Test

Dit is een popup

Strategy Analytics: Apple verscheept YoY 2,5 miljoen minder iPhones in China

Apple heeft een moeilijk jaar achter de rug in China, al voor acht kwartalen op rij ziet het bedrijf de verkopen van zijn iPhones wegzakken. Daar komt nog bij dat de volledige Chinese smartphonemarkt op zijn gat ligt, en de verkopen al vijf kwartalen dalen.

Eerder werd nog bekend dat Apple vanaf het vierde kwartaal van 2018, oftewel het eerste fiscale kwartaal van Apple voor 2019, geen cijfers meer bekend zou maken van het aantal verschepingen van zijn iPhones, iPads en andere apparaten. Apple geeft aan dat het niet langer nodig is om deze cijfers vrij te geven – toch lijkt het met een reden te zijn dat het bedrijf uit Cupertino deze gegevens binnen muren van het kantoor wil houden. Eerder deze maand werd er namelijk een omzetwaarschuwing afgegeven voor het eerste kwartaal van 2019, dan wel het tweede fiscale kwartaal voor Apple. Tim Cook, CEO van Apple, geeft onder andere aan dat het te maken heeft de handelsoorlog tussen de VS en China, maar ook de aanbiedingsprijs van het vervangen van batterijen in oudere iPhones draagt niet bij aan de verkopen.

Volgens Strategic Analytics heeft Apple gedurende het vierde kwartaal behoorlijke klappen mogen opvangen, het bedrijf verkocht namelijk slechts 10,9 miljoen iPhones, terwijl het een jaar daarvoor nog veertien miljoen iPhones verscheepte in het vierde kwartaal. Gedurende het hele jaar zou Apple ongeveer 34,2 miljoen iPhones hebben verkocht, terwijl dat in 2017 nog 2,5 miljoen units hoger lag op 36,7 miljoen iPhones. Met de 10,9 miljoen iPhones die het bedrijf wist te verschepen versloeg het concurrent Xiaomi wel, waardoor het bedrijf op plek vier terecht is gekomen. Dat geldt overigens alleen voor het vierde kwartaal, voor het gehele jaar staat Apple op nummer vijf van China. Daarmee delen de vier grootste Chinese smartphonefabrikanten – Huawei, OPPO, Vivo en Xiaomi – rake klappen uit aan het Amerikaanse elektronicaconcern, in elk geval wat betreft smartphoneverkopen.

Strategy Analytics - 1 - Apple

Niet alleen Apple ziet daling

Uit het rapport van Strategy Analytics blijkt ook dat er over het algemeen in 2018 een daling merkbaar is, al voor vijf kwartalen achter elkaar dalen de smartphoneverkopen in China. Er werden in 2017, volgens de cijfers van het onderzoeksbureau, nog 459,6 miljoen smartphones verkocht. In 2018 ligt dit cijfer 11 procent lager op 408,5 miljoen smartphones. Voor het ‘kerstseizoen’ vielen de verkopen in China ook behoorlijk tegen, met ook hier een daling van 11 procent, waar er in Q4 2017 namelijk nog 123,1 miljoen smartphones zijn verkocht, ligt dit in Q4 2018 op nog slechts 107,9 miljoen smartphones – voor alle fabrikanten, overigens. Linda Sui, directeur bij Strategy Analytics, geeft aan dat Apple het nog wel een stuk zwaarder heeft: het bedrijf zou van de afgelopen twaalf kwartalen al acht kwartalen een daling zien in de verkopen. Dit komt onder andere door de hoge prijzen van iPhones, terwijl de lonen in China juist een stuk lager liggen in vergelijking met de westerse markten.

Apple zou inmiddels wel hard bezig zijn om zijn verkopen in China op te hogen. Begin januari werd bekend dat het bedrijf de prijzen van zijn iPhones zou verlagen voor externe distribiteurs en verkopers, waardoor het interessanter moet zijn om een nieuwe iPhone aan te schaffen voor Chinese klanten. Voornamelijk de iPhone XR – een telefoon die niet heel goed lijkt te verkopen, deels doordat hij trekjes van de goedkopere, en nog altijd verkrijgbare iPhone 8 en 8 Plus heeft overgenomen – is een stuk goedkoper. Gezien er in China een grote focus ligt op het Chinese nieuwjaar, dat plaats zal vinden in februari, komt Apple net op tijd met de verlaging van de prijzen. Daarmee blijft het nog altijd de vraag of het genoeg zal zijn om klanten over de streep te trekken. Klanten kiezen toch liever voor een goedkopere telefoon van de concurrentie, zoals Xiaomi, OPPO (of Vivo, beide vallen onder BBK Electronics) en Huawei.

