Toyota en Panasonic werken samen voor batterijproductie elektrische auto’s
De batterij in een elektrische auto is zowat het meest essentiële onderdeel en bepaalt in grote mate hoe milieuvriendelijk de auto precies is. Japanse wagenfabrikant Toyota heeft nu een samenwerking aangekondigd met Panasonic voor de productie van batterijen in elektrische wagens. Dit gaan ze doen in de vorm van een joint venture, aldus de Aziatische nieuwswebsite Nikkei.
In deze joint venture krijgt Toyota daarnaast 51% en Panasonic de overblijvende 49%. De officiële aankondiging hiervan zou later deze week uit de doeken worden gedaan. Panasonic zal hierbij vijf van zijn fabrieken voor de productie van batterijen voor de auto-industrie in zowel Japan als China verplaatsen naar de joint venture. In 2020 zouden vervolgens de eerste batterijen hun weg moeten vinden naar de elektrische wagens. Momenteel staan Mazda, Daihatsu en Subaru op het lijstje van autoproducenten die de nieuwe batterijen zullen gebruiken. Ook Honda wordt aangemoedigd, aangezien het op dit moment al gebruik maakt van Panasonic-batterijen.
Betere batterijen
Het gezamenlijke doel van Toyota en Panasonic is de productie van een batterij die 50 keer de capaciteit heeft van de batterijen die vandaag de dag in hybridewagens worden gebruikt. Hiermee hopen ze de productiekosten te verlagen.
Ook zullen de bedrijven werken aan een nieuwe generatie van autobatterijen. Hierbij horen onder andere solidstatebatterijen die niet alleen een hogere capaciteit hebben, maar ook veiliger zijn.
Deze samenwerking is tot slot misschien de manier voor Toyota om de andere wagenfabrikanten in te halen. Op het vlak van verbrandingsmotoren doet Toyota het dan wel enorm goed, maar de geheel elektrische voertuigen mogen gerust een versnelling hoger schakelen. Bij zijn ontwikkeling van elektrische wagens was vooral de productiekost van de batterij een struikelblok. Samen met Panasonic hoopt het hier nu verandering in te brengen.
De batterij in een elektrische auto is zowat het meest essentiële onderdeel en bepaalt in grote mate hoe milieuvriendelijk de auto precies is. Japanse wagenfabrikant Toyota heeft nu een samenwerking aangekondigd met Panasonic voor de productie van batterijen in elektrische wagens. Dit gaan ze doen in de vorm van een joint venture, aldus de Aziatische nieuwswebsite Nikkei.
In deze joint venture krijgt Toyota daarnaast 51% en Panasonic de overblijvende 49%. De officiële aankondiging hiervan zou later deze week uit de doeken worden gedaan. Panasonic zal hierbij vijf van zijn fabrieken voor de productie van batterijen voor de auto-industrie in zowel Japan als China verplaatsen naar de joint venture. In 2020 zouden vervolgens de eerste batterijen hun weg moeten vinden naar de elektrische wagens. Momenteel staan Mazda, Daihatsu en Subaru op het lijstje van autoproducenten die de nieuwe batterijen zullen gebruiken. Ook Honda wordt aangemoedigd, aangezien het op dit moment al gebruik maakt van Panasonic-batterijen.
Betere batterijen
Het gezamenlijke doel van Toyota en Panasonic is de productie van een batterij die 50 keer de capaciteit heeft van de batterijen die vandaag de dag in hybridewagens worden gebruikt. Hiermee hopen ze de productiekosten te verlagen.
Ook zullen de bedrijven werken aan een nieuwe generatie van autobatterijen. Hierbij horen onder andere solidstatebatterijen die niet alleen een hogere capaciteit hebben, maar ook veiliger zijn.
Deze samenwerking is tot slot misschien de manier voor Toyota om de andere wagenfabrikanten in te halen. Op het vlak van verbrandingsmotoren doet Toyota het dan wel enorm goed, maar de geheel elektrische voertuigen mogen gerust een versnelling hoger schakelen. Bij zijn ontwikkeling van elektrische wagens was vooral de productiekost van de batterij een struikelblok. Samen met Panasonic hoopt het hier nu verandering in te brengen.