Test

Dit is een popup

Groepsaankoop elektrische wagens succesvol, maar niet zo voordelig

De groepsaankoop van elektrische wagens krijgt heel wat interesse. Maar zo voordelig blijkt het jammer genoeg niet te zijn.

Iets meer dan een week geleden kondigde de Vlaamse Overheid een groepsaankoop van elektrische wagens aan. Bepaalde modellen zijn hierdoor gemiddeld enkele honderden euro’s goedkoper. Een 2000-tal mensen hebben zich momenteel aangemeld, maar toch lijken de voordelen helemaal niet zo spectaculair en met het stijgende aantal inschrijvingen bestaat de kans dat er gesnoeid zal worden in de kortingen.

Volgens Bobex, de online marktplaats die verantwoordelijk is voor de registraties, zijn ongeveer de helft van de inschrijvingen van 55-plussers. Als we gaan kijken naar locaties, zien we dat vooral inwoners van de stadsranden van Gent en Antwerpen zich aanmelden.

Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman, deelde echter mee dat hij heel wat opmerkingen in zijn mailbox zag verschijnen over de groepsaankoop. Je verwacht namelijk de beste prijs bij deze groepsaankoop, maar het is mogelijk om elders dezelfde of een betere prijs te krijgen, als je goed genoeg zoekt en onderhandelt.

Problemen in premieland

Daar komt nog bij dat de premies van €3.500 en €4.000 (afhankelijk van de wagen) losstaan van de groepsaankoop. Het totale budget voor deze premies is weliswaar gelimiteerd en bedraagt zo’n 11 miljoen euro. In feite zijn er slechts premies voorzien voor een kleine 3.000 wagens met als gevolg dat de premies verlaagd kunnen worden als het aantal geïnteresseerden blijft oplopen.

Er wordt daarbovenop gedaan alsof de premies voor iedereen zijn, maar ook dit is jammer genoeg niet waar. Zo is er in de kleine lettertjes te lezen dat auto’s die op de zaak ingeschreven worden, niet in aanmerking komen voor een premie. Lees dus eerst goed alle voorwaarden voor je na je aankoop plots te horen krijgt dat je aanvraag voor een premie is afgekeurd.

Lydia Peeters, Minister van Energie, gaf als weerwoord dat er al 500 aanvragen geweigerd zijn, omdat ze niet correct waren ingevuld of omdat de aanvrager niet voldeed aan de voorwaarden. Ze voegt hieraan toe dat het louter gaan om geïnteresseerden en dat niet iedereen noodzakelijk ook zal overgaan tot een aankoop. De kans is dus klein dat dit budget van 11 miljoen euro bijgesteld zal worden.

Tot slot willen we kort de aandacht vestigen op het aantal kilometers dat de geïnteresseerden gemiddeld wensen te rijden. Uit de inschrijvingen blijkt dat de meeste mensen van plan zijn om minder dan 50km per dag te rijden met hun elektrische wagen. In dit geval kan het echter beter zijn voor het milieu (en je portemonnee) om een zuinige benzinewagen aan te kopen. Meer over dat laatste kan je lezen in onderstaand artikel.

Iets meer dan een week geleden kondigde de Vlaamse Overheid een groepsaankoop van elektrische wagens aan. Bepaalde modellen zijn hierdoor gemiddeld enkele honderden euro’s goedkoper. Een 2000-tal mensen hebben zich momenteel aangemeld, maar toch lijken de voordelen helemaal niet zo spectaculair en met het stijgende aantal inschrijvingen bestaat de kans dat er gesnoeid zal worden in de kortingen.

Volgens Bobex, de online marktplaats die verantwoordelijk is voor de registraties, zijn ongeveer de helft van de inschrijvingen van 55-plussers. Als we gaan kijken naar locaties, zien we dat vooral inwoners van de stadsranden van Gent en Antwerpen zich aanmelden.

Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman, deelde echter mee dat hij heel wat opmerkingen in zijn mailbox zag verschijnen over de groepsaankoop. Je verwacht namelijk de beste prijs bij deze groepsaankoop, maar het is mogelijk om elders dezelfde of een betere prijs te krijgen, als je goed genoeg zoekt en onderhandelt.

Problemen in premieland

Daar komt nog bij dat de premies van €3.500 en €4.000 (afhankelijk van de wagen) losstaan van de groepsaankoop. Het totale budget voor deze premies is weliswaar gelimiteerd en bedraagt zo’n 11 miljoen euro. In feite zijn er slechts premies voorzien voor een kleine 3.000 wagens met als gevolg dat de premies verlaagd kunnen worden als het aantal geïnteresseerden blijft oplopen.

Er wordt daarbovenop gedaan alsof de premies voor iedereen zijn, maar ook dit is jammer genoeg niet waar. Zo is er in de kleine lettertjes te lezen dat auto’s die op de zaak ingeschreven worden, niet in aanmerking komen voor een premie. Lees dus eerst goed alle voorwaarden voor je na je aankoop plots te horen krijgt dat je aanvraag voor een premie is afgekeurd.

Lydia Peeters, Minister van Energie, gaf als weerwoord dat er al 500 aanvragen geweigerd zijn, omdat ze niet correct waren ingevuld of omdat de aanvrager niet voldeed aan de voorwaarden. Ze voegt hieraan toe dat het louter gaan om geïnteresseerden en dat niet iedereen noodzakelijk ook zal overgaan tot een aankoop. De kans is dus klein dat dit budget van 11 miljoen euro bijgesteld zal worden.

Tot slot willen we kort de aandacht vestigen op het aantal kilometers dat de geïnteresseerden gemiddeld wensen te rijden. Uit de inschrijvingen blijkt dat de meeste mensen van plan zijn om minder dan 50km per dag te rijden met hun elektrische wagen. In dit geval kan het echter beter zijn voor het milieu (en je portemonnee) om een zuinige benzinewagen aan te kopen. Meer over dat laatste kan je lezen in onderstaand artikel.

Connected Carelektrisch rijdenelektrische wagengroepsaankoopmilieu

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!