Eerder werd nog bekend dat Apple vanaf het vierde kwartaal van 2018, oftewel het eerste fiscale kwartaal van Apple voor 2019, geen cijfers meer bekend zou maken van het aantal verschepingen van zijn iPhones, iPads en andere apparaten. Apple geeft aan dat het niet langer nodig is om deze cijfers vrij te geven – toch lijkt het met een reden te zijn dat het bedrijf uit Cupertino deze gegevens binnen muren van het kantoor wil houden. Eerder deze maand werd er namelijk een omzetwaarschuwing afgegeven voor het eerste kwartaal van 2019, dan wel het tweede fiscale kwartaal voor Apple. Tim Cook, CEO van Apple, geeft onder andere aan dat het te maken heeft de handelsoorlog tussen de VS en China, maar ook de aanbiedingsprijs van het vervangen van batterijen in oudere iPhones draagt niet bij aan de verkopen.

Volgens Strategic Analytics heeft Apple gedurende het vierde kwartaal behoorlijke klappen mogen opvangen, het bedrijf verkocht namelijk slechts 10,9 miljoen iPhones, terwijl het een jaar daarvoor nog veertien miljoen iPhones verscheepte in het vierde kwartaal. Gedurende het hele jaar zou Apple ongeveer 34,2 miljoen iPhones hebben verkocht, terwijl dat in 2017 nog 2,5 miljoen units hoger lag op 36,7 miljoen iPhones. Met de 10,9 miljoen iPhones die het bedrijf wist te verschepen versloeg het concurrent Xiaomi wel, waardoor het bedrijf op plek vier terecht is gekomen. Dat geldt overigens alleen voor het vierde kwartaal, voor het gehele jaar staat Apple op nummer vijf van China. Daarmee delen de vier grootste Chinese smartphonefabrikanten – Huawei, OPPO, Vivo en Xiaomi – rake klappen uit aan het Amerikaanse elektronicaconcern, in elk geval wat betreft smartphoneverkopen.

Strategy Analytics - 1 - Apple

Niet alleen Apple ziet daling

Uit het rapport van Strategy Analytics blijkt ook dat er over het algemeen in 2018 een daling merkbaar is, al voor vijf kwartalen achter elkaar dalen de smartphoneverkopen in China. Er werden in 2017, volgens de cijfers van het onderzoeksbureau, nog 459,6 miljoen smartphones verkocht. In 2018 ligt dit cijfer 11 procent lager op 408,5 miljoen smartphones. Voor het ‘kerstseizoen’ vielen de verkopen in China ook behoorlijk tegen, met ook hier een daling van 11 procent, waar er in Q4 2017 namelijk nog 123,1 miljoen smartphones zijn verkocht, ligt dit in Q4 2018 op nog slechts 107,9 miljoen smartphones – voor alle fabrikanten, overigens. Linda Sui, directeur bij Strategy Analytics, geeft aan dat Apple het nog wel een stuk zwaarder heeft: het bedrijf zou van de afgelopen twaalf kwartalen al acht kwartalen een daling zien in de verkopen. Dit komt onder andere door de hoge prijzen van iPhones, terwijl de lonen in China juist een stuk lager liggen in vergelijking met de westerse markten.

Apple zou inmiddels wel hard bezig zijn om zijn verkopen in China op te hogen. Begin januari werd bekend dat het bedrijf de prijzen van zijn iPhones zou verlagen voor externe distribiteurs en verkopers, waardoor het interessanter moet zijn om een nieuwe iPhone aan te schaffen voor Chinese klanten. Voornamelijk de iPhone XR – een telefoon die niet heel goed lijkt te verkopen, deels doordat hij trekjes van de goedkopere, en nog altijd verkrijgbare iPhone 8 en 8 Plus heeft overgenomen – is een stuk goedkoper. Gezien er in China een grote focus ligt op het Chinese nieuwjaar, dat plaats zal vinden in februari, komt Apple net op tijd met de verlaging van de prijzen. Daarmee blijft het nog altijd de vraag of het genoeg zal zijn om klanten over de streep te trekken. Klanten kiezen toch liever voor een goedkopere telefoon van de concurrentie, zoals Xiaomi, OPPO (of Vivo, beide vallen onder BBK Electronics) en Huawei.

applebusinesschinakwartaalcijfersmobielstrategy analytics

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!