Daimler test elektrische leveringstruck in de VS
Op een evenement in de VS liet Daimler Trucks of North America (DTNA) gisteren een nieuw model van elektrische leveringstruck zien, de Freightliner eM2. Dit gebeurde in samenwerking met Pense Truck Leasing en Southern California Edison. De samenwerking van Daimler met deze twee bedrijven is belangrijk, omdat het op die manier ook leert hoe de voertuigen in de praktijk gebruikt zullen worden.
Als de trucks op de baan zijn, is de oplaadcyclus namelijk heel intensief. Daimler moet er dus voor zorgen dat de truck tijdig kan opladen en dit voor zeven dagen per week. Ze moeten daarnaast ook bestand zijn tegen extreme omstandigheden. Er hangt dus een zekere verantwoordelijkheid aan deze Freighliner eM2’s.
Tweede lading reeds onderweg
De testritten met de eM2 kunnen nog maar net van start gaan en er zijn al plannen voor meer trucks in aantocht. Zo komen er volgend jaar nog 9 nieuwe eM2’s bij de testvloot evenals 10 eCascadia trucks voor het zwaardere werk.
De eCascadia kan zo’n 400 kilometer rijden met één lading en de eM2 haalt 370 kilometer. Beide gaan gebruikt worden voor zowel regionale als lokale leveringen. En voor die volledige ladingen is de technologie van Southern California Edison nodig. Het bedrijf moet er namelijk voor zorgen dat er voldoende oplaadstations worden geplaatst en dat deze krachtig genoeg zijn om de eM2 in een uur tijd op te laden zodat hij weer 320km kan rijden.
Tot slot hoopt Daimler na deze testperiode voldoende kennis te hebben verzameld om de trucks officieel de baan op te sturen in 2021 voor het echte werk.
Op een evenement in de VS liet Daimler Trucks of North America (DTNA) gisteren een nieuw model van elektrische leveringstruck zien, de Freightliner eM2. Dit gebeurde in samenwerking met Pense Truck Leasing en Southern California Edison. De samenwerking van Daimler met deze twee bedrijven is belangrijk, omdat het op die manier ook leert hoe de voertuigen in de praktijk gebruikt zullen worden.
Als de trucks op de baan zijn, is de oplaadcyclus namelijk heel intensief. Daimler moet er dus voor zorgen dat de truck tijdig kan opladen en dit voor zeven dagen per week. Ze moeten daarnaast ook bestand zijn tegen extreme omstandigheden. Er hangt dus een zekere verantwoordelijkheid aan deze Freighliner eM2’s.
Tweede lading reeds onderweg
De testritten met de eM2 kunnen nog maar net van start gaan en er zijn al plannen voor meer trucks in aantocht. Zo komen er volgend jaar nog 9 nieuwe eM2’s bij de testvloot evenals 10 eCascadia trucks voor het zwaardere werk.
De eCascadia kan zo’n 400 kilometer rijden met één lading en de eM2 haalt 370 kilometer. Beide gaan gebruikt worden voor zowel regionale als lokale leveringen. En voor die volledige ladingen is de technologie van Southern California Edison nodig. Het bedrijf moet er namelijk voor zorgen dat er voldoende oplaadstations worden geplaatst en dat deze krachtig genoeg zijn om de eM2 in een uur tijd op te laden zodat hij weer 320km kan rijden.
Tot slot hoopt Daimler na deze testperiode voldoende kennis te hebben verzameld om de trucks officieel de baan op te sturen in 2021 voor het echte werk.