Test

Dit is een popup

Bol.com wordt binnen twee jaar het platform voor verkooppartners

Bol.com - verkooppartners
In de afgelopen jaren is bol.com uitgegroeid van een webwinkel, naar een online platform voor alle verschillende verkooppartners. Voor de aankomende jaren voorziet bol.com dat de verkooppartners beter zullen presteren dan zijn eigen webwinkel.

Als we terugdenken aan vroegere tijden, dan komt bij mij op dat bol.com ooit nog de enige verkoper was op de website. Inmiddels is dat al lang niet meer het geval, in tegenstelling zelfs, steeds meer partners hebben een ‘winkel’ geopend bij bol.com. Daarmee jaagt het bedrijf eenzelfde strategie na als Amazon, en zelfs het Nederlandse Blokker maakt gebruikt van ‘verkooppartners’. In de komende twee jaar gaat bol.com deze strategie verder uitbreiden, zelfs dusdanig ver dat bol.com primair een handelsplatform wordt, in plaats van een webwinkel, zo geeft directeur Huub Vermeulen aan. De verwachting is dat de partners van bol.com binnen twee jaar meer omzet zullen draaien in vergelijking met zijn eigen winkel.

Bol.com is een verkoopplatform

Als je een product zoekt op bol.com zal je met regelmaat zien dat veel producten enkel worden verkocht door partners van de webwinkel of door bol.com tezamen met meerdere partners. Dat wordt mogelijk gemaakt door de 23.000 verkooppartners die momenteel aanwezig zijn. In plaats van er bovenuit steken ziet bol.com zich juist als winkel 23.001, waardoor het zich volledig kan richten op de activiteiten die het platform de komende jaren nodig gaat hebben. Het aanstaande jaar wordt volgens Vermeulen “het jaar van het platform”. Dat werd al duidelijk door de gepubliceerde cijfers van Ahold Delhaize voor Q4 van 2018, waarin de omzet van de consumententak toenam met 32 procent, terwijl verkooppartners een groei van veertig (40) procent noteerde.

Bol.com zal in de komende jaren zijn platformstrategie nog verder uitbouwen, de afgelopen tijd heeft het bedrijf dit al gedaan door het groeien richting België, zo worden de Delhaize-filialen ook uitgerust met de mogelijkheid om bol.com pakketjes af te halen; verder zal de e-commercegigant zijn intrek nemen in een kantoor in België om zijn Belgische activiteiten te ondersteunen. Groeiprogramma’s voor de 23.000 verkooppartners staan ook op het programma. Inmiddels zijn vijfhonderd verkooppartners al geholpen bij het analyseren van hun verkopen, en hoe ze hun omzet kunnen verbeteren. Dit zou door middel van A/B-testen zijn gevalideerd en heeft een positieve werking voor de groep verkopers die deel mochten nemen. Op termijn gaat bol.com nog zo’n 1.500 verkooppartners helpen bij de analyse. Als laatste biedt bol.com al voor een langere termijn ‘fulfilled by bol.com’ aan, en zijn er content- en financiële diensten beschikbaar.

Als we terugdenken aan vroegere tijden, dan komt bij mij op dat bol.com ooit nog de enige verkoper was op de website. Inmiddels is dat al lang niet meer het geval, in tegenstelling zelfs, steeds meer partners hebben een ‘winkel’ geopend bij bol.com. Daarmee jaagt het bedrijf eenzelfde strategie na als Amazon, en zelfs het Nederlandse Blokker maakt gebruikt van ‘verkooppartners’. In de komende twee jaar gaat bol.com deze strategie verder uitbreiden, zelfs dusdanig ver dat bol.com primair een handelsplatform wordt, in plaats van een webwinkel, zo geeft directeur Huub Vermeulen aan. De verwachting is dat de partners van bol.com binnen twee jaar meer omzet zullen draaien in vergelijking met zijn eigen winkel.

Bol.com is een verkoopplatform

Als je een product zoekt op bol.com zal je met regelmaat zien dat veel producten enkel worden verkocht door partners van de webwinkel of door bol.com tezamen met meerdere partners. Dat wordt mogelijk gemaakt door de 23.000 verkooppartners die momenteel aanwezig zijn. In plaats van er bovenuit steken ziet bol.com zich juist als winkel 23.001, waardoor het zich volledig kan richten op de activiteiten die het platform de komende jaren nodig gaat hebben. Het aanstaande jaar wordt volgens Vermeulen “het jaar van het platform”. Dat werd al duidelijk door de gepubliceerde cijfers van Ahold Delhaize voor Q4 van 2018, waarin de omzet van de consumententak toenam met 32 procent, terwijl verkooppartners een groei van veertig (40) procent noteerde.

Bol.com zal in de komende jaren zijn platformstrategie nog verder uitbouwen, de afgelopen tijd heeft het bedrijf dit al gedaan door het groeien richting België, zo worden de Delhaize-filialen ook uitgerust met de mogelijkheid om bol.com pakketjes af te halen; verder zal de e-commercegigant zijn intrek nemen in een kantoor in België om zijn Belgische activiteiten te ondersteunen. Groeiprogramma’s voor de 23.000 verkooppartners staan ook op het programma. Inmiddels zijn vijfhonderd verkooppartners al geholpen bij het analyseren van hun verkopen, en hoe ze hun omzet kunnen verbeteren. Dit zou door middel van A/B-testen zijn gevalideerd en heeft een positieve werking voor de groep verkopers die deel mochten nemen. Op termijn gaat bol.com nog zo’n 1.500 verkooppartners helpen bij de analyse. Als laatste biedt bol.com al voor een langere termijn ‘fulfilled by bol.com’ aan, en zijn er content- en financiële diensten beschikbaar.

Ahold Delhaizeamazonbol.combusinessdigital commerceverkooppartners

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!