten in deze contreien tien procent minder telefoons gedurende het vierde kwartaal. Toch zijn er voldoende fabrikanten die profiteren van de krimp, die onder andere Samsung en Apple doormaken in China. Naast Huawei laten ook OPPO, Vivo en Xiaomi zien dat er nog voldoende groei behaald kan worden. In zijn totaliteit zijn de vier fabrikanten goed voor 78 procent van de Chinese smartphonemarkt, een stijging van 12 procent sinds vorig jaar. OPPO groeide in het vierde kwartaal met 6,8 procent en wist 29,2 miljoen telefoons te verschepen. Xiaomi laat een iets kleinere groei zien van 1,4 procent, maar heeft alsnog 28,6 miljoen smartphones verkocht. Over het gehele jaar zijn de cijfers verder goed te vergelijken, al laat Xiaomi in de algehele periode een groei zien van 32,2 procent. Daarmee blijft het vierde kwartaal dus achter op de andere kwartalen van het financiële jaar. Daarnaast valt de daling voor Apple over het hele jaar gezien ook iets lager uit op 3,2 procent. Al met al dus een aanwijzing dat het verkopen van smartphones niet langer eenvoudig is. Fabrikanten zullen alles wat ze in hun mars hebben uit zich moeten halen om nog te kunnen groeien.

applebusinessidcmobielopposamsungsmartphonesvivoxiaomi

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!