Test

Dit is een popup

‘Advertentie’ in Mozilla Firefox blijkt uiteindelijk geen advertentie te zijn

Mozilla Firefox is een van de weinige browsers die nog wordt geconstrueerd buiten een enorme softwaregigant. Bij de komst van advertenties in ‘snippets’ gingen alarmbellen rinkelen, al lijkt het loos alarm.

Het ontwikkelen van een browser, zoals Firefox, is niet direct een proces waarbij geld binnen wordt gehaald – in de meeste gevallen zal het meer geld kosten dan dat het op zal leveren. Daar heeft het moederbedrijf van Firefox, Mozilla Foundation, al wel een oplossing voor: een groot deel van de ontwikkeling van de browser wordt gedaan door vrijwilligers. Bij het verschijnen van een ‘snippet’ op de ‘New Tab’-pagina, die gebruikers een 20 dollar cadeaubon van Amazon beloofde bij het boeken via Booking.com, werd gedacht dat het bedrijf mogelijk toch nog andere manieren zoekt om inkomsten te verkrijgen. Een woordvoerder van Mozilla heeft deze geruchten verzacht en stimuleert juist het idee van een open ecosysteem.

In een gesprek met VentureBeat bevestigt de woordvoerder van Mozilla de aanwezigheid van de snippet op de New Tab-pagina, wel wordt benadrukt dat het niet om een advertentie ging – het ging ook niet om een betaalde plaatsing. In plaats daarvan gaat het juist om een manier om gebruikers van Firefox te bedanken – het bedrijf zou continu bezig zijn met het vinden van nieuwe manieren om zijn dank uit te drukken. Eerder dit jaar gaf Mozilla gebruikers van de browser al de mogelijkheid om gratis een concert van Phosphorescent bij te wonen. De woordvoerder geeft ook nog aan dat er in de basis geen data van de gebruiker gedeeld zal worden met de externe partij, dit zal enkel gebeuren als de gebruiker ‘een relatie aangaat met het bedrijf’.

Beperkt aantal gebruikers

De snippet die verband heeft met Booking.com verscheen in de nieuwste versie van Firefox, om precies te zijn gaat het om versie 64. In dit geval ging het wederom om een test met een kleine groep gebruikers, 25 procent van alle gebruikers met Firefox 64 in de Verenigde Staten heeft de advertentie gezien, mits ‘snippets’ niet was uitgeschakeld. Inmiddels is de snippet, die vijf dagen zichtbaar was, verdwenen uit de browser. Of het bedrijf in de toekomst van plan is om ook in Europa vergelijkbare testen uit te voeren, is nog niet bekend. Mocht je de snippets niet willen zien, als deze ooit in onze contreien terechtkomen, dan kan je via de instellingen van Firefox simpelweg de ‘snippets’ uitschakelen. Let wel, als je deze functie uit gaat schakelen, dan mis je ook de mogelijkheid tips en andere boodschappen van Mozilla in de browser te ontvangen.

Het ontwikkelen van een browser, zoals Firefox, is niet direct een proces waarbij geld binnen wordt gehaald – in de meeste gevallen zal het meer geld kosten dan dat het op zal leveren. Daar heeft het moederbedrijf van Firefox, Mozilla Foundation, al wel een oplossing voor: een groot deel van de ontwikkeling van de browser wordt gedaan door vrijwilligers. Bij het verschijnen van een ‘snippet’ op de ‘New Tab’-pagina, die gebruikers een 20 dollar cadeaubon van Amazon beloofde bij het boeken via Booking.com, werd gedacht dat het bedrijf mogelijk toch nog andere manieren zoekt om inkomsten te verkrijgen. Een woordvoerder van Mozilla heeft deze geruchten verzacht en stimuleert juist het idee van een open ecosysteem.

In een gesprek met VentureBeat bevestigt de woordvoerder van Mozilla de aanwezigheid van de snippet op de New Tab-pagina, wel wordt benadrukt dat het niet om een advertentie ging – het ging ook niet om een betaalde plaatsing. In plaats daarvan gaat het juist om een manier om gebruikers van Firefox te bedanken – het bedrijf zou continu bezig zijn met het vinden van nieuwe manieren om zijn dank uit te drukken. Eerder dit jaar gaf Mozilla gebruikers van de browser al de mogelijkheid om gratis een concert van Phosphorescent bij te wonen. De woordvoerder geeft ook nog aan dat er in de basis geen data van de gebruiker gedeeld zal worden met de externe partij, dit zal enkel gebeuren als de gebruiker ‘een relatie aangaat met het bedrijf’.

Beperkt aantal gebruikers

De snippet die verband heeft met Booking.com verscheen in de nieuwste versie van Firefox, om precies te zijn gaat het om versie 64. In dit geval ging het wederom om een test met een kleine groep gebruikers, 25 procent van alle gebruikers met Firefox 64 in de Verenigde Staten heeft de advertentie gezien, mits ‘snippets’ niet was uitgeschakeld. Inmiddels is de snippet, die vijf dagen zichtbaar was, verdwenen uit de browser. Of het bedrijf in de toekomst van plan is om ook in Europa vergelijkbare testen uit te voeren, is nog niet bekend. Mocht je de snippets niet willen zien, als deze ooit in onze contreien terechtkomen, dan kan je via de instellingen van Firefox simpelweg de ‘snippets’ uitschakelen. Let wel, als je deze functie uit gaat schakelen, dan mis je ook de mogelijkheid tips en andere boodschappen van Mozilla in de browser te ontvangen.

advertentiebrowserfirefoxmozillamozilla foundation

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!