243 robots ontslagen in Japans robothotel Hen-na
In 2015 werd in Japan het toentertijd revolutionaire robothotel Hen-na geopend. Het overgrote deel van de “werknemers” in het hotel waren robots en echte mensen kwam je er amper tegen. Het hotel van de toekomst kampte echter met redelijk wat technische problemen, waardoor het nu 243 robotwerknemers heeft “ontslagen”, wat neerkomt op iets meer dan de helft van de gehele werkkracht.
Te veel van het goede
De robots in het hotel zouden er moeten zijn om de menselijke werknemers werk te besparen en efficiënter te werk te gaan. Jammer genoeg bleek het tegenovergestelde waar te zijn. Door problemen met de robots kregen de weinige echte werknemers meer hooi op hun vork. Zo konden de robots gasten niet altijd inchecken, raakten de bagagerobots niet altijd in de slaapkamers en lieten de schoonmaakrobots te wensen over. Ook de robotassistent op de slaapkamer had vaak problemen bij het beantwoorden van vragen of activeerde plots in het midden van de nacht als reactie op een snurkende gast.
De hotelmanager van Hen-na, die wel een mens is, Takeyoshi Oe en de CEO Hideo Sawada gaven toe dat het hotel niet naar wens draaide. Er zijn nu eenmaal grenzen aan de capaciteiten van robots en in sommige gevallen zijn ze eerder een last dan een hulp. Het onderhoud van de robots kost bovendien ook redelijk wat, waardoor de kosten niet altijd opwegen tegen het werk dat de robots verrichten.
Sommige van de robots wisten echter wel hun nut te bewijzen. Zo is er een enorme robotarm die bagage verplaatst naar een opslagruimte. Zo’n robot kan je weliswaar ook terugvinden in normale hotels.
De conclusie van dit alles is dat robots slechts in sommige gevallen echt nuttig zijn. Voor bepaalde taken zet je nu eenmaal beter een menselijke werknemer in.
In 2015 werd in Japan het toentertijd revolutionaire robothotel Hen-na geopend. Het overgrote deel van de “werknemers” in het hotel waren robots en echte mensen kwam je er amper tegen. Het hotel van de toekomst kampte echter met redelijk wat technische problemen, waardoor het nu 243 robotwerknemers heeft “ontslagen”, wat neerkomt op iets meer dan de helft van de gehele werkkracht.
Te veel van het goede
De robots in het hotel zouden er moeten zijn om de menselijke werknemers werk te besparen en efficiënter te werk te gaan. Jammer genoeg bleek het tegenovergestelde waar te zijn. Door problemen met de robots kregen de weinige echte werknemers meer hooi op hun vork. Zo konden de robots gasten niet altijd inchecken, raakten de bagagerobots niet altijd in de slaapkamers en lieten de schoonmaakrobots te wensen over. Ook de robotassistent op de slaapkamer had vaak problemen bij het beantwoorden van vragen of activeerde plots in het midden van de nacht als reactie op een snurkende gast.
De hotelmanager van Hen-na, die wel een mens is, Takeyoshi Oe en de CEO Hideo Sawada gaven toe dat het hotel niet naar wens draaide. Er zijn nu eenmaal grenzen aan de capaciteiten van robots en in sommige gevallen zijn ze eerder een last dan een hulp. Het onderhoud van de robots kost bovendien ook redelijk wat, waardoor de kosten niet altijd opwegen tegen het werk dat de robots verrichten.
Sommige van de robots wisten echter wel hun nut te bewijzen. Zo is er een enorme robotarm die bagage verplaatst naar een opslagruimte. Zo’n robot kan je weliswaar ook terugvinden in normale hotels.
De conclusie van dit alles is dat robots slechts in sommige gevallen echt nuttig zijn. Voor bepaalde taken zet je nu eenmaal beter een menselijke werknemer in.