Test

Dit is een popup

Transformation Thursday: Jony Ive, Chief Design Officer bij Apple

Jony Ive
Jony Ive is een naam waar heel wat mensen dagelijks mee in contact komen zonder het goed en wel te beseffen. Ive is als Chief Design Officer van Apple namelijk verantwoordelijk voor het minimalistische design waar Apple zo beroemd mee is geworden.

“Van zolang ik me kan herinneren, heb ik altijd al graag getekend en dingen ontworpen”. Maak kennis met Jony Ive.

In de sterren

Het zat in feite van kindsbeen af al in Ive; die drang om zijn visie op papier te zetten en het ontwerp te vervaardigen. Dat hij uiteindelijk de Chief Design Officer zou worden bij een van de meest toonaangevende technologiebedrijven ooit, stond in de sterren geschreven. Zijn vader was namelijk universiteitsprofessor in ontwerp en technologie. Vader en zoon maakten door de jaren heen meubelstukken, een go-cart, en zelfs een boomhut uit hout en metaal.

Ive studeerde industriële ontwerptechnieken aan de polytechnische universiteit in Newcastle, het noorden van het Verenigd Koninkrijk. Tekenen ging voor Ive echter niet om zelfexpressie. In een interview met Smithsonian.com maakt hij dat ook duidelijk. “Tekenen is eerder die vonk van een dialoog tussen inspiratie en mogelijkheid.” Met andere woorden; Ive tekende nooit zomaar om te tekenen, maar altijd met het idee in zijn achterhoofd om zijn ontwerp ook effectief tot stand te brengen.

 

Zo vader, zo zoon

Het is door telkens zijn vader in actie te zien dat de jonge Jony een sterke appreciatie ontwikkelde voor zijn oog voor detail en kwaliteit. Kenmerken die zijn stijl – en dus ook die van Apple- vandaag typeren. In zijn eigen woorden is het belangrijk dat je “de achterkant van de lade ook afwerkt.” Niet omdat iemand die achterkant zal zien, of zelfs maar zal appreciëren hoe fijn die afgewerkt is, maar gewoon omdat het “zo hoort”.

Wat die opvatting betreft, kwam hij goed overeen met Apple-godfather Steve Jobs. Volgens de biografie van Jobs van de hand van Walter Isaacson stond Jobs’ vader er altijd op dat de achterkant van een kastje of van een hek ook degelijk in elkaar werden geknutseld.  Ook Ive is besmet met dat virus van perfectionsme. “Goed is de vijand van geweldig.”

Het is trouwens Jobs in hoogsteigen persoon die Ive heeft ontdekt. Toen Ive begin jaren negentig op de designafdeling van Apple werkte, werden zijn ontwerpen vaak veel te revolutionair bevonden door de toenmalige leiding. Toen in 1996 Steve Jobs weer aan het roer kwam te staan bij Apple, zag die in Ive een visionaire ontwerper en werd Ive meteen aangesteld als hoofd van het hardwareontwerpteam. Sinds 2015 mag hij de titel Chief Design Officer bij Apple voeren.

 

Incontournable

Hoewel Apple een bedrijf is dat zich hult in nevelen van geheimzinnigheid, klapt Ive af en toe uit de biecht over de productdesign van het beroemde, evenals beruchte technologiebedrijf uit Cupertino. Volgens Ive streeft Apple er namelijk naar om producten te ontwikkelen die op de een of andere manier “onvermijdelijk” lijken te zijn, en die je het gevoel geven dat ze de enige logische oplossing zijn voor je technologienoden. Dat lijkt misschien een niet zo bescheiden doelstelling, maar Ive is allesbehalve arrogant. “We hebben het echt niet altijd bij het rechte eind”, laat Ive zich ontvallen wanneer hij wordt gevraagd naar het langdurige productontwikkelingsproces bij Apple. “Als ontwerper moet je continu bijleren.”

“Van zolang ik me kan herinneren, heb ik altijd al graag getekend en dingen ontworpen”. Maak kennis met Jony Ive.

In de sterren

Het zat in feite van kindsbeen af al in Ive; die drang om zijn visie op papier te zetten en het ontwerp te vervaardigen. Dat hij uiteindelijk de Chief Design Officer zou worden bij een van de meest toonaangevende technologiebedrijven ooit, stond in de sterren geschreven. Zijn vader was namelijk universiteitsprofessor in ontwerp en technologie. Vader en zoon maakten door de jaren heen meubelstukken, een go-cart, en zelfs een boomhut uit hout en metaal.

Ive studeerde industriële ontwerptechnieken aan de polytechnische universiteit in Newcastle, het noorden van het Verenigd Koninkrijk. Tekenen ging voor Ive echter niet om zelfexpressie. In een interview met Smithsonian.com maakt hij dat ook duidelijk. “Tekenen is eerder die vonk van een dialoog tussen inspiratie en mogelijkheid.” Met andere woorden; Ive tekende nooit zomaar om te tekenen, maar altijd met het idee in zijn achterhoofd om zijn ontwerp ook effectief tot stand te brengen.

 

Zo vader, zo zoon

Het is door telkens zijn vader in actie te zien dat de jonge Jony een sterke appreciatie ontwikkelde voor zijn oog voor detail en kwaliteit. Kenmerken die zijn stijl – en dus ook die van Apple- vandaag typeren. In zijn eigen woorden is het belangrijk dat je “de achterkant van de lade ook afwerkt.” Niet omdat iemand die achterkant zal zien, of zelfs maar zal appreciëren hoe fijn die afgewerkt is, maar gewoon omdat het “zo hoort”.

Wat die opvatting betreft, kwam hij goed overeen met Apple-godfather Steve Jobs. Volgens de biografie van Jobs van de hand van Walter Isaacson stond Jobs’ vader er altijd op dat de achterkant van een kastje of van een hek ook degelijk in elkaar werden geknutseld.  Ook Ive is besmet met dat virus van perfectionsme. “Goed is de vijand van geweldig.”

Het is trouwens Jobs in hoogsteigen persoon die Ive heeft ontdekt. Toen Ive begin jaren negentig op de designafdeling van Apple werkte, werden zijn ontwerpen vaak veel te revolutionair bevonden door de toenmalige leiding. Toen in 1996 Steve Jobs weer aan het roer kwam te staan bij Apple, zag die in Ive een visionaire ontwerper en werd Ive meteen aangesteld als hoofd van het hardwareontwerpteam. Sinds 2015 mag hij de titel Chief Design Officer bij Apple voeren.

 

Incontournable

Hoewel Apple een bedrijf is dat zich hult in nevelen van geheimzinnigheid, klapt Ive af en toe uit de biecht over de productdesign van het beroemde, evenals beruchte technologiebedrijf uit Cupertino. Volgens Ive streeft Apple er namelijk naar om producten te ontwikkelen die op de een of andere manier “onvermijdelijk” lijken te zijn, en die je het gevoel geven dat ze de enige logische oplossing zijn voor je technologienoden. Dat lijkt misschien een niet zo bescheiden doelstelling, maar Ive is allesbehalve arrogant. “We hebben het echt niet altijd bij het rechte eind”, laat Ive zich ontvallen wanneer hij wordt gevraagd naar het langdurige productontwikkelingsproces bij Apple. “Als ontwerper moet je continu bijleren.”

applebiobusinessleadershipzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!