Tesla brengt in de Verenigde Staten een draagbare oplader voor zijn auto’s uit
Om de elektrische auto’s van Tesla op te kunnen laden levert het in Europa een oplader mee die in de basis slechts 14 km/u bij kan laden; deze oplader kan door de gebruiker gewoon in het stopcontact gestoken worden. Mocht je tot maximaal 81 km/u bijladen voor de Tesla Model S, dan moet je daar een thuislader voor aanschaffen. Het nadeel is dat deze niet mee te nemen is door de gebruiker. Als je een langere trip moet maken, dan moet je ofwel een Tesla Supercharger tegenkomen onderweg, dan wel de mogelijkheid hebben om je auto lang op te laden met de standaard meegeleverde kabel. In de Verenigde Staten brengt Tesla daar nu een oplossing voor met een geheel nieuwe draagbare oplader, het bedrijf maakt de vermelding van een laadsnelheid van 9,6 kW (40 ampère). Het is onbekend of een vergelijkbare oplader ook in Europa zal verschijnen – gezien de laadsnelheid is dat niet zo snel te verwachten.
De oplader biedt, net zoals de oplader die standaard wordt meegeleverd, de optie om hem mee te nemen. Daarmee is het de krachtigste oplader die het bedrijf tot nu toe biedt voor onderweg, een Tesla Model 3, Model X en Model S zouden tot 25 procent sneller zijn opgeladen met de nieuwe adapter. Let wel, dat kan niet vanuit een ‘normaal stopcontact’. Veel stroomgroepen in huizen zijn niet gemaakt om zoveel ampère af te leveren. Om dit voor elkaar te krijgen maakt Tesla dan ook gebruik van een NEMA 14-50 stekker, die haast niet voorkomt in huizen. Electrek maakt al een oprechte opmerking; Tesla geeft als voordeel dat het de snelste oplader is die geen elektricien nodig heeft: “Simply mount your Wall Connector to a wall or post and plug in.” Zo makkelijk is het echter niet, veel huizen hebben geen NEMA-stekker, dus is er alsnog een elektricien nodig. Goed bedacht, Tesla, maar zo gemakkelijk is het niet.
Om de elektrische auto’s van Tesla op te kunnen laden levert het in Europa een oplader mee die in de basis slechts 14 km/u bij kan laden; deze oplader kan door de gebruiker gewoon in het stopcontact gestoken worden. Mocht je tot maximaal 81 km/u bijladen voor de Tesla Model S, dan moet je daar een thuislader voor aanschaffen. Het nadeel is dat deze niet mee te nemen is door de gebruiker. Als je een langere trip moet maken, dan moet je ofwel een Tesla Supercharger tegenkomen onderweg, dan wel de mogelijkheid hebben om je auto lang op te laden met de standaard meegeleverde kabel. In de Verenigde Staten brengt Tesla daar nu een oplossing voor met een geheel nieuwe draagbare oplader, het bedrijf maakt de vermelding van een laadsnelheid van 9,6 kW (40 ampère). Het is onbekend of een vergelijkbare oplader ook in Europa zal verschijnen – gezien de laadsnelheid is dat niet zo snel te verwachten.
De oplader biedt, net zoals de oplader die standaard wordt meegeleverd, de optie om hem mee te nemen. Daarmee is het de krachtigste oplader die het bedrijf tot nu toe biedt voor onderweg, een Tesla Model 3, Model X en Model S zouden tot 25 procent sneller zijn opgeladen met de nieuwe adapter. Let wel, dat kan niet vanuit een ‘normaal stopcontact’. Veel stroomgroepen in huizen zijn niet gemaakt om zoveel ampère af te leveren. Om dit voor elkaar te krijgen maakt Tesla dan ook gebruik van een NEMA 14-50 stekker, die haast niet voorkomt in huizen. Electrek maakt al een oprechte opmerking; Tesla geeft als voordeel dat het de snelste oplader is die geen elektricien nodig heeft: “Simply mount your Wall Connector to a wall or post and plug in.” Zo makkelijk is het echter niet, veel huizen hebben geen NEMA-stekker, dus is er alsnog een elektricien nodig. Goed bedacht, Tesla, maar zo gemakkelijk is het niet